Busák a szemétdombon

Csaknem száz tonna, a Balatonból felúszott busa pusztult el Marcali határában. A Balatoni Halászati Rt. vezérigazgatója elmondta, hogy a száz tonnát meghaladó halmennyiség nagy részét feldolgozták, az elpusztult állatokat megsemmisítésre az ATEV-telepekre szállították. Értesüléseink szerint azonban csak a solti ATEV-telepre 95 tonna haltetem került.

Nagy Ottó
2004. 06. 23. 16:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tetemes mennyiségű busa pusztult el a múlt héten a Balatoni Halászati (BH) Rt. kezelésében lévő marcali víztározónál – értesült lapunk. Az ügyben megkerestük a halászati részvénytársaság vezérigazgatóját, Kiss György Károlyt, aki elmondta, hogy a társaság gyakorolja a marcali tározó halászati jogát is, ahol busát tenyésztenek, és vízszintszabályozást is folytatnak. Az elmúlt napok csapadékos időjárása következtében a tározó szintje megnőtt, s a felesleges vizet az erre szolgáló csatornán a Balatonba eresztették.
A vízeresztés hatására azonban nagy mennyiségű busa úszott fel a csatornán és zsúfolódott össze – összsúlyuk meghaladta a száz tonnát –, itt történt a halpusztulás. Ez a mennyiség valóban hatalmas, hiszen tavaly összesen 170-180 tonna busát fogtak ki a halászok a Balatonból.
– Választanunk kellett, mit csináljunk – mondta Kiss György Ká-roly –, a halak visszajuttatását a Balatonba elvetettük, mert jelentős részük sérült, törődött volt, s egy idő után elpusztult volna a tóban, és a tetemek megjelenése az üdülési szezonra nem lett volna jó hatással. Emellett összegyűjtésük is komoly pénzbe került volna. Ezért úgy döntöttünk, hogy a halakat feldolgozzuk. Becsléseink szerint száz tonnát meghaladó mennyiségű busa úszott a víztározóhoz, ennek nagy részét feldolgoztuk. Az elpusztult mennyiséget pedig az ATEV Fehérjefeldolgozó Rt. telepeire szállítottuk, ahol megfelelő módon feldolgozták a tetemeket – ismertette a vezérigazgató.
Információink szerint az ATEV solti telepére a múlt héten valóban érkezett busaszállítmány a BH Rt.-től, összesen 95 tonna. Ami azt jelenti, hogy a marcali tározóhoz felúszott busák jelentős része elpusztult, a Balatonon ugyanis az utóbbi időben nem történt nagyobb mértékű halpusztulás. A haltetemek feldolgozása a kettes kategóriába tartozik, azaz hőkezeléses komposztálással kell megsemmisíteni őket. Ennek az eljárásnak a díja 32,5 forint plusz áfa kilónként, amit még fuvardíj is terhel. A BH Rt. vesztesége szakértők szerint nem csak ez a néhány millió forint. Ha ekkora mennyiségű halat értékesítettek volna, akkor a bevétel – bár a balatoni busafeldolgozás veszteséges – akár a 35–50 millió forintot is elérhette volna.
A busafeldolgozás óriási veszteség, piaci szempontból nem is értelmezhető állami feladat, amit mi hajtunk végre – ismertette Kiss György Károly. A BH Rt. minden lehalászott busát feldolgoz, az elmúlt évben több mint százmillió forintért korszerűsített, s EU-számot is kapott feldolgozójában. A vezérigazgató szerint azonban még további 300-400 millió forintra lenne szükség a feldolgozás nyereségessé tételéhez, ezzel együtt a piaci igények kielégítéséhez és egy teljesen új termékpaletta kialakításához.
A Balatonban a becslések szerint 5–12 ezer tonna busa úszkál, de eddig a célzott halászat során csak kétezer tonnát sikerült kifogni. Ennek a haltömegnek az éves tömeggyarapodása – ugyancsak becslések szerint – 350 tonna, ennyit kellene évente kifogni a Balatonból, hogy legalább az állomány súlybéli gyarapodását megakadályozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.