Fónagy János, a vizsgálóbizottság fideszes elnöke közölte: 1994-től visszamenőleg a MeH-től az M5-ösre vonatkozó kormányrendeleteket, a GKM-től az állam és a koncessziós társaság közötti szerződéseket, az AKA Rt.-től pedig azokat a dokumentumokat kérik el a további bizottsági munkavégzés érdekében, amelyek megalapozták az autópálya-építéssel, üzemeltetéssel kapcsolatos döntéseiket. Ismert: a vizsgálóbizottság létrehozatalát a Fidesz-frakció kezdeményezte, mivel véleményük szerint az állam előnytelen szerződést kötött a 2004. januári kormánydöntést követően az AKA Rt.-vel. A kormány határozatának megfelelően – mint arról beszámoltunk – az állam negyvenszázalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban. Az M5-öst március 12-től lehet matricával használni, ugyanakkor a kisebbségi tulajdonos állam – az adófizetők pénzéből – úgynevezett rendelkezésre állási díjként biztosítja a koncessziós szerződés lejártáig a társaság teljes bevételét, s az elvárt tőkemegtérülést, garanciát vállal a felvett hitelekre. Az autópálya új szakasza közbeszerzés nélkül épül.
Fónagy János közölte: az M5-ös részleges kivásárlására, a jelenlegi szakaszok üzemeltetésére és a sztráda továbbépítésére az AKA korábbi többségi tulajdonosain kívül más befektetőcsoport is tett ajánlatot. A bizottság a dokumentumok átvizsgálását követően főként arra szeretne választ kapni, hogy milyen előzetes gazdasági, pénzügyi tervek, koncepciók készültek a kormányzat részéről az M5-ös autópálya állami megvásárlásával, továbbépítésével, illetve a matrica bevezetésével kapcsolatban.
Mindenképpen befolyásolja a bizottsági munkát, hogy az AKA Rt. nem köteles a bizottság által igényelt dokumentumokat rendelkezésre bocsátani. Az érdemi munka ugyanakkor még el sem kezdődhet, hiszen a C típusú nemzetbiztonsági igazolással egyelőre csak a parlamenti bizottság három fideszes képviselője rendelkezik. A két héttel ezelőtt tartott alakuló ülésen a bizottság két MSZP-s tagja jelentette be, hogy nem rendelkezik a C típusú átvilágítást igazoló okmánynyal, tegnap viszont az is kiderült: sem a szocialistáknak, sem pedig az SZDSZ delegáltjainak nem áll birtokában a szükséges igazolás.
A tegnapi bizottsági ülésen döntést hoztak a műszaki, pénzügyi és jogi szakértők alkalmazásáról. Kárpáti Zsuzsa MSZP-s képviselő jogi szakértőként László Andrást – a Nemzeti Autópálya Rt. előző elnökét – javasolta, ám a bizottság ezt nem támogatta. A szakértői díjakra 800 ezer forintot használhat fel a parlamenti bizottság. A következő ülést május 18-án tartják.

Tuja a kertekben: miért száradnak ki, és meg lehet-e őket menteni?