Blöffkormány félidőben

Csontos János
2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok fölösleges mondat elhangzott a hét folyamán a Tihanyban megrendezett Média Hungary-konferencián. Sem a kereskedelmi médiumok nárcisztikus önhittsége, sem a hatalom által cserbenhagyott közszolgálat kiszolgáltatottsága nem mondható új fejleménynek; amint az sem, hogy a bulvár lassacskán kiszorítja a szuszt a mértékadó sajtóból. A politika cinkos közreműködésével lassan mindenféle sajtó útján történő értékközvetítést zárójelbe tesz a pénzügyi számítás, a nyers profitérdek; hovatovább az állampolgár alkotmányos tájékozódási jogának elemi feltételei sincsenek meg. A nívótlanodás kedvezményezettjei pedig már nem is igen szégyenkeznek a látványos szakmai árulás miatt: a siker (a példányszám, a nézettség, a hallgatottság) formálisan őket igazolja, s miközben reggelente a fürdőszobában kénytelenek a tükörbe tekinteni, a szépen gyarapodó bankszámlájukra gondolnak. Hasonlóan öngyilkos tendencia ez, mint a hazai demográfiai vagy a globális klímaváltozási folyamatok: pontosan érzékeljük, mi és miért történik, mégsem teszünk ellenük érdemben semmit.
Az aggasztó hitel- és befolyásvesztés ordító ellentétben áll a permanens technikai forradalommal. A mind újabb kommunikációtechnikai bravúrok, távközlési ketyerék és szisztémák, mindezek fókuszpontjában pedig a digitális paradicsom ígérete elvileg legalább olyan optimizmussal kellene hogy eltöltsön bennünket, mint Verne Gyula kortársait, az előző századforduló emberét. Ehelyett azt látjuk: mind tökéletesebb módon gyártják és tálalják elénk a globális bóvlit.
Ha a tihanyi konferenciának mégis volt valamiféle eredeti fejleménye, akkor az a keserű felismerésen alapuló hangulatváltozás volt: mintha a mértékadó média kezdené felismerni, hogy fel kellene lépnie a saját érdekeiért, ami sok tekintetben persze egybeesik a közérdekkel. Egy ilyesfajta közös fellépés azonban a már-már végzetes politikai megosztottság miatt úgyszólván lehetetlen. Nehéz lenne megmondani, hogy a politikai elit szándékosan hajszolta a szakmailag és morálisan minden korábbinál mélyebbre süllyedő médiát ilyen végletes helyzetbe, vagy csupán nem tudott ellenállni a könnyű kísértésnek, s hagyta sodródni ezt a megbízhatatlan „hatalmi ágat” bizonytalan vizekre. A politika porondján versengő erők felelőssége ebben persze korántsem egyforma: a nagyobb tortaszeletet kikanyarító félnek a bűnrészessége is nagyobb. Sőt a magyarországi sajtóviszonyok példátlan kiegyensúlyozatlansága azt mondatja velünk: a mai kormánypártok oly mértékben „túlnyerték” magukat a nyilvánosság felügyeletének megszerzéséért folytatott másfél évtizedes harcban, hogy az általuk sugalmazott képet olykor már hajlamosak összemosni a valósággal.
Tihany e tekintetben két revelatív élménnyel is szolgált. Draskovics Tibor pénzügyminiszter előadást tartott a konferencián, ám érthető okokból nem a közmédia megoldatlan finanszírozásáról beszélt, hanem elkezdte a tükröt szidni. Önértékelési zavarairól eddig is sokat elmondott a baráti sajtónak kipostázott fotócsomag – ne csak okos legyen az újságokban, de (lehetőség szerint) szép is. A látvány retusálásában, a virtuális politizálásban pedig odáig ment, hogy minisztériumi háttérbeszélgetésére diszkriminatív módon eleve meg sem hívta azt a sajtószereplőt (nevezetesen a Magyar Nemzetet), amelyről nem feltételezte a konstruktív politikai hozzáállást, hiszen a demokráciát nyilvánvalóan félreértelmezve még nem átallna kötekedni, ellenvetést tenni, visszakérdezni. Draskovics azonban ezúttal elvetette a sulykot, hiszen – szocialista politikusoktól korántsem ismeretlen módon – nem egyszerűen a sajtót tette meg bűnbaknak a gazdasági bajok miatt, hanem a közgazdászokat is belevonta ebbe a körbe. Azt mondta, hogy tavaly év végén ez a két szakma együttesen keltett pénzügyi pánikot, s helyzetértékelésük köszönő viszonyban sem volt a reálfolyamatokkal. (Hogy akkor miért kellett elődjének, a porcelánszférában vigasztalódó László Csabának sebesen távoznia, s miképp kerülhetett Draskovics egyáltalán miniszteri helyzetbe, kész talány. Csakis úgy lehetett, hogy Medgyessy Péter elolvasta a hazug sajtóban a hazug közgazdászok nyilatkozatait, s nyeretlen kétévesként toronynak nézte a délibábot.) A pénzügyminiszter mellékesen még kétségbe vonta Kovács György ORTT-elnök kompetenciáját is, aki az uniós elvekre hivatkozva a normatív médiafinanszírozás visszaállítását szorgalmazta. Azt a tényt pedig, hogy egy uniós állam kormányának teljesítenie kell kötelezettségeit, az „adótudatosság” demagóg értelmezésével igyekezett elfedni: azt állítva, hogy ha nem tartják megalázó módon rövid politikai pórázon a közmédiát, az törvényszerűen adóemeléshez vezet. A történetben persze homályban maradt, hogy a médiafinanszírozási válságot maga a Medgyessy-kormány idézte elő vagy mélyítette el annak a populista kampányígéretnek az első száznapos teljesítésével, hogy a készülékhasználati díjat (azaz egy kváziadót) el kell törölni. A kieső összeg normatív pótlásáról azonban kötelességszegően máig nem gondoskodott.
Az adótudatosság (azaz hogy az adófizetők lássanak szoros öszszefüggést a befizetéseik és a kapott szolgáltatások között) ajándékozott meg bennünket a másik tihanyi kommunikációs gyöngyszemmel is. Braun Róbert, a miniszterelnök leköszönt beszédírója ugyanis a kampányígéretek és a valós teljesítmények között szélesre táruló ollót (vagyis az adótudatosság ordító hiányát) személyes autópálya-élményével illusztrálta. Mint emlékezhetünk, a 2002-es kampánylicitben a szocialisták nyolcszáz kilométernyi új autópályát ígértek. Braunnak hivatalba kerülvén gyanússá vált, hogy ez reálisan teljesíthető-e, s kiderült, hogy minden hazai eszközt mozgósítva évi 110 kilométer a „tető”, sőt nemzetközi viszonylatban is a 120 kilométeres maximumot említette. (Spanyolországot abban az évben nemcsak a barcelonai olimpia, hanem a sevillai világkiállítás is ösztönözte az infrastrukturális boomra.) Braun tehát úgy volt Medgyessy főkommunikátora, hogy tisztában volt vele: e fontos kampányígéret megalapozatlan, köznapi kifejezéssel: blöff. Az adótudatosság szétrombolásáért, a közbeszéd elhiteltelenítéséért tehát nem a választók okolhatók, hanem a felelőtlenül ígérgető, handabandázó kormányzat, illetve az a pártszolgálati sajtó, amely a kampányhazugságot realitásként állította be. Márpedig ha a Medgyessy-csapat a legfőbb kampánypontok egyikében tudatosan hazudott, vajon méltányolható-e Draskovics miniszter panaszkodása a felelőtlen újságírókra és közgazdászokra? Ha a blöff bevett kommunikációs fogás, elhihetjük-e a felelős kormányzat akár egyetlen költségvetési számát, tényállítását is? S nem tűnik-e fel az előre menekülő kabinetnek, hogy a korábban még feltétlenül lojálisnak mutatkozó baloldali sajtó is megelégelte az őszinte közbeszéd helyére betüremkedő sikerpropagandát, a rugalmas elszakadás hurráoptimista győzelmi jelentéseit?
A médiát el lehet bulvárosítani, ki lehet véreztetni, az embereket le lehet szoktatni a gondolkodásról és arról az alapvető igényről, hogy elszámoltassák azokat, akiket ők delegáltak a hatalomba. Tudjuk, hová kanyarog ez az ösvény: ha semmi nem állja útját, erőszakos népboldogító diktatúrákba, ahol a hatalom birtokosai mindig kötelezően szépek az újságok fényképein. Az Európai Unió azonban szerencsére útját állja az efféle fejlődésnek: a virtuális olló nyílása legfeljebb gazdasági összeomláshoz vezet. Itt az ideje, hogy a félidős kormány tudatosítsa magában azt a bizonyos adótudatosságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.