Kidolgozott kód?

A. Jászó Anna
2004. 05. 22. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pedagógus körökben ismeretes az angol Basil Bernstein tétele a kidolgozott és a korlátozott kódról. A korlátozott kód valamiféle fejletlen beszéd, amely erősen kötődik az adott szituációhoz, szituatív beszédnek is nevezik; ezzel szemben a kidolgozott kód a mindenki számára érthető, igényes beszéd. Az iskolában a kidolgozott kód használata a szokásos, azok a gyerekek, akik nem szoktak hozzá, hátrányos helyzetbe kerülhetnek. Tanulási nehézségük tulajdonképpen nyelvi nehézség.
Nemrégiben Bonyhádon gimnáziumban tanító kolléganőkkel beszélgettem. Miről társaloghatnak az első ifjúságukon már túllévő tanerők, mint a fiatalokról, viselkedésükről, beszédstílusukról, az egymás között használt beszédfordulataikról. Az egyik kolléganő a következő esetet mesélte el. Véletlenül belepillantott abba a levélbe, melyet gimnazista fia hasonló korú barátnőjének írt. Ezt olvasta: „Járjunk tovább vagy sem? Húzd alá a megfelelő választ: IGEN – NEM.” Legyünk optimisták, látszik a XXI. századi szerelmes levélen az iskola hatása.
Elgondolkodtam azon, honnan ez a lapidáris stílus? Nem kell messzire menni, csak fel kell ütni a munkafüzeteket, efféle utasításokat olvashatunk bennük: Kösd össze!, Színezz!, Javíts!, Folytasd!, Húzd alá!, Rajzolj! és így tovább (azért sok lehetőség nincsen). Mit kössön össze mivel? Mit színezzen ki és hogyan? Mit javítson? Elgondolkodtak-e a tisztelt szerzők azon, hogy szituatív beszédre „nevelik” a gyerekeket ezzel az igénytelen nyelvhasználattal? Természetesen az adott helyzetben a gyerek kitalálja, hogy mit kössön össze mivel, össze is köti az összekötendő dolgokat, de nem kap igényes – kontextusos – nyelvi mintát a feladat megfogalmazásában, s azután megoldását sem tudja igényes nyelven megindokolni.
Először akkor szembesültem ezzel a problémával, amikor nyelvtankönyveimben a tanítók kifogásolták az efféle utasításokat: Húzd alá az alábbi szavakban a hosszú magánhangzókat! Megpróbálkoztam a magyarázattal: egyrészt pontos utasítást kell adni pontos nyelvezettel, másrészt a szövegben lévő eligazító szavakat és utalási technikákat is meg kell tanítani, pontosan a szövegértő olvasás és az igényes fogalmazás érdekében. Sajnos a kollégák előnyben részesítik a csökött nyelvezetű, szituatív utasításokat, s bonyolultnak, nehéznek tartják a kifejtett mondatokat. Lehetséges, hogy a kisgyerek először nem érti, mi az alábbi vagy az előző feladat, de hát meg kell neki magyarázni, s hozzászokik a bonyolultnak tűnő utasításokoz.
A pótlásos feladatok sem fejlesztik tanulóink édes anyanyelvét, s hozzátehetjük: tudásukat sem. Beírják ugyan a mondatba a hiányzó szót – legyen a Balaton –, de a feladat az, hogy megtanulják: Magyarország legnagyobb tava a Balaton. Az efféle megtanulásra szánt tételeket le is kellene másoltatni, főleg ha helyesírási a feladat. Az efféle pongyolaságokkal csak azt érjük el, hogy minden ismeret hozzávetőleges, ködös lesz, meg hogy diákjaink alig tudnak egy értelmes mondatot megfogalmazni (főiskolás hallgatóim igen csodálkoztak, amikor elmagyaráztam nekik a definíció technikáját, s rájöttek arra, hogy ez a szerkezet minden tantárgyban érvényesül). Az Édes anyanyelvünk című nyelvtankönyveim tartozékait feladatfüzeteknek kereszteltük el, mert nemcsak kitöltögetést kérünk, hanem kérjük néhány feladat otthoni gondos leírását, megtanulását. A felületes kitöltögetést ugyanis kifejezetten károsnak tartjuk. A hihetetlen mértékben elszaporodott – nem éppen fantáziadús – kakukktojásos feladatok is megteszik romboló hatásukat, főleg akkor, ha a tanár igényesen megfogalmazott indoklás nélkül fogadja el a megoldást.
A legutóbbi nemzetközi szövegértés-felmérés sokkolta az ország közvéleményét. Jó volna okulni is belőle, ezért idézek néhány, egyáltalán nem „húzd alá típusú” feladatot (ezzel nem teszem lehetetlenné a teszt újbóli felhasználását): „Az alábbi listában a szövegben szereplő személy vagy csoportok szerepelnek. Mindegyik mellett jelöld meg, hogy Helyesli vagy Ellenzi a tengerpartok tisztítását, úgy, hogy a megfelelő választ karikázd be! Az első választ példaként bekarikáztuk” vagy „Helga megemlíti a társadalomra rótt anyagi terheket. Az egyik ezek közül a graffitik nyilvános helyekről való eltávolításának költsége. Milyen más típusú költséget említ még Helga?” vagy „Feltéve, hogy az információ nem téves, milyen következtetést tudsz levonni abból a tényből, hogy két ing ugyanazokat a részpontszámokat kapta, ám a végső értékelésnél mégsem azonos összpontszámot értek el?” El tudom képzelni, hogy a csökevényes, szituatív utasításokon felnőtt gyerekek meg sem értik az efféle feladatokat, sőt már az olvasásukat is unják. Ezekből a példákból is látni, hogy kitalálóik nem spórolnak sem az igeneves szerkezetekkel, sem az utalásokkal, sem az iróniával. Efféle utasításokat az OKÉV-teszteken is lehet olvasni, azok nyilvánosak.
Milyen következtetéseket lehet levonni a fentiekben felsorakoztatott tényekből? Mindenképpen hasznosakat. Nagyon át kellene vizsgálni a munkafüzetek utasításrendszerét, de a legjobb az volna, ha a tanár maga szövegezné meg a feladatot, s igényes nyelvhasználatával példát mutatva hasonlót követelne meg diákjaitól. Kidolgozott kódot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.