Porsche Carrera GT bemutató

Szénszálas karosszéria, kerámia fékek és 330 km/h végsebesség – a Carrera GT nem evilági jármű. A Porsche három éve halogatja az utcai versenyautó gyártását, most azonban végre kötélnek álltak, és szeptembertől akár Magyarországon is megvásárolható a szuperlatívuszokból szőtt roadster-álom.

balla Xpress
2004. 04. 17. 4:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén június elsején 11 órakor történelmi pillanat tanúi lehettek a monacói GP nézői: a világon elsőként láthatták, amint mozgásba lendül és végigszáguld a szűk utcákon a Porsche legújabb csodafegyvere. Kevés gépkocsit ér akkora megtiszteltetés, hogy a Forma-1 mezőnyét felvezetve mutatkozhat be a közönségnek – ám olyan autó is kevés akad, mint a Ferrari megleckéztetésére hivatott, a legmodernebb technológiák felhasználásával megalkotott Carrera GT.



A Porsche versenysportban szerzett minden tapasztalatát belesűrítették ebbe a 4,6 méter hosszú, mindössze 1380 kilós sportkocsiba. A kivételesen csekély tömeget egy merőben új és méregdrága, utcai autón korábban soha nem alkalmazott megoldás: a szénszálas karosszéria tette lehetővé. A csupán néhány elemből, különleges eljárással összeillesztett váz tömege alig haladja meg az egy mázsát, szilárdsága és a kidolgozás pontossága azonban messze meghaladja a hagyományos acél konstrukciókét. Az üléskeretek és a kiemelhető tetőelemek mellett az autó teljes, áramlástanilag tökéletesített alvázborítása, valamint a motort és a futóművet tartó segédvázak is ebből a különlegesen erős és könnyű polimerből készültek. A karbonszövetnek esztétikai szerepet is szánt a Porsche: a küszöböknél, az ajtópaneleknél és a hatalmas kipufogóvégek környékén burkolatlanul hagyták a hamisítatlan versenyhangulatot árasztó anyagot.



A következetes, mindenre kiterjedő súlycsökkentés eredményeként a versenysportból származtatott V10-es benzinmotor egy-egy lóerejének csupán 2,25 kg teherrel kell megbirkóznia. Az 5,7 literes, változó szelepvezérlésű motor 8000/perc fordulatszámon 612 lóerőt szabadít a 20 collos hátsó kerekekre, legnagyobb forgatónyomatéka 590 Nm. A mérnökök nyilván jóval nagyobb teljesítményt is ki tudtak volna csikarni a könnyűfém blokkból, azonban – utcai használatra szánt modellről lévén szó – a környezetvédelemre is gondolniuk kellett. A GT így meglepően takarékos jármű lett: vegyes üzemű átlagfogyasztása nem éri el a 12 litert 100 km-en, károsanyag-kibocsátása pedig megfelel a 2005-től kötelező érvényű előírásoknak.



A hátsó tengely fölött elhelyezett blokk keresztben beépített, hatfokozatú sebességváltón és kerámia tárcsás tengelykapcsolón keresztül hajtja meg a magnézium kerekeket. Nem csak a kuplungnál alkalmazták azonban – a világon elsőként – ezt a kivételes hőtűrésű, hosszú élettartamú és csekély tömegű anyagot, hanem a fékeknél is. A 38 centiméteres féktárcsák és a hatdugattyús alumínium nyergek a versenypályákról származnak, csakúgy, mint a futómű, amelyet az 1998-as Le Mans-i bajnok 911 GT1-től kölcsönöztek. Legfeljebb a négycsatornás blokkolás- és kipörgésgátló emlékeztetnek minket arra, hogy közúti modellel van dolgunk.



Az utastér kialakításakor is a sportos tradíciókat követte a gyár. A súlycsökkentés elsődleges szempont volt, ezért itt is a szénszál és a magnézium uralkodnak. A magasra helyezett sebességváltó gombját rétegelt nyír- és kőrisfából esztergálták, az 1970-es Le Mans-i győztes Porsche 917 emléke előtt tisztelegve. A luxuspiac kívánalmai azonban némi ballasztot is szükségessé tettek: ilyen a felár nélküli opcióként kínált fedélzeti információs egység, amely kifejezetten az autóhoz tervezett Bose audio berendezést, saját e-mail címmel rendelkező kommunikációs egységet és műholdas navigációs rendszert tartalmaz. Ugyancsak alapáron jár az autóhoz az a hét bőröndből álló készlet, amelynek egyes darabjai pontosan illeszkednek az ajtóban, a műszerfalban, a padlóban és az ülések mögött kialakított üregekbe. Nem véletlen, hogy minden négyzetcentimétert igyekeztek kihasználni, hiszen a Carrera GT orrában csupán egy 76 literes csomagtér-kezdemény lapul – igaz, egy olyan autó esetében, amely kevesebb mint 10 másodperc alatt gyorsul 200 km/h-ra, már ez is meghaladja az elvárásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.