Vizsgálják az M5-ös szerződések ügyét

A Miniszterelnöki Hivataltól (MeH), a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól (GKM) és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-től igényel dokumentumokat az M5-ös autópálya kivásárlását, továbbépítését, valamint az állam és a koncesszor közötti szerződések körülményeit vizsgáló parlamenti bizottság.

Putsay Gábor
2004. 05. 05. 18:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fónagy János, a vizsgálóbizottság fideszes elnöke közölte: 1994-től visszamenőleg a MeH-től az M5-ösre vonatkozó kormányrendeleteket, a GKM-től az állam és a koncessziós társaság közötti szerződéseket, az AKA Rt.-től pedig azokat a dokumentumokat kérik el a további bizottsági munkavégzés érdekében, amelyek megalapozták az autópálya-építéssel, üzemeltetéssel kapcsolatos döntéseiket. Ismert: a vizsgálóbizottság létrehozatalát a Fidesz-frakció kezdeményezte, mivel véleményük szerint az állam előnytelen szerződést kötött a 2004. januári kormánydöntést követően az AKA Rt.-vel. A kormány határozatának megfelelően – mint arról beszámoltunk – az állam negyvenszázalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban. Az M5-öst március 12-től lehet matricával használni, ugyanakkor a kisebbségi tulajdonos állam – az adófizetők pénzéből – úgynevezett rendelkezésre állási díjként biztosítja a koncessziós szerződés lejártáig a társaság teljes bevételét, s az elvárt tőkemegtérülést, garanciát vállal a felvett hitelekre. Az autópálya új szakasza közbeszerzés nélkül épül.
Fónagy János közölte: az M5-ös részleges kivásárlására, a jelenlegi szakaszok üzemeltetésére és a sztráda továbbépítésére az AKA korábbi többségi tulajdonosain kívül más befektetőcsoport is tett ajánlatot. A bizottság a dokumentumok átvizsgálását követően főként arra szeretne választ kapni, hogy milyen előzetes gazdasági, pénzügyi tervek, koncepciók készültek a kormányzat részéről az M5-ös autópálya állami megvásárlásával, továbbépítésével, illetve a matrica bevezetésével kapcsolatban.
Mindenképpen befolyásolja a bizottsági munkát, hogy az AKA Rt. nem köteles a bizottság által igényelt dokumentumokat rendelkezésre bocsátani. Az érdemi munka ugyanakkor még el sem kezdődhet, hiszen a C típusú nemzetbiztonsági igazolással egyelőre csak a parlamenti bizottság három fideszes képviselője rendelkezik. A két héttel ezelőtt tartott alakuló ülésen a bizottság két MSZP-s tagja jelentette be, hogy nem rendelkezik a C típusú átvilágítást igazoló okmánynyal, tegnap viszont az is kiderült: sem a szocialistáknak, sem pedig az SZDSZ delegáltjainak nem áll birtokában a szükséges igazolás.
A tegnapi bizottsági ülésen döntést hoztak a műszaki, pénzügyi és jogi szakértők alkalmazásáról. Kárpáti Zsuzsa MSZP-s képviselő jogi szakértőként László Andrást – a Nemzeti Autópálya Rt. előző elnökét – javasolta, ám a bizottság ezt nem támogatta. A szakértői díjakra 800 ezer forintot használhat fel a parlamenti bizottság. A következő ülést május 18-án tartják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.