Háttérfogyatkozás

S z i g e t v i l á g Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Végh Attila
2004. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha azt mondanánk: virág a tökfőzelékben. Zseni a demokráciában. A zseniális ember, a korából a kortalanság felé kilátó elme, a szabályok alapjaira rákérdezni tudó, azokat újrafogalmazó lángész fogalma még ma, a tömeguralom történetének késői pontján sem teljesen ismeretlen. Többféleképp értik félre. E félreértés leggyakoribb módja amerikai filmekben pillantható meg. Ha egy szereplő bedobja a szót: zseni, a másik szereplő azonnal Einsteinre asszociál. Ez egyrészt nem véletlen, hiszen – Amerikában talán még inkább, mint nálunk – a média mondja meg, hogy az emberek miről mire asszociáljanak, másrészt a zseni teljes félreértéséről tanúskodik.
Hans-Georg Gadamerhez csatlakozva úgy gondolom, a zseni fogalma csakis a művészet terepén értelmezhető. A természettudományban nincs értelme, hiszen egyedül a művészet az a megismerési/önkifejezési mód, amelynek elmaradhatatlan előfeltétele, hogy az alkotó zseniális legyen. A természettudományos haladás fő előfeltétele a kutatás ereje, tehát a pénz. Nem véletlen, hogy e téren éppen az USA jeleskedik. (Nem cáfolja ezt az a tény, hogy számos művészt ismerünk, aki végtelen távol van bármiféle zsenialitástól, és az sem, hogy például Einstein akár zseni is lehetett.)
Hogy mindez nem köztudott, az sem véletlen. A zseni változó megítélése hű tükre az adott kor szellemének. Felrajzolhatnánk a zsenifogalom történeti ívét, és ezt értelmezve-szakaszolva megmagyarázhatnánk a bizonyítványt, amelyet az átlag és az átlagon felüli egymásról időről időre kiállít. Bennünket azonban most elsősorban Kant érdekel. Az ő esztétikájában történik meg az a fordulat, amely mintha mára teljesedett volna ki. Ezt a fordulatot úgy nevezhetnénk: háttérfogyatkozás.
A kanti létmegértésben az ízlés a priori mozzanata egyrészt biztosítja annak előkelő helyét az esztétikában, másrészt – ahogy Gadamer írja az Igazság és módszerben – megfosztja minden megismerési jelentőségétől. A szép a priori hatása „középütt áll az ízlés dolgaiban való érzéki-empirikus egyetértés és a szabály racionalisztikus általánossága között”. A valódi sensus communist Kant számára az ízlés jelenti, és ez arról árulkodik, mondja Gadamer, hogy valami elveszett. Elveszett a közös érzék fogalmának morális-politikai hagyománya. Hogy ez veszteség, azt azokból a gadameri mondatokból tudhatjuk meg, amelyek e késői közös-érzék-fogalom általános érvényét a hiányok birodalmában jelölik ki. Ennek az érzéknek az általánosságát mindkét irányban negatíve határozza meg az, amitől elvonatkoztat, nem pedig pozitíve az, amin a közös jelleg alapul, s ami közösséget hozhatna létre, mondja Gadamer.
De hogy Kant (és kora) eltávolodik a sensus communis klasszikus fogalmától, nem jelenti azt, hogy az erős ókori kötelékek mind elszakadnának. Az ítélőerő kritikája mögött, a homályban, aranyló háttér sejthető. Mely olykor felragyog. Például amikor a zseni mibenlétének tárgyalásakor – hogy a zseni, miként a természet, szabályt ad a műalkotásnak – Kant közli velünk, hogy a zseni csak médium: a természet médiuma. A zseni az a tehetség, amely szabályt ad a művészetnek. A természet titokzatos elvét műalkotássá fordítja az ízlésben és az ízlés számára. Bár az ízlés csak ítéletalkotó, nem pedig produktív képesség, a zseni és az ízlés mégis közös elv szerint „működik”. A művészetben együtt élő képzelő- és ítélőerő nem választható szét. Ahol mégis, ahol tehát a zseni és az ízlés között konfliktus támad, ott az utolsó szó az ízlésé kell legyen, mondja Kant. Mert a zseni nem magának való ember, hanem olyan tehetség, aki a közösség erőterében alkot. A poliszéban, mondhatnánk. A platóni, arisztotelészi metafizikai háttér tehát, úgy tűnik, itt még érintetlen.
Csakhogy a felvilágosodás embereszménye – észkritikájában bármennyire leszámol is Kant a racionalizmus mindenhatóságával – már átjárja a kanti problematikát. A világ célja és rendeltetése már az ember. Kant filozófiájában a természeti fajok, egyedek szépsége, tehát a természet, a phüszisz, a lét önmagában vett szépsége kivonódik a magasabb szépségfogalom hatósugarából, és az „esztétikai normáleszme” alá soroltatik, ami pusztán az orthotészt, a helyességet tükrözi.
Hogy ennek a lépésnek a jelentőségét tisztábban lássuk, érdemes felütnünk Cassirer Kant-monográfiáját. „És ez az értelem (ti. a létkérdésé) a maga hibátlan tisztaságában mutatkozott meg, amikor a továbbiakban a szókratészi eidosz platóni ideává fejlődött. Az utóbbi megfogalmazás az általános és a különös viszonyának problémáját a vizsgálódás magasabb fokára emelte. Hisz ekkor az általános immár nem puszta összefoglalás, aminek a szókratészi értelmezésben még tűnhetett, nem az egyes összefoglalása a nemben és a nem által, hanem minden egyes megképződés ősképe.” A kanti szépségfogalomban ugyan a természet a priori hangja szól hozzánk, de a természeti szép a platóni ideák ontológiai súlyától messze jár. Háttérfogyatkozás. Az aranyfényű antik háttér szakadozni látszik. A helyzet azonban nem egyszerű. Fellelhetők mindennek ellentmondó momentumok is. Az emberi szépség, mondja Kant, mindig morális szépség: az erkölcsi kifejeződése. „Csak az emberi alak ábrázolásánál lehetséges, hogy a mű egész tartalma egyúttal mint tárgyának kifejezése szól hozzánk.” Más szavakkal: az emberi szépség szellemi szépség, amelyben lét és gondolkodás azonos. Mintha mégis a természet leheletét éreznénk?
A helyzet ambivalens. A természeti szép elsődleges, mégis veszített jelentőségéből. „Amikor már nem áll fenn az a metafizikai háttér, amelyen Kantnál a természeti szép elsőbbsége alapult, s amely a zsenifogalmat visszakapcsolta a természethez, akkor a művészet problémája új értelemben vetődik fel.” Kant után az ízlés és az ítélőerő szempontja helyett a művészet szempontja került előtérbe, mondja Gadamer. A művészetben a zseni felértékelődik, és ennek megfelelően az ízlés jelentősége elhalványul. A romantikában pedig az ízlés elleni lázadás már a zsenialitás par excellence jele és bizonyítéka. Vitet az 1820-as években kijelenti, hogy a romantika az irodalom és a képzőművészet protestantizmusa.
Az egzaltált romantikus művész, ez az intuitív szent, ez a legmélyebb látomásainak képeibe csavart látó a képzelet forradalmának harcosa. Chateaubriand így ír: „A képzelet gazdag, bővében van mindennek, csodálatos; a létezés nyomorúságos, sivár és tehetetlen.” Hogy ez a képzelet éppen ebbe a létezésbe volna belefoglalva, azzal a romantikus zseni nem törődik. Ő azt érzi feladatának, hogy a valóságból a természeten túli, megmagyarázhatatlan szépséget kiálmodja és kövesse. Ennek érdekében hajlandó harcokba bonyolódni. Sőt: eleve harcos. Kitapossa magának a végtelent, átlép a lényegibe, hősiesen kilép a világ birkaszagú legelőiről.
A zseni szobra tehát az individualizmus fazekaskorongján megnyúlik, és túlnő az ízlés síkján. Egyre jobban hasonlít elefántcsonttoronyra. Az egyensúly a kanti esztétikában meginog, és a romantikában bomlik fel. Kant még igyekszik a zsenialitást az ízlés pórázán sétáltatni, de ő is tisztában van azzal, hogy mindig az alkotás van előbb, és bár az alkotás kinyilvánítása bizonyos ízléstérben történik meg, a műalkotást megteremtő aktus a reneszánsz óta az isteni világteremtés modellje. A teremtő művész pedig szellemi Münchhausen báró: saját hajánál fogva rántja ki, robbantja ki magát a semmiből, és a megszületendő világ – még ha ötvöződik is benne a mérhetetlen szubjektivitás (hogy ilyet csak ez az egy zseni tud csinálni) a mérhetetlen objektivitással (hogy a zseniális mű mindenkihez, mindenkiről szól) – légtere mindig sokkal újabb, mint amilyen régi. A zseni az, aki a múlt falaiból jövőt épít. Ezt a jövőt kémlelik álmodozón – általában nekünk, nézőknek háttal – Caspar David Friedrich magányos, tengerparti sétálói.
Most az a feladatunk, hogy elhatároljuk a zseni önérzékenységét a tömeg individualizmusától. Mert a zsenialitás által fölhúzott falak valójában ablakok. Mert a zseni léttolmács. Míg a tömeg önmaga-akarása mögött nincs semmilyen távlat, addig a zseniális alkotó befelé ívelő útja nem cél, hanem eszköz. Nézzük, hogyan tűnik el Kant Schopenhauerben, hogyan tűnik el a megismerés a zseniben! Schopenhauer filozófiájában a zseniális alkotó motorja a fantázia. Ez az arisztotelészi phantasziától messze eső, a fogalmi megismerést megelőző ősgondolkodás olyan formákat hoz létre, melyek potenciálisan megvannak a természetben, de az ideák küzdelme miatt nem aktualizálódhatnak. Ami csak rejtetten hat, azt a zseniális művész napvilágra hozhatja, mondja Schopenhauer. A zseni képes a dolgok fogalmon túli megragadására. És mivel a fogalmi megragadás a szemléletnek csak tökéletlen módja, a zseni az, aki nem tükör által homályosan lát, hanem színről színre. Ő a magányos hős, a „nem homályosuló világszem.” A művészet, mondja Schopenhauer, nem más, mint a dolgoknak az ok elvétől független szemlélési módja. A művészet dolga az ideák minden kauzalitáson, minden tudományon, minden horizontális pillantáson túlemelkedő szemlélete. „Csak az objektumban merőben feloldódó, tiszta kontemplációban foghatók fel ideák, és a géniusz lényege épp az ily kontemplációra való túlnyomó képességben áll: mivel pedig ez a saját személy és a saját vonatkozások teljes elfelejtését kívánja, a zsenialitás nem más, mint a legtökéletesebb objektivitás, vagyis a szellem objektív irányultsága, szemben a szubjektívval, vagyis az akaratra irányulóval. Ennek értelmében a zsenialitás az a képesség, hogy valaki tisztán csak szemlélőként álljon, a szemlélésben elvesszen…”
Mi történt tehát? Az antik metafizikai háttér odalett. Az áttetsző térben szürreális, megnyúlt létszobrok figyelik az időt. Mégis, mintha ugyanazt a metafizikus, alkonyi tájat látnák, amelyet régebbi társaik. A nap lebukóban, hűvösödik. Beleborzonganak a közös magányba, de tudják, lesz még hidegebb is. A pacsirtaálcás sirályok ők, a zsenik szomorú társasága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.