Sudarium Christi

Fáy Zoltán
2004. 05. 22. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lepel legújabb vizsgálatát 2002-ben engedélyezték, a munkálatok az új katedrális szentélyében folytak. Ezúttal a késő középkori foltokat távolították el, és a szövetnek azt a részét kutatták, amely 1534 óta volt elfedve. A kutatást alaposan dokumentálták, és a hatalmas érdeklődésre való tekintettel könyvben megjelentették a rejtett részekről készült felvételeket; kisebb felbontásban a nagyközönségnek és nagyobban a szakértőknek.
Az újabb vizsgálat a korábbiakhoz képest első megközelítésben kevés eredményt hozott. A megfeketedett felületen szabad szemmel nem sok minden volt kivehető, ám a láb mentén, a karoknál és a kezeknél vérfoltok észlelhetők. Monsignor Giuseppe Ghiberti, a Commission for the Exposition of the Shroud elnökhelyettese szerint ez is bizonyítja, hogy a kép nem másolat. A szövetet Mechtild Flury-Lemberg, a restaurálást végző svájci textilszakértő i. sz. első századiként vagy régebbiként azonosította, ez azonban „csak” a korábbi feltételezések megerősítése volt.
Az igazi szenzációt a kutatás után két esztendővel jelentette be Fanti professzor: a lepel hátsó részéről készült képek tanulmányozása során – közvetlen és fordított Fourier-transzformáción, képjavításon és sablon-összehasonlító technikákon alapuló eljárás segítségével – egy férfi arca vált láthatóvá. „Bár a kép nagyon halvány, az orr, a szemek, a haj, a szakáll és a bajusz tisztán kivehető. Vannak enyhe eltérések az ismert arccal szemben. Például az orr; a túlsó oldalon mindkét orrlyuk azonos nagyságú, míg az elülső oldalon a jobb oldali orrlyuk kevésbé meghatározó” – mondta Fanti.
Ennél sokkal több információ a hírfogyasztó nagyközönség számára nem érthető. Mindazok, akik eddig is elfogadták a lepel valódiságát, korábbi elgondolásaik megerősítését látják az új felfedezésben, ám aligha valószínű, hogy a most előtűnt kép bárkit is meggyőzne az „ellentáborból”. A különleges ereklye körüli viták talán sohasem fognak nyugvópontra jutni, hiszen a hírközlő eszközökben szereplő, bármelyik oldalon álló, jórészt lelkes, autodidakta lepelkutatók „hívei” és „ellenzői” voltaképpen nem is a Torinóban őrzött ereklyéről vitatkoznak. Nagy a tét, erősek az indulatok.
Ez a 4,36 méter hosszú és 1,1 méter széles, halszálkamintásan szövött lenvászon kendő – bármilyen eredetű legyen – maga is médium, de nem mindegy, hogy milyen üzenetet ad át, és hogyan értelmezzük azt. Az elmúlt évszázadok alatt több ízben is gyökeresen új jelentést kapott a sudarium Christi anélkül, hogy végleges és mindenki számára megnyugtató megoldás született volna.
Az írásos források alapján Krisztus korához képest meglehetősen későn dokumentálható a lepel felbukkanása, ráadásul Troyes püspöke, Arcis-i Péter VII. Kelemennek írt levelében határozottan hamisítványnak nevezi a lenvászon kendőt, melyről – szerinte – a lireyi templom esperese csalárdul állítja, hogy Krisztus halotti leple. Troyes püspökének véleménye azonban egyáltalán nem tekinthető általánosnak sem a maga korában, sem a későbbi évszázadok során.
Érdekes körülmény, hogy a lepelkultusz elutasítóinak többsége általában arra a véleményre hivatkozik, hogy az ereklyeként tisztelt tárgy csupán hamisítvány. De másként látta a helyzetet a IV. század végén Szalamiszi Epiphanius püspök. Egy 393-ban íródott levelében megemlíti, hogy a Jeruzsálem közelében található Anautha város valamelyik templomának bejáratánál letépett egy közszemlére kitett leplet, mely Krisztusé vagy valamelyik szenté. Indulatának oka az volt, hogy megítélése szerint a vászon még alkalmas lenne egy szegény számára…
A sudarium hosszú története során fordulópontot jelentett 1898, amikor Secondo Pia elsőként fényképezte le az ereklyét. Miközben a vásznon látható negatív kép talánya sokak számára az eredetiség kétségtelen bizonyítéka lett, Ulysse Chevalier történész közzétett minden, a lepelre vonatkozó dokumentumot (Párizs, 1900). E gyűjtemény alapján a szkeptikusok arra a „megdönthetetlen” következtetésre jutottak, hogy a leplen látható kép egy XIV. századi francia festő alkotása.
A torinói lepelről alkotott vélemények teljes öszszeegyeztethetetlensége, e szokatlan dichotómia tehát nem oldódott fel, sőt a vita intenzitása csak erősödött. 1973-ban Max Frei bűnügyi szakértő pollenanalízist végzett el az ismert eredménnyel. A vászon vizsgálata során a genti Raes professzor megállapította, hogy az alapanyagul használt Gossypum herbaceum csak a Közel-Keletről származhatott. 1981-ben Baima Bollone professzor a vérnyomok emberi eredetét bizonyította be. John Heller és Alan Adler meggyőzően érveltek amellett, hogy a kép nem keletkezhetett festéssel. John Jackson elméletifizika-professzor a VP–8-as képanalizátor segítségével láthatóvá tette a lepel térinformációit. A polarizált fényben készült felvételekkel pedig azonosíthatóvá vált a jobb szemhéjra helyezett pénz feliratának egy része. A fizetőeszközt legkésőbb 31-ben használták. Legalábbis a lepel eredetiségét hirdetők így vélik.
A sok megdönthetetlennek tűnő bizonyíték után villámcsapásként hatott a British Museumban 1988. október 14-én tartott sajtótájékoztató. Mint ismeretes, 1987 elején II. János Pál pápa, a lepel tulajdonosa és Anastasio Alberto Ballestrero torinói bíboros, a sudarium őrzője hozzájárult ahhoz, hogy néhány szál segítségével radiokarbon-kormeghatározást végezzenek a torinói leplen. Az eredmény nyilvánosságra hozatalát 1988 húsvétjára tervezték. A sajtótájékoztatót különös huzavona előzte meg, a mérési eredményeket idő előtt kiszivárogtatták, azt a látszatot keltve, mintha a torinói érsekség akadályozná a tudományos kutatásokat. Majd gyakorlatilag egy időben kelt hír Torinóból és Londonból: az Oxfordi Egyetem, a zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola és az arizonai Tucson Egyetem öt egymástól független mérésének eredménye alapján megállapították, hogy a szénizotóp-vizsgálatok szerint a lepel 90–95 százalék valószínűséggel 1260–1390 között keletkezett.
Dermedt csönd és értetlenség az egyik oldalon, harsány hurrázás a másikon. A lepel eredetiségének elszánt harcosai azonnal egy sereg ellenvetéssel éltek: Thomas J. Phillips a Nature oldalain fejtegette, hogy a feltámadás során esetleg nagy erejű fény- és hősugárzás történt, talán neutronsugárzás is, ezért tévedtek a kormeghatározással. Mások feltételezik, hogy a környezeti ártalmak, a radioaktív háttérsugárzás ingadozása vagy a lepel felhevülése az 1532-es tűzvészkor lehetetlenné tették a pontos mérést.
Az „ellendrukkerek” táborának leglelkesültebb írása természetesen a The Skeptical Inquirer hasábjain jelent meg. Joe Nickel szerint a torinói lepel képe anatómiailag egyáltalán nem pontos, az arc elnyújtott, akár a gótikus festményeken. A haj fekvő embernél hátrahullana, míg ellenben a leplen látható képen olyan helyzetben van, mintha álló embert ábrázolna. A vérnyomokról Heller és Adler véleményével szemben McCrone és Fischer javaslatát fogadja el, akik szerint valószínűbb, hogy temperából származnak a foltok. Joe Nickel elveti a háromdimenziós információ elméletét is, mondván, hogy túlságosan sok korrekciót végeztek az analízis során. Pontosan meg nem nevezett forrásra hivatkozva úgy véli, hogy kétséges a pollenelemzés eredménye, a szemhéjra helyezett pénz képéről pedig egyszerűen azt állítja, hogy nem is látta senki.
A két többé-kevésbé ellentétes állítás lehetséges szintézise legfeljebb a szkeptikusok számára elfogadható. Egy ókori történelemmel foglalkozó professzor, Karlheinz Dietz szerint a Torinóban őrzött vászon csakugyan egy keresztre feszített ember testét takarta, hiszen túlságosan sok jel utal erre, egy középkori hamisító ennyi részletre nem gondolhatott. De helyes a kormeghatározás eredménye is. Vagyis olyan ember halotti leple lehet, akit bestiális kegyetlenséggel – követve az Újszövetség leírását – öltek meg a XIII. század végén.
Milyen következtetést vonhat le mindebből egy pollenanalízishez, szénizotóp-vizsgálathoz, anatómiához, művészettörténethez mit sem értő olvasó, akinek meggyőzésére mindkét oldal „aktivistái” különös erőfeszítéseket tesznek? Amilyet csak akar. II. János Pál pápa a kormeghatározást követően újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy a lepel biztosan ereklye, és mint ereklye, a hit tárgya. Ugyanakkor a hitelesség kérdése nyitva áll, az egyház ebben az értelemben soha nem nyilatkozott.
Talán ez az „eldönthetetlenség” is egyfajta bizonyíték. Gondolkodásra késztet, meghagyja a szabad véleményalkotás lehetőségét és felelősségét mindenkinek. Azt a döntést, melyet a jelek szerint nem a csalhatatlan bizonyítékok súlya alatt kell meghozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.