Magyar Dallas

Lehetséges, hogy mit sem sejtve a magyar gazdaságtörténet legjelentősebb fordulópontjának napjait éljük – közeleg ugyanis a nagy benzinárcsökkenés ideje. De az is lehet, hogy semmiféle áttörésről nincs szó, csupán jó pár millió forintnyi közpénz fölösleges elköltése a tét. Ami biztos: a Magyar Autóklub kezdeményezésére a Gazdasági Versenyhivatal ismét vizsgálja a Magyar Olaj- és Gázipari Rt. árképzési módszereit.

Dévényi István
2004. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tulajdonképpen szitokszó a benzin Magyarországon, talán néhány ezren lehetnek, akik hivatásos üzemanyag-turistaként örömmel üdvözlik a meglehetős gyakorisággal bejelentett áremelkedéseket. A honi fogyasztó árérzékeny – a kereskedelemben az a mondás járja, hogy egy százforintos akció kedvéért sokan képesek Budapest két legtávolabbi pontja között zötykölődni órákig –, így nagy port kellett volna fölvernie annak a hírnek, miszerint a Magyar Autóklub jogerősen is megnyerte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellen indított próbaperét, amely eljárás hátterében a Magyar Olaj- és Gázipari Rt. (Mol) tisztességtelennek feltételezett árképzése állt. A Legfelsőbb Bíróság azt mondta ki ítéletében, hogy a GVH korábban lefolytatott vizsgálata hiányos volt, és elrendelte, hogy nemcsak a külföldi összehasonlító árak, hanem a cég valós ráfordításai alapján is meg kell vizsgálni a Mol nagykereskedelmi üzemanyagárait. Csakhogy a szenzációról az Autósélet olvasóin kívül nem sokan értesülhettek, így az olcsóbb benzin ígéretével kecsegtető ítélet fölött érzett össznépi öröm is elmaradt. S talán jobb is ez így.
A per története 2000-ig nyúlik vissza. Az autóklub ekkor támadta meg a GVH azon jelentését, amelyben a vizsgálódók a Mol üzemanyagár-képzését mind a kis-, mind a nagykereskedelmi piacon teljes mértékben rendben lévőnek találták. Az autósok érdekvédelmi szervezete azt állította, hogy az rt. indokolatlan mértékben emelte árait, visszaélve monopolhelyzetével. Mint emlékezetes, a Magyar Autóklub ebben az időben indította útjára diszkont kúthálózati programját: több mobil töltőállomáson mérték a benzint és a gázolajat a Mol áraihoz képest 10 forinttal olcsóbban.
A versenyhivatal azonban 2001. január 26-án hozott határozatával megszüntette az eljárást az olajcég ellen, mivel nem volt megállapítható, hogy a vállalat visszaélt volna gazdasági erőfölényével. Az ügy ezután került a bíróság elé. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke akkor azt mondta: azt szeretnék elérni, hogy a Mol árképzése feleljen meg az uniós elveknek, tehát az olajipari részvénytársaság a külföldi előállítási költségek helyett a hazai tényleges kiadásaival kalkuláljon. A jogi képviselő azzal indokolta a célkitűzést, hogy a Mol az alapul vett nemzetközi árakban a hazainál jóval magasabb nyugati fizetéseket vette figyelembe, ugyanakkor kőolajkészletei jelentős részét a keleti piacról szerezte be, feltehetőleg a világpiacinál alacsonyabb áron. De felrótták a cégnek azt is, hogy a vasúti szállítás költségeivel számol, miközben vezetéken érkezik az országba a nyersanyag.
A Legfelsőbb Bíróság tavaly novemberben hozott s az idén kihirdetett ítéletének indoklásából kiolvasható, hogy a Mol által alkalmazott árelv lényege a következő: a belföldi ár a mediterrán térségből származó lehetséges importárral egyezett meg. Tehát az olajcég úgy állapítja meg a benzin árát, hogy megvizsgálja, mennyibe kerülne az üzemanyag külföldi, konkurens cégtől történő beszerzése. Szakértői vélemény alapján rögzítették azt is, hogy a cég határozottabban, gyorsabban reagált a világpiaci árnövekedésekre, mint az árcsökkenésekre. A bíróság megállapította, hogy a Mol a nagykereskedelmi piacon valóban erőfölénnyel bír, ám ezzel nem él vissza. Ugyanakkor kimondta, hogy ha az üzemanyagárak megállapítására több módszer is létezik, akkor valamennyit meg kell vizsgálni.
A Mol képviselői szerint azonban a vállalat éppen hogy az európai normákat követi. A GVH részletesen vizsgálta a Mol Rt. 1997 és 2000 közötti árpolitikáját azzal a céllal, hogy megállapítsa, nem tekinthetők-e túlzottan magasnak a vállalat által alkalmazott eladási árak, azaz nem él-e vissza a Mol bizonyos piacokon valóban meglévő erőfölényével. A vizsgálat eredményeképp született határozat kimondta, hogy a Mol mind a nagy-, mind a kiskereskedelem liberalizált piacain versenyárakat alkalmaz, üzleti tevékenységében nem tudja tartósan függetleníteni magát a piac más tőkeerős szereplőitől, így folyamatosan versenypiaci körülmények között végzi tevékenységét – reagált a részvénytársaság sajtóosztálya a Legfelsőbb Bíróság ítélete nyomán nyilvánosságra került felvetésekre. A kiskereskedelemben, tehát a töltőállomásokon alkalmazott árak tekintetében a Legfelsőbb Bíróság helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletét, amely szerint a Mol versenyárakat alkalmaz, semmilyen módon nem diszkriminálja versenytársait. Viszont a nagykereskedelmi árat illetően az elsőfokú bíróság ítélete arra kötelezte a GVH-t, hogy szerepeljen a vizsgálatában egy költségalapú elemzés is.
Az olajipari cég szerint a költségalapú árképzés a Mol esetében a lehető legszerencsétlenebb választás lenne, mivel a több terméket előállító gyártóknál – a nemzetközi közgazdasági szakirodalom szerint is – az egy termékre jutó költségeket nem lehet eredményesen és pontosan megállapítani. Kiváltképp igaz ez olyan termékekre, amelyeknek meghatározott tőzsdei áruk van.
A Legfelsőbb Bíróság ennek ellenére hiányolta a GVH költségalapú elemzését, és ennek elvégzésére kötelezte a hivatalt. A Mol álláspontja szerint a bíróság olyan feladat elvégzésére kötelezte a GVH-t, amely egyrészt rendkívül bonyolult, másrészt végső döntése szempontjából célszerűtlen. A hivatalnak ugyanis esetleg árszabályozási hatóságként kellene megjelennie, s ez a liberalizált piacon nem lehetséges.
Az olajipari részvénytársaságnál azt is állítják, hogy az autóklub logikáját követve a Mol abban lenne érdekelt, hogy magas költségek mellett értékesítse a termékeit, hiszen így a megemelkedett költségekre hivatkozva emelhetné az üzemanyagok árát.
A GVH néhány hete kezdte meg újabb, immár költségalapú vizsgálatát. Végeredmény a feladat öszszetettsége miatt csupán hónapok múlva várható. A Mol illetékesei azonban leszögezik, hogy bármi legyen is az eredmény, az a kiskereskedelmi árakra semmiféle hatást sem gyakorol. Pedig a magyar autósok szervezetének célja épp az üzemanyagárak csökkentésének elérése, hiszen benzinár tekintetében Magyarország továbbra is a térség negatív értelemben vett éllovasa.
A kulcsszó az adótartalom. Hazánkban az üzemanyagokat háromféle adó sújtja. A tavalyi adatok szerint a legkisebb tétel az úgynevezett készletezési díj, ami literenként 3,38 forint, a jövedéki adó 103,50 forintos összege azonban még a benzin nettó árát is meghaladja. Mindehhez járul még a magyar találékonyságot ékesen bizonyító megadóztatott adó: a végfelhasználói ár kiszámításakor ugyanis a jövedéki és készletezési adóval terhelt árat tekintik nettó árnak, így erre jön rá a világviszonylatban szintén magasnak tekinthető 25 százalékos általános forgalmi adó. Mindez tetemes bevétellel gyarapítja az állami költségvetést: az autós ötvenliternyi üzemanyag megvásárlása esetén majdnem 8000 forinttal gyarapítja az államkasszát. A Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) adatai szerint 2002-ben 1 692 709 058 liter motorbenzint adtak el Magyarországon, gázolajból pedig 1 141 367 611 liter fogyott. A benzin átlagára a Mol és a MÁSZ számításai alapján ekkor 224,7 forint volt, amely összeg majd 67 százalékát, vagyis 150 forintot az adótartalom tette ki. 2002-ben tehát a benzinből származó állami adóbevétel 254 milliárd forint volt. Hasonló módszerrel könnyedén kideríthetjük azt is, hogy ugyanebben az esztendőben a gázolaj értékesítése 145 milliárd forintot hozott az államkasszának. Tehát összesen 400 milliárdnyi adóforintról beszélhetünk, ami hazánk éves költségvetésének tíz százaléka.
Egyértelmű tehát, hogy a precedensértékű bírósági ítélet ellenére a magyar autósok terhei a közeljövőben nem csökkennek jelentős mértékben. Bécsben nyitott cukrászda ide, Amszterdamban vállalt pincérnői állás oda, ezen a május 1-jei európai uniós csatlakozás sem segít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.