Az eltűnt idő nyomában

Péntek Orsolya
2004. 06. 25. 19:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn a Városlakó még nyugodt. A vasárnap csendje még benne van a reggeli kávéban, és egy órája van rá, hogy beérjen. Természetesen eszébe sem jut, hogy autóval menjen, persze csakis a környezetvédelem miatt – meg azért, mert a sarokig jutna el fél óra alatt, ugyanis az összes környező utcában áll a kocsisor és a benzinbűz.
Marad a villamos. Jegyet kellene venni, de egy világvárosban ez nem olyan egyszerű – a végállomáson nincs pénztár, ezért a Városlakó vidáman lesétál abból az öt megállóból, amit megtenni szándékozott, kettőt, ahol legalább automata van. Nem működik. A pénzt elnyeli. Még maradt fél óra. Az ellenőr azt állítja, hogy a Városlakó hazudik, csak lógni akart. Nem vitatkozik. A maradék egy megálló belefér gyalog. A Városlakó elkésik.
Kedden technikásabb. Előre vett jeggyel indul. A megállóban tömeg. Húsz perc. Huszonöt perc. Megint legyalogolja a fél maratont. A metróállomáson szól a metrórádió. Műanyag zene. Hogy az utazók napja vidáman induljon. Az érkező metró utasokat nem szállít. Talán a következő. A Városlakó elkésik.
Szerdán valamiért már nem vesz jegyet. Gyűjti magában az ellenőröknek szánt mondatokat. Megpróbál busszal kijutni Óbudáról. Az elsőre nem fér fel. Csendben nézi, ahogy a vezető rácsukja az ajtót egy babakocsis nőre. A tömeg mozdulatlanul bámulja a másik oldalon az Európa-terv óriásplakátját. A Városlakó nekivág, gyalog. Bár egyre jobb kondiban van, és egyre gyorsabb, elkésik.
Csütörtökön úgy dönt, mindegy, melyik irányból próbálkozik, a biztonság kedvéért viszont magával viszi Az eltűnt idő nyomában című Proust-remek első két kötetét. A megállóban túljut a Swann háromnegyedén, míg elszív nyolc-kilenc cigit. A csikkeket elszórja maga körül, a szemetesről a hamutartót ugyanis fémhulladékként begyűjtötték a megalopolis élelmesebb lakói. A villamos a Szentlélek téren műszaki okok miatt fél órát áll. Nekikezd a második kötetnek, és azon gondolkozik, hogyha kávét is lehetne kapni, egész jól érezné magát.
Nem tűnik fel senkinek, hogy elkésik, a kollégák a város más részein közlekedő villamosokon és buszokon élik át éppen ugyanezt.
Pénteken már egészen nyugodt. Úgy dönt, megpróbálja biciklivel. A bicikliútig hamar megteszi azt a három-négy kilométert az autók között, és nincs is komolyabb veszélyben, amíg átcikázik az álló sorok között, elütni valakit ugyanis csak mozgó járművel lehet. A bicikliút már rázósabb, egyszerre kell figyelni a kátyúkra és az enyhén skizoid robogósokra, akik azt hiszik, hogy az a visító hangú izé, amin ülnek, motor, viszont csak a biciklisek között merik csutkáig húzni a gázt, amíg az országutakról álmodnak és egy hatalmas sportgépről, amihez viszont nincs merszük. Négy-öt életveszélyes helyzet után a Városlakó sárosan, csatakosan és boldogan beér: csak tíz percet késett. Hazafelé már nem kell tekernie; nincs mivel. A rendőrök bizonyára egy bliccelőt igazoltattak a szomszéd metróállomáson, azért lehetett negyven nyugodt perce a tolvajnak arra, hogy elreszelje azt a nyolc acéldrótot, amivel odalakatolta a bringát.
A Városlakó mosolyog. Ha minden jól megy, holnap ilyenkor már Zágrábban lesz, feltéve, hogy talál egy járművet, amivel eléri a vonatot. Úgy emlékszik, a horvát fővárosban kívül színes, belül tiszta villamosok járnak, a menetrend szerint. És a buszok megvárják az utasokat. Metró mondjuk nincs, de nincs is rá szükség.
Vannak ugyanis működő városok, meg működő országok, ahol egyáltalán nem beszélnek a közlekedésről meg az autópályákról, egyszerűen csak építik.
Igaz, ők nem tagjai az uniónak. Csak úgy simán európaiak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.