Szelepzavarban

Negyven távolsági autóbusz kerekét eresztették le vasárnapról hétfőre virradóra ismeretlen tettesek Pest, Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyében, egy délelőttre megbénítva a járatokat. A Volánnál hírzárlat van. A jelek belső elkövetőre utalnak, de a buszvezetők visszautasítják azt a feltételezést, hogy alacsony bérezésük miatti szabotázsakcióról van szó.

Balavány György
2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van engedélyük, hogy fotózzanak? – a gödöllői Volán-pályaudvaron kérdi ezt egy ötven év körüli úr. Próbáljuk elmagyarázni, hogy csak a munkánkat végezzük, a pályaudvar amúgy mindenkié, dehogyis kell külön engedély a ki-be álló buszok fotografálásához; az úriember (mint kiderül, forgalomirányító) viszont ragaszkodik hozzá, hogy szerezzünk engedélyt. Természetesen nem nyilatkozhat, az itt mindenkinek szigorúan tilos, az üzemvezető pedig nincs itt. Fölmegyünk a forgalmi irodára, engedélyt kérni a fotózáshoz; nem adhatnak, azzal is várjuk meg az üzemvezetőt. Hát megvárjuk. Amikor megérkezik, megkér, várjunk még; meg kell kérdeznie a vezérigazgatót, nyilatkozhat-e. Aztán jön a telefon: nem, nem nyilatkozhat. A forgalomirányító szerint érthetetlen ez az egész. Nem tudja, ki lehetett az az őrült. Leeresztgetni a buszok kerekét! Ráadásul egyetlen éjszaka, és ennyit! És egymástól ilyen távolságra! Érthetetlen.
– Ha én mondjuk utálnám magát, és betartanám a lábam, hogy hasra essen, aztán röhögnék, az érthető lenne, nem? – kérdezi.
– Tökéletesen érthető lenne – mondom.
– De ez nem érthető – csóválja a fejét. – Hacsak nem akart a saját kollégáival kiszúrni…
– Kollégáival?
– Merthogy azt rebesgetik…, de nem igaz. Volánosnak nem lehetett érdeke. Meg a buszvezetőknek sem, akik most nem tudják, megkapják-e arra az időre a pénzüket, míg álltak, mentésre várva.
Négy buszvezető ül egy félreállított buszon az utastérben, lehúztak néhány ablakot, beszélgetnek, cigarettáznak. Azok a kollégáik, akik a szabotázsakció áldozatául estek, valószínűleg csakugyan elesnek aznap délelőtti bérük ötven százalékától. Ugyanis csak a menetidőt fizetik, az állás idejére fél bérüket kapják.
A forgalomirányító hajnalban kapta az első jelzést, hogy defektes az egyik busz. Aztán a másodikat, majd még többtucatnyit, egymástól távol eső helyszínekről. Ebből arra lehet következtetni, hogy több résztvevős, összehangolt akció történt vasárnapról hétfőre virradóra – ha egyedül volt az elkövető, a Pest, Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyei helyszínekig több száz kilométert kellett bejárnia. Aznap délelőttre lebénultak a járatok, el sem indultak a buszok.
– Indulás előtt mindig körbejárjuk a kocsit, megnézzük, minden rendben van-e; ha az egyik első kerék defektes, a busz megrogy, használhatatlanná válik. Egy középső kerék defektje esetén még lehet vele közlekedni. Tudnia kellett a csínytevőnek, hol van az autóbuszok gyenge pontja.
A negyven buszvezető egész délelőtt kénytelen volt mentésre várni. A buszok többtonnásak, csak speciális felszereléssel lehet őket megemelni. Egyiküknek sem volt pótkereke, azt csak a nagy távolságra közlekedő autóbuszok visznek magukkal. A tettes ezt valószínűleg tudta.
Meg azt is, hol találhatók vasárnap éjjel a buszok. A sofőrök általában hazaviszik a kocsikat éjszakára, leparkolnak vele a házuk előtt. Ki tudhatta ilyen pontosan, melyik sofőr hol éjszakáztatja a járművét? A buszvezetők elmondják azt is: az elkövető nem vette ki a szelepet, nyilván tudta, hogy a buszkerékből olyankor hangosan süvítve távozik a levegő, a zajra pedig felfigyeltek volna környéken.
– Talán bosszúból történt az akció. Nem küldtek el valakit mostanában, aki…
– Kedves uram, innen hetente küldenek el embereket!
A belső akcióra utaló jelek ellenére a sofőrök tiltakoznak a feltételezés ellen, miszerint buszvezetők szabotázsakciója történt, amivel alacsony bérezésükre akarják felhívni a figyelmet.
– Nem őrültem meg, hogy kibabráljak magammal – mondja egyikük –, nekünk csak az jó, ha dolgozunk. A várakozás unalmas is, drága is.
A Volánbusznál átlagosan – pótlékokkal együtt – hatvanöt-hetvenezer forintot keresnek havonta a buszvezetők. Napi tizenöt órát dolgoznak, hetente három alkalommal. Nemcsak vezetik, de takarítják és karban is tartják a buszt. Egy osztrák buszvezető fizetése az övéknek körülbelül a tízszerese, pedig ott a takarítás feladatát – ami nem kis munka – külön személyzet végzi. Tavaly sztrájkkal demonstráltak a Volánbusz dolgozói. Mint a sofőrök állítják: számottevő eredmény nélkül.
– Tessék már megírni, hogy ne minket hibáztassanak még a tetejébe, mindenért! – szól utánam egyikük.
A gödöllői Volán-pályaudvar üzemvezetője adott egy telefonszámot, amelyen – mint mondta – nyilatkozattételre jogosult illetékest találhatunk. A szám a Volán sajtóosztályáé, ahol megtudtuk: senki nem nyilatkozik, mert nem tudnak semmit. A rendőrség nyomoz, de egyelőre nincs gyanúsított.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.