Tetemes mennyiségű busa pusztult el a múlt héten a Balatoni Halászati (BH) Rt. kezelésében lévő marcali víztározónál – értesült lapunk. Az ügyben megkerestük a halászati részvénytársaság vezérigazgatóját, Kiss György Károlyt, aki elmondta, hogy a társaság gyakorolja a marcali tározó halászati jogát is, ahol busát tenyésztenek, és vízszintszabályozást is folytatnak. Az elmúlt napok csapadékos időjárása következtében a tározó szintje megnőtt, s a felesleges vizet az erre szolgáló csatornán a Balatonba eresztették.
A vízeresztés hatására azonban nagy mennyiségű busa úszott fel a csatornán és zsúfolódott össze – összsúlyuk meghaladta a száz tonnát –, itt történt a halpusztulás. Ez a mennyiség valóban hatalmas, hiszen tavaly összesen 170-180 tonna busát fogtak ki a halászok a Balatonból.
– Választanunk kellett, mit csináljunk – mondta Kiss György Ká-roly –, a halak visszajuttatását a Balatonba elvetettük, mert jelentős részük sérült, törődött volt, s egy idő után elpusztult volna a tóban, és a tetemek megjelenése az üdülési szezonra nem lett volna jó hatással. Emellett összegyűjtésük is komoly pénzbe került volna. Ezért úgy döntöttünk, hogy a halakat feldolgozzuk. Becsléseink szerint száz tonnát meghaladó mennyiségű busa úszott a víztározóhoz, ennek nagy részét feldolgoztuk. Az elpusztult mennyiséget pedig az ATEV Fehérjefeldolgozó Rt. telepeire szállítottuk, ahol megfelelő módon feldolgozták a tetemeket – ismertette a vezérigazgató.
Információink szerint az ATEV solti telepére a múlt héten valóban érkezett busaszállítmány a BH Rt.-től, összesen 95 tonna. Ami azt jelenti, hogy a marcali tározóhoz felúszott busák jelentős része elpusztult, a Balatonon ugyanis az utóbbi időben nem történt nagyobb mértékű halpusztulás. A haltetemek feldolgozása a kettes kategóriába tartozik, azaz hőkezeléses komposztálással kell megsemmisíteni őket. Ennek az eljárásnak a díja 32,5 forint plusz áfa kilónként, amit még fuvardíj is terhel. A BH Rt. vesztesége szakértők szerint nem csak ez a néhány millió forint. Ha ekkora mennyiségű halat értékesítettek volna, akkor a bevétel – bár a balatoni busafeldolgozás veszteséges – akár a 35–50 millió forintot is elérhette volna.
A busafeldolgozás óriási veszteség, piaci szempontból nem is értelmezhető állami feladat, amit mi hajtunk végre – ismertette Kiss György Károly. A BH Rt. minden lehalászott busát feldolgoz, az elmúlt évben több mint százmillió forintért korszerűsített, s EU-számot is kapott feldolgozójában. A vezérigazgató szerint azonban még további 300-400 millió forintra lenne szükség a feldolgozás nyereségessé tételéhez, ezzel együtt a piaci igények kielégítéséhez és egy teljesen új termékpaletta kialakításához.
A Balatonban a becslések szerint 5–12 ezer tonna busa úszkál, de eddig a célzott halászat során csak kétezer tonnát sikerült kifogni. Ennek a haltömegnek az éves tömeggyarapodása – ugyancsak becslések szerint – 350 tonna, ennyit kellene évente kifogni a Balatonból, hogy legalább az állomány súlybéli gyarapodását megakadályozzák.
Peszkov: Kijev és a Nyugat elutasítja a diplomáciai megoldást
