Mielőtt a világ elsüllyed

Olvasom Márainál, Krúdy inkább szakácskönyveket írt volna, mert a szakácskönyveket legalább vásárolják, nem úgy, mint az irodalmat. Michael Haneke német gyökerű filmrendező az irodalom mellett szokott dönteni. Legújabb filmjében végképp lemond arról, hogy a pórnép kegyeit keresse. Farkasok ideje: apokalipszis szárazon.

Muray Gábor
2004. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szépen követi a kamera az ezüstszínű autót. Felénk kanyarodik, átmegy alattunk, s megáll arrébb, a faház előtt. Egy erdő közepén vagyunk, csend honol, méltóságteljesen állnak a szálfák. Mindössze egy percet hagy Haneke nekünk, hogy azt hihessük, tán idill költözhet végre belénk, a perc azonban hamar tovaketyeg, és az autóból kiszálló kedves család belesétál a világ végébe. Az apát rögvest leölik, mellékesen, csak úgy; a puskát fogó idegen ráébreszt minket, hogy ezúttal nem fogunk szórakozni a vetítőteremben. Michael Haneke filmje mai apokaliptikus ballada. Aki szórakozni jár a moziba, veheti a kabátját.
A dolgozat címét Haneke a legrégebbi germán költeményből, a Codex Regiusból kölcsönözte, amelynek egyik fejezete a világ végét jósolja: „A fejsze ideje / A pajzsok széthasadva / A szél ideje, a farkas ideje / Mielőtt a világ elsüllyed / Senki sem menekülhet”.
A Farkasok ideje katasztrófafilm. Különös módon ijeszt ránk. Semmit nem tudunk meg magáról a katasztrófáról, a filmbéli helyszín ismerős, európai, ám mintha a vidéki tájban Stalker kalauzolna minket: a családfőt vesztett család tarkovszkiji sínek, bozótosok között bolyong. A meg nem nevezett országban káosz uralkodik, megszűnt az emberi barátság, csak az egyéni túlélés fontos. A tabudöngető filmrendező azt feszegeti, hogy mi történne velünk, civilizáltakkal, ha ránk köszönne a világvége-érzés, ha meglepne minket valamilyen ismeretlen, globális katasztrófa, ami elől nem véd meg az állam, a társadalom, a közösség, a család és a barátság burka, s amely elől menekülni nem igazán lehet, de a létfenntartó ösztönök mégis minden reggel talpra állásra buzdítanak. Egy család menekül valami elől, ami elől bujdosni nem lehet. Az anya némileg átveszi a családfő szerepét, elrejtené a gyászt, ám hamar összeroppan; serdülő kislánya szembenéz az anyáról való fájdalmas leválás megmásíthatatlanságával, míg félénk kisöccse angyalarccal kénytelen kettesben maradni a Magánynyal, ahol csak a visszanyelt gyerekkönnyek táplálják a megnémult lelket. Megjelenik egy elvadult kamaszfiú is, az önző létfenntartás szimbóluma, aki elfojtja magában a szeretetvágyat, álarca azonban átlátszó. Mert Haneke gyűlöletes elvadultjaiban minden emberi ott bujkál a vég előtti lebegés napjaiban is. A Farkasok idejében az emberek elölről kezdik. Az új elvadultságból a bizonytalan, ám bizonyosan elérkező jövő felé tétovázva. Haneke filmje nemcsak vég, újrateremtés is. Az utolsó néhány snitt kárpótol a hosszú gyötrelemért: egy meghallott babona miatt a kisfiú a sínek közepére rakott hatalmas tűzbe készül, meztelenül, a perzselő forróság ellenére dideregve, egyedül a koromfekete éjszakában. Hirtelen megmenti egy idegen. Mert az ember végül mégis megmenti, védelmezi, óvja a másikat. Könnyek, szorító ölelés. Aztán csak a várva várt vonatból látjuk a rohanó, napfényes tájat, az elhagyott apokalipszist.
(Farkasok ideje, francia–osztrák filmdráma, 120 perc. Írta és rendezte: Michael Haneke. Forgalmazza a Budapest Film.)




Michael Haneke 1942-ben született Münchenben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.