Padlót foghat a turizmus

Az áfakulcsok emelése jelentősen rontotta az idegenforgalmi vállalkozások versenyképességét. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk – pozitívumai mellett – a versenyhátrány fokozódását és a piacvesztést is előrevetíti – fogalmazták meg aggályaikat tegnap, az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának ülésén a szakmai szervezetek képviselői. A bizottság azonban leszavazta azt a fideszes előterjesztést, melyet a kiszámíthatóbb, átláthatóbb adózási rendszer kidolgozása érdekében javasolt a testület elnöke.

Hunyor Erna
2004. 05. 12. 17:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A turisztikai ágazat által realizált eredmények, a jövedelmezőség csökkenése, a fejlesztési források jelentős szűkülése, a magasabb technikai és egyéb működési feltételek aggasztó jelek a szakma számára. Az EU-csatlakozás a versenyhátrány fokozódását s a piacvesztést is előrevetíti – hangoztatta álláspontját a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke. Az áfakulcsok és egyéb adónemek emelése jelentősen rontotta az idegenforgalmi vállalkozások versenyképességét – közölte Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség elnöke, aki elmondta: gondot jelent, hogy a turisztikai cégek már tavaly elkészítették az idei évre vonatkozó ajánlataikat, ezért az év elején bevezetett áfakulcsváltozásokat kénytelenek önerőből kifizetni. Niklai Ákos azt is hangsúlyozta, hogy az éles verseny miatt nem lehet áthárítani a piacra a többletterhet.
Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke közölte: számításaik szerint a törvényhozás által előírt szabályok betartása az idén havonta mintegy 200 ezer forint többletkiadást okoz az ágazatból élő vállalkozásoknak a korábbi évekhez képest. Háber Tamás hozzátette: az áfakulcs 12 százalékról 15 százalékra történő emelése január elsejétől egy átlagos étteremnek 700 ezer forint többletterhet okoz évente.
Lasztovicza Jenő, az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának fideszes elnöke arra tett javaslatot, hogy állítsanak fel egy testületet, amely segít lobbizni a szakmai szervezeteknek egy „kiszámíthatóbb, átláthatóbb adózási rendszer kidolgozásánál”. Az ülésen jelenlévő kormánypárti képviselők azonban két tartózkodás mellett leszavazták a Lasztovicza Jenő által tett javaslatot.



marketingszigor. A Magyar Turizmus (MT) Rt. a 2004. évi marketingtervének készítésekor tízmilliárd forintos költségvetési támogatással, azon belül is 7,9 milliárdos marketingkerettel számolt. Ezzel szemben a valós támogatás mértéke – a Draskovics-csomag szigorításai nyomán – 7,6 milliárd forintra csökkent. Sőt, az újabb megszorító intézkedéseknek köszönhetően további 900 millió forintot zároltak az MT Rt. pénzeiből. Ugyanakkor az idei áfatörvény módosítása miatt a szervezet még a támogatásból finanszírozott beszerzések áfáját sem igényelheti vissza, ami újabb 900 millió forintos csökkenést eredményez a marketingszervezet számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.