Piros masni

A balatoni hajózás történetének egyik legtragikusabb eseménye volt a Pajtás gőzös 1954. május 30-án 11 óra 45 perckor történt felborulása. A hajó Siófokról indult, és Balatonfüred érintésével Tihany lett volna a végállomása. A füredi ki- és beszállás után azonban, azt követően, hogy a gőzös elhagyta a kikötőt, felborult és kéményével az iszapba fúródott. A hajó utasai közül többen vízbe fulladtak.

Kő András
2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hatvanas évek közepén minden nyarat Siófokon töltöttünk a nagymamánál. Egyetlen szobácskáját megosztotta velünk, gyerekekkel, hogy aztán az újhelyi mólóról elindulhassunk felfedezőútjainkra. Nemegyszer előfordult, hogy egy alacsony, erősen kopaszodó férfi tűnt fel a mólón, és horgászathoz készülődött. Az emberek összesúgtak mögötte. Ő volt a Balatonfüreden felborult Pajtás kapitánya.
Négy és fél évtizedig homály fedte annak a vasárnap délelőttnek az emlékét. A hatalom mindent elkövetett, hogy az igazság ne derüljön ki, és a felelősségen se kelljen osztozni. A Szabad Népben rövid kommüniké adta tudtul az esetet, ez volt minden. Többet nem olvashattunk róla. Se a vizsgálat eredményéről, se egyébről.
Hajószerencsétlenség a Balatonon – állt a címben. A szöveg pedig: „A Magyar Távirati Iroda közli, hogy a Pajtás nevű balatoni csavargőzös 1954. május 30-án, délelőtt 11.45 órakor Balatonfürednél felborult. A hajón a személyzettel együtt 185 ember tartózkodott. A mentési munkálatok a szerencsétlenség után haladéktalanul nagy erővel megindultak.
A hajón utazók közül 12 személy: Csomai Antalné, Csomai Piroska, Csernus Ferencné, Wittman Sándor veszprémi lakos, Villányi Mária mözsi, Vituska Mária őcsényi, Ötvös Iván [Irén] mesterszállási, Bernhárdt Gyuláné pesterzsébeti, Huszti Mária hajdúnánási, Homonnai Imre beregdaróci, özv. Domenic Gyuláné budapesti és Göbölyös László szekszárdi lakos életét vesztette. Többen kisebb sérüléseket szenvedtek. A felborult hajó felemelése, valamint a szerencsétlenség okainak és a felelős személyeknek megállapítása folyamatban van.”
Mai ismereteink szerint nem 12-en, hanem 23-an haltak meg (többségében huszonévesek), és 56 volt a sebesültek száma. De ennek kiderítése nem volt könnyű. Mindenesetre a hallgatás, a titkolódzás nagyotmondókat szült: akadtak, akik 5-600-ra tették az eltűntek számát, míg a rosszhiszeműek szabotázst emlegettek.
A szerencsétlenül járt egycsavaros utasszállító gőzös az újpesti Schlick-Nicholson hajógyárban épült 1918-ban. Ebből a típusból kilencet építettek, mindegyiket római számmal jelölve. A szóban forgó hajó a II-es számot kapta, és 1945-ig szállította az utasokat a Duna két partja között, mígnem a háború viharaiban a Markó utca magasságában el nem süllyedt. Egy évvel később kiemelték, helyreállították, majd ismét forgalomba állították. 1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat (BHV) tulajdonába, s ekkor nevezték el Pajtásnak.
Az ötvenes évek elején korábban sohasem látott tömegek lepték el nyaranta a Balaton mindkét partját, hogy a magánvillákból átalakított vállalati üdülőkben pihenjék ki fáradalmaikat. A beutalókért valóságos versengés folyt. Azokban az időkben nehéz volt a Helkán, a Kelénen, a Csobáncon vagy a Tündén a Siófok–Füred útvonalon helyet kapni, a hajók alig győzték az utasokat szállítani. 1951-ben határozták el valakik „odafönt”, hogy a Pajtást a Balatonra kell vezényelni. A BHV siófoki műhelyében átalakították a hajót: hat méterrel meghosszabbították a tetőt (a mentőcsónakokat a fedélzet fölött helyezték el), és az ablakokat kicserélték. Az átalakítás azonban nem vált a Pajtás előnyére, ráadásul az alapvető stabilitási követelményeket sem vették figyelembe.
A vállalat vezetői 1952 márciusában kérték a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumtól (KPM-től), hogy több más hajóval egyetemben, a megnövekedett személyforgalomra való tekintettel, a Pajtás utasbefogadó képességét 180-ról 220-ra növelje. (Eredetileg 150 fő volt.) 1952. április 25-én a KPM hozzájárult a 20-szal való növeléshez. Az üzemképességi szemlén az illetékes hajózási hatóság még apró változtatásokra hívta fel a figyelmet, de stabilitáspróbát sem akkor, sem a forgalomba állítás után – amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó látványosan billeg és düledezik – senki sem rendelt el!
Egy hivatalos jelentés azonban – amelyet Horvai Árpád gépészmérnök (hajómérnök) bányászott elő a nyolcvanas években – 1954. július 10-i keltezéssel beszámol az akkori állapotokról: „Attól kezdve, hogy a Pajtás a Balatonon utasforgalmat bonyolított le – olvashatjuk –, a balatoni hajósok szinte kivétel nélkül beszélni kezdtek arról, hogy a hajó nem üzembiztos, labilis. A hajó labilitásáról tudott a BHV műszaki osztályának vezetője, Zsirai József is. (…) Állítása szerint azért nem intézkedett, mert arra gondolt, hogy rövid időn belül nagyobb hajókat állítanak be a balatoni forgalomba, és akkor a Pajtás csavargőzöst kivonják a forgalomból.”
A kihallgatott tanúk közül többen elmondták, hogy nem érte őket váratlanul a hajó katasztrófája. Egyesek figyelmeztették is a Pajtás kapitányát, Heisz Pált, hogy egyszer majd felborul a hajóval. Javasolták neki, hogy a labilitást tegye szóvá. Nem tudjuk, hogy megfogadta-e a tanácsot, vagy inkább hallgatott, mert féltette az állását. Vagy úgy gondolta, a felelősség nem az ő vállán nyugszik? A kapitány ma már nem él. Mindenesetre néhány nappal a hajó kiemelése után elvégezték azt a stabilitáspróbát, amit sokkal korábban kellett volna. Tizenegy (!) személy, adott jelzésre, a hajó egyik oldaláról a másik oldalára futott, ezután pedig vissza; s ezt még kétszer megismételték, mindig a dőlés irányában. Harmadik kísérletre már abba kellett hagyni, mert különben felborult volna a hajó.
Kövessük most végig a szerencsétlenül járt Pajtás gőzös útját a tragikus pillanatig. Vasárnap volt, szép tavaszi idő. A hajó száz utassal a fedélzetén hagyta el a siófoki kikötőt, s 11 óra 30 perckor érkezett Balatonfüredre. A hajó a füredi móló keleti részén kötött ki, orrával a Tagore sétány felé. A száz utasból 14-en maradtak a hajón. Ezt Germán Gyula matróz jelentette Heisz Pálnak azzal együtt, hogy a Tihanyba induló utasok száma 178.
Adjuk át a szót a kapitánynak, aki az elkövetkező percekre így emlékezett:
„Végignéztem a hajón és láttam, hogy a fedélzeten sok ember van, vagyis ezen részére több személy nemigen szállhatott volna fel, mivel az emberek már zsúfolásig voltak… Úgy láttam, hogy arányosan vannak elosztva… A hajó lassú tempóban elindult a kikötő északi partja felé. Időközben, az elindulás után közvetlenül, a hajó kormányosa, Steiner János is bejött a fülkébe, [de] a kormány továbbra is az én kezemben volt. Az indulás pillanatában a hajót kissé kiemeltem, hogy ne ütődjék neki a partnak. Megvártam, hogy a vége hagyja el a mólót, és ekkor kezdtem meg a kormány jobbra tekerését. A kormányt félig tekertem el jobbra, amit a kormány-jelzőkészüléken ellenőriztem. Az elindulás alkalmával semmi rendellenességet nem észleltem, a hajó a megszokott ingással indult ki a kikötőből. Miután a kormányt félig jobbra tekertem, a hajó túlzottan jobbra dőlt. Hogy az ingást kiküszöböljem és a hajót egyensúlyba hozzam, a kormányossal közösen visszatekertem egy negyed fordulattal, vagyis az eredeti kormányállás felére. Ezen idő alatt a hajó a bal oldalára fordult. Vártam, hogy a bal oldali ingásból visszaáll, és kiküszöbölődik az ingás, azonban ez nem állt be, hanem a hajó eldőlt a bal oldalára.”
A szerencsétlenség úgy maradt meg az emberekben, hogy a hajó felborulásában egy vitorlásverseny volt a ludas, merthogy az utasok a látvány miatt a gőzös egyik oldalára furakodtak. Ezzel szemben több tanú is állította: az emberek olyan sűrűn álltak, hogy képtelenek lettek volna bármiféle mozgásra.
Kálnai Attila maga is hajóvezető, 1954-ben gyakorló hajós, folyamőrtiszt fényképen örökítette meg a borulás pillanatát és a mentés egyes fázisait. Szavakkal így idézte fel a szomorú vasárnapot:
– A Tagore sétányról láttam, hogy a Pajtás a füredi mólótól indulni készül. Feltűnő volt, hogy az indulás pillanatában a hajó balra dőlt, és szinte a móló dörzsfáinak támaszkodott úgy, hogy mintegy 40-50 centiméter mélységben láthatóvá vált a merülési szint alatti hajótest. Ekkor már olyan érzésem volt, hogy a hajó nem fogja kibírni a megfordulásnál fellépő centrifugális hatást, és felborul, ezért nyúltam a fényképezőgéphez.
A fordulás megkezdésekor a hajó fara nagyobb, az orra kisebb sugarú körön fordul meg. Erre mondják, hogy a hajó fara „esik”. A kormánykihajtás pillanatában a lapátnyomás másik iránya megdönti a hajót a fordulási (belső) oldal felé (ekkor következett be a hajóvezető által beismert túlzott kormányvisszavétel). Később, amikor a hajó már beállt a fordulási körbe, súlypontjában centrifugális erő keletkezett, amely a bemerült hajótest ellenállása miatt kifelé döntötte a hajót. (Ezt fokozta a hajóvezető is, amikor a kormányt hirtelen ebbe az irányba visszavette.) Ekkor már a magas súlyponttal rendelkező hajó, amelynek dőlését fokozta a fedélzeten tartózkodó tömeg tehetetlenségi nyomatéka is, nem tudott egyensúlyi helyzetébe viszszabillenni. A Pajtás bal oldalára dőlve süllyedt el a körülbelül 3,5–4 méteres vízben. A borulást követően azonnal megindult a mentés, hiszen a vitorlásversenyen részt vevő versenyzők és a kísérő motorosok karnyújtásnyira voltak.
A balatoni utasforgalom könnyítésére építették 1952-ben a kétemeletes Beloiannisz motorost, amelynek már a nevétől is kiütést kaptak a balatoni emberek. Arra viszont jó volt, hogy tömegeket szállítson, 1954. május 30-án pedig történetesen balatonfüredi kisiskolásokat. Amikor a Pajtás felborult, a Beloiannisz még a közelben volt, pánikot okozva, mert a szülők azt hitték, ezt a hajót érte baleset.
Kálnai Attilának szerencséje volt: az ő fényképezőgépéből nem húzták ki a filmet, ugyanis a tragédia után hamarosan az ÁVH és a rendőrség emberei jelentek meg a helyszínen, és igyekeztek a dokumentumokat eltüntetni. A környéket lezárták, senkit sem engedtek a móló közelébe. Fényképezett egy Hajdú István nevű vitorlásversenyző is, aki a mentésben részt vett. Két fordulót tett meg, de utána elkergették a rendőrök. Beszélnek egy ismeretlen katonatisztről, aki a történtek láttán belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, megint megmentett valakit, harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni. Menyasszonya hiába várta a parton.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.