Az élelmiszeripar nem díjazza a termékdíjat

Jelentős versenyhátránytól és tetemes pénzösszeg megfizetésétől lehetne megszabadítani a hazai élelmiszeripar szereplőinek egy részét, ha mentesülnének a termékdíj-fizetési kötelezettség alól. Az Éfosz ügyvezető elnöke, Boródi Attila szerint a megoldást a szelektív hulladékgyűjtés jelentené, amelyhez az érintettek anyagilag is hozzájárulnának, s amelynek segítségével teljesíthetők lennének Magyarország uniós kötelezettségei is.

Nagy Ottó
2004. 05. 22. 16:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokat beszélnek ma a fenntartható fejlődésről, amely három területet fog át: a környezetvédelmet, a szociális és a gazdasági fejlődést. Ezeket egy irányító szervnek, amikor környezetvédelmi kérdésekben döntést hoz, figyelembe kellene vennie. A termékdíj kapcsán úgy tűnik, ma Magyarországon csak a környezetvédelmet veszik figyelembe, s ez súlyos hiba, hiszen egy környezetvédelmi döntésnél mérlegelni kell, hogy mibe kerül, mi a haszna és milyen társadalmi hatásai vannak – nyilatkozta lapunknak Boródi Attila, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (Éfosz) ügyvezető elnöke.
A fő vita az egyutas és többutas termékek, elsősorban az italok ürügyén folyik. Valójában arról van szó, hogy a környezetvédelmi kormányzat adót kíván kivetni bizonyos termékek csomagolására. Ennek fejében azonban várhatóan nem teremtődik érdemi környezeti előny, ráadásul az elvárások sem teljesülnek, mert a jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyutas csomagolások akár lényegesen drágábbak is lehetnek, mint a többutasok, a fogyasztó még ezért az árelőnyért sem hajlandó a kényelmét feláldozni. Ezt a környezetvédelmi minisztériumban nem veszik figyelembe, de meggyőződésem, hogy az elképzelésük nem fog működni, mert pusztán az árakkal nagyon nehéz a vásárlók döntését befolyásolni – mondta Boródi Attila.
Szokatlan módszer
A termékdíj Európában teljesen szokatlan módszer – folytatta –, arra épít, hogy az állam adót szed be a gyártóktól, s beavatkozik a csomagolás vagy más hulladék hasznosításába, ami koncepcionálisan rossz irány. Nyugat-Európában ezt a kérdést úgy oldják meg, hogy meghatározzák, hogy a csomagolási hulladéknak hány százalékát kell öszszességében és anyagfajtánként összegyűjteni, amit az üzleti szférának kell a legolcsóbb módon megoldania. Magyarországon azonban az állam beleavatkozik ebbe, ami drágítja, s nem oldja meg a feladatot, viszont versenyképességi hátrányokat okoz, különösen a kis- és középvállalkozások számára. Nem értünk egyet azzal, hogy különböző termékekre hivatalosan előírjanak újratöltési arányokat. Ebben a kérdésben nem is nagyon tudunk a kormányzat segítségére lenni, mert minden a piactól függ: egyszerűen nem lehet prognosztizálni, hogy a jövőben az egy- vagy többutas csomagolás tekintetében mi lesz a helyzet. Az Éfosz ügyvezetője hozzáfűzte: készült egy, az ipar számára elfogadhatatlan minisztériumi tanulmány is a kérdésről, amelynek van egy nagyon fontos megállapítása, amely szerint nem lehet olyan nagy adót kivetni a csomagolásokra, hogy az a fogyasztót arra ösztönözze, hogy a visszaváltós palackokat részesítse előnyben. A tanulmány is azt mondja, hogy a tudati nevelés mindennél fontosabb. Ezt mondjuk mi is, de a minisztérium nem – húzta alá Boródi Attila.
Gondot okoz, hogy nincs országos viszszaváltó rendszer, ráadásul a rendelkezés a – hamarosan nagy tömegben, de – más országokból döntően egyutas csomagolásban érkező termékekkel szemben diszkriminatív. Ám az a hazai gyártókkal szemben is, mert egyes kereskedelmi láncok jelenleg, s valószínűleg a jövőben is, csak a saját maguk által kibocsátott termékeket váltják
vissza, a más láncban vásároltat nem. Emiatt sok hálózat egyutas termékeket forgalmaz – közölte Boródi Attila, aki szerint valószínű, hogy a termékdíjat az Európai Bizottság jóváhagyja, azt az előírást azonban, amely meghatározná, hogy mekkora készleteket kell a kereskedelemben tartani a többutas termékekből – ennek aránya lehet 70-80 százalék is –, megtámadja, mert ez akadályozza az áruk szabad mozgását. Ezért ha a törvénykezés stádiumában nem, akkor a végrehajtás fázisában az Európai Unió biztosan kifogást emel a rendelkezés ellen.
Rossz irányt vett a tárca
Mi a szelektív gyűjtést szorgalmazzuk a kezdetektől, de nem akartunk egyoldalúan ténykedni a kérdésben. Azt mondtuk, készüljön egy szektorsemleges javaslat, amely csak az országos érdekeket veszi figyelembe, s lehetőséget nyújt arra, hogy 2005 végére érjük el az ötvenszázalékos újrahasznosítási arányt, amit az EU előírt. Ennek alapfeltétele a szelektív gyűjtés növelése, méghozzá éves szinten legalább 70-80 ezer tonna. Ha viszont koordinálatlan intézkedéseket hoznak az újrahasznosításban, akkor 2005 végére az ország nem tudja teljesíteni ezt a kötelezettségét. Magyarországon 800 ezer tonna hulladék keletkezik évente, abból 400 ezer tonnát össze kell(ene) gyűjteni, s ebből a 400 ezer tonnából 70-80 ezer tonna szelektív hulladéknak kellene hogy legyen ahhoz, hogy teljesítsük az uniós normákat – hangsúlyozta a szakember. Az újratöltéssel kapcsolatos intézkedések azonban 2010-ig legfeljebb 15 ezer tonna hulladék megtakarítást jelentenek, szemben a megkövetelt 70-80 ezer tonnával. Ez mutatja, hogy a környezetvédelmi kormányzat rossz irányba kíván menni, miközben jelentős terhet, évi 4-6 milliárd forintnyi adót ró a vállalatokra a termékdíjon keresztül. Érdekes az is, hogy a vita nem is igazán a 70 ezer tonnányi italcsomagoláson, hanem az ezen belül 25 ezer tonna, és fő ellenségnek kikiáltott műanyag-csomagolás miatt folyik, miközben a szelektív gyűjtésnél 70-80 ezer tonna kérdését kellene azonnal megoldani – figyelmeztetett Boródi Attila.
El kell ismerni azt is, hogy a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium sokat tett azért, hogy 2005 végére 70-80 ezer tonna hulladék szelektíven összegyűljön, például sok konténert kihelyeztek. Csak egy a probléma, nem gyűjtik össze a kellő gyakorisággal a szétválogatott hulladékot, ezért nincs mindig kellő számú üres konténer. Ezt a munkát jobban kell koordinálni. Mi jeleztük, hajlandók vagyunk konténerek létesítésébe is beruházni, de annak fejében hulladékot is kérünk a konténerekbe. Vállaltuk, hogy összegyűjtjük azt a hulladékmennyiséget, ami a nemzeti teljesítésekhez szükséges, csak a termékdíjat ne szedjék be, s a kormányzat járuljon hozzá, hogy ezt az öszszeget konténerfejlesztésre fordíthassuk. Pluszba mellé tennénk még kétmilliárd forintot, a termékdíjjal együtt összesen 4,5 milliárdot, hogy gondoskodjunk a 70 ezer tonna hulladék szelektív összegyűjtéséről. (A termékdíj összege két évre 2004-re és 2005-re 2,5 milliárd forint.) A tárca ezt az ajánlatunkat is visszautasította – mondta Boródi Attila.
Túlzott követelmények
Emellett, miközben az EU azt mondja, hogy az összes csomagolási hulladék ötven százalékát kell újrahasznosítani, van még egy trükk az egész termékdíjrendszerben. Időközben ugyanis elfogadtak a témában egy új európai direktívát, ami az európai uniós országok számára a korábbinál magasabb, hatvanszázalékos újrahasznosítási arányokat ír elő. Ez Magyarország számára csak 2012-től lesz érvényes, addig derogációt kapunk. A környezetvédelmi tárca mégis azt szeretné, hogy egyes jó hulladékhasznosító cégek vállalják az új környezetvédelmi előírás teljesítését, mondván, biztos lesznek olyan vállalkozások is, amelyek nem teljesítik kötelezettségeiket. Ez azt jelenti, hogy a kormány azt a követelményt kívánja 2005-ben érvényesíteni, ami 2012-ben lesz csak kötelező. Ehhez a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium hozzátette még, ha a vállalkozások elérik a hatvanszázalékos teljesítést, akkor termékdíj-mentességet kaphatnak. Ez érdekes logika, mert a hatvan százalékot egyes szervezetek még el is tudják érni, de a nemzeti célok mégsem teljesülnek. Ugyanis nem lesz több hulladék összegyűjtve, csak az osztozkodás aránya változik meg. Emellett itthon további, az uniós előírásoknál szigorúbb követelményeket is támasztanak, mert előírják, hogy a szelektív gyűjtés hány százalék legyen a teljes hulladékhasznosításon belül. Erre különböző számok vannak, 2004-re nyolc százalék, aztán 14, 16, majd 20 százalékra nő ez az arány évente. Ezek a számok a hulladékmérleg alapján egyszerűen nem érhetők el, s ha nem érjük el ezeket, akkor az országnak még büntetéseket is kell majd az EU-nak fizetnie. Mindez mutatja, hogy óriási káosz van a termékdíj-szabályozásban – mondta Boródi Attila, hangsúlyozva, hogy a legjobb megoldás a szelektív hulladékgyűjtés lenne, amit az ipar javasolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.