Felkészületlen az agrárium

Súlyos szerkezeti, hatékonysági, intézményi problémákkal küszködött még az uniós csatlakozás küszöbén is a magyar agrárium, de ez az állapot nem változott az azóta eltelt időszakban sem. Sőt, az ágazat felkészültsége nem megfelelő az uniós tagságból fakadó követelmények teljesítésére, illetve a lehetőségek kihasználására – olvasható egy szakmai tanulmányban. A helyzeten nem könnyített a csatlakozás előtt – a gazdatüntetés hatására – tető alá hozott agrármegállapodás sem, csak tüneti kezelést nyújtott. Az ágazatok közül különösen rossz helyzetben van és volt a sertés-, a baromfi- és a tejszektor. Ugyanakkor a választott támogatási rendszer kockázatot jelent a költségvetés számára, mert amennyiben nem sikerül a hazai nyilvántartási és döntéshozói rendszert 2004 közepéig akkreditáltatni, a magyar költségvetésnek nem lesz lehetősége megfizettetnie az unióval a folyósítandó szubvenció EU-ra eső részét.

Nagy Ottó
2004. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A néhány hónappal ezelőtt lezajlott gazdatüntetés nyomán megállapodás jött létre a kormányzat és az agrárszektor szereplői között, ami azonban csak tünetileg és tűzoltó jelleggel kezeli az ágazat problémáit, mert továbbra sem szűnt meg a hosszú ideje húzódó sertés-, baromfi- és tejpiaci válság. A jelek szerint az agrárium készült fel a legkevésbé az uniós csatlakozásra, s a mezőgazdaságban várhatóan erőteljes és fájdalmas átrendeződés következik be az éleződő kihívások és kényszerek nyomán – áll a Budapest Analyses ágazati felmérésében.

Túlkínálat a piacokon

A mezőgazdaságban mutatkozó részpiaci válságok ugyanis különféle okokkal magyarázhatók. Az európai hús- és állati termékpiacokat az elmúlt két évben nagymértékben befolyásolta a távol-keleti és brazil exportcikkek által okozott verseny. A túlkínálattal küszködő piacokon – hol a kormányok, hol a szövetkezeti központok, hol a bankok támogatásával – a nagy termeltető csoportok általában „túlélésre” rendezkedtek be, vagyis arra, hogy a folyamatos veszteség finanszírozásával megőrizzék pozícióikat a majd ismételten kitisztuló piacon. Hasonló folyamat történt Magyarországon is, ahol az állam különböző termelési támogatásokkal pótolta a nemzeti érdekcsoportok piacon maradása érdekében előállt veszteségeket, és ezért a kínálat egyáltalán nem igazodott a szűkülő nemzetközi kereslethez.
A sertéságazatban – a 2002 eleje óta romló jövedelmezőség ellenére – az állami támogatások fenntartották a termelési kedvet, így annak ellenére nőtt a húsok és hústermékek kivitele, hogy az árszínvonal és a 2003 első felében erős forint gazdaságtalanná tette az exportot. A baromfihús-termelés a 2003. első félévi lanyhulás után újra megélénkült, a jövedelmezőségi gondokkal küszködő, túlélésre játszó termeltető feldolgozók igyekeztek minden európai piaci résbe betörni, hogy javítsák kapacitáskihasználtságukat, és hogy piaci pozíciót nyerjenek a baromfifeldolgozásban várhatóan bekövetkező csődök esetén. A sertés- és baromfitenyésztés jövedelmezőségét tovább rontották a tavalyi, az aszály következtében magasra szökött takarmányárak, s az emiatt is gyakran veszteséges termelés következtében általános bizonytalanság alakult ki a két szektorban. Nem volt jobb a helyzet a tejágazatban sem, mert a magas uniós tejkvóta elnyerése érdekében az agrárpolitika a hazai fogyasztást tizenöt százalékkal meghaladó szinten igyekezett tartani a tejtermelést. A tenyésztési munka és a telepfejlesztések arra irányultak, hogy a tejminőség és a hozamok javításával extra tejjel tudják kitölteni ezt a kvótát, viszont az e cél elérése érdekében vállalt ráfordítások jelentős hányadának megtérülését csak exporttámogatással lehetett biztosítani. Csakhogy az exporttámogatás 2004-ben csökkent, s ezért a megtermelt (plusz) tejmennyiség egészét nem lehet rentábilisan értékesíteni.

Megoldatlan gondok

A részletezett okok miatt – áll a tanulmányban – a tavalyi közel háromszázmilliárd forintnyi mezőgazdasági támogatás jelentős része e három ágazatba tartozó szereplők likviditásának fenntartását szolgálta. A szubvenciós rendszer leglátványosabb eleme a hitelelengedés, a kamattámogatás és garanciavállalás mellett az áru minőségéhez kötött árkiegészítő támogatás volt. Ám miközben jelentős források áramlottak a sertés-, a baromfi- és a tejágazatba, azok gondjainak tartós megoldásához nem sikerült közelebb kerülni. Sőt, a gazdálkodók elégedetlensége állandósult, és 2004-ben csúcsosodott ki.
A gazdatüntetések után megkötött megállapodás is csupán tüneti kezelést jelent, a szóban forgó ágazatok piaci, hatékonysági és strukturális problémáinak kezelését elodázták. A magyar agrárium e meghatározó területeire az uniós csatlakozás is nagy hatással lesz. Az EU-tagságra készülve az agrárágazat szereplői egyre jobban tudják, hogy az agrártámogatási rendszer uniós szisztéma szerinti átalakításával a szántóföldi növénytermelés (elsősorban a gabona- és olajosmag-termelés) jövedelembiztonsága nagy- mértékben erősödni fog. Ám az átlagnál gyengébben gazdálkodó magyar termelők számára, akik szép számmal vannak, a termelés veszteségessé válik, s ezért a baromfi- és a sertésfeldolgozó iparnak is meg kell újítania stratégiáját.
Az agrárágazat felkészültsége az uniós csatlakozásra más szempontból is komoly kérdéseket vet fel. A kormány Brüsszellel egyeztetve 2003-ban úgy döntött, hogy a következő három évben az egyszerűsített földalapú közvetlen támogatási rendszert vezeti be. Így ugyan kevésbé nő a gabona- és olajosmag-termelők támogatása, mint hogyha a közös agrárpolitika eredeti támogatási rendjét alkalmaznák, tovább élhet viszont a földalapú támogatások elmúlt években kialakult hazai rendszere. Ugyanakkor azokat a nemzeti támogatási formákat, amelyek a kellő földalap nélkül dolgozó állattartókat segítenék az uniós belépés után, általában nem lehet fenntartani, így az agrárpolitika csak közvetett eszközökkel tud segítséget nyújtani a hizlalás és a tejtermelés rendszerének átalakulásában. Az így felépülő támogatási rendszer a költségvetés számára kockázatot jelent: amennyiben nem sikerül a hazai nyilvántartási és döntéshozói rendszert 2004 közepéig akkreditáltatni, a magyar költségvetésnek nem lesz lehetősége megfizettetni az unióval a folyósítandó szubvenció EU-ra eső részét.
Az uniós agrárpolitika célkitűzései a mezőgazdaság két feladatát állítják előtérbe: a tájjal való felelős gazdálkodást és az igényes árutermelést. Mindkettő a mezőgazdasági szereplők erősebb koordinációját igényli, mint amilyen a hazai intézményi viszonyok között kialakult. Az előre látható gondok egyik köre a birtokviszonyok instabilitásából, azaz a könnyen változó bérleti rendszerből, a földjüket mással műveltető vállalkozások nagy számából, a szimbiózisban működő vállalkozási csoportokból és a földterület nélkül működő állattenyésztési telepek létéből fakad. Az uniós szabályozás ugyanis úgy tekint a mezőgazdaságra, mint amelyben a táj tartós birtokok, farmok hálózatára tagolódik. Az ehhez a képhez igazodó uniós szabályozási rendszerek azonban nehezen illeszthetők a magyar gazdálkodási viszonyokhoz. A támogatási rendszer átalakulása azt a veszélyt hordozza, hogy a földhasználati egyezségek eddigi rendszere felborul.

Nehéz az alkalmazkodás

Az előre látható gondok másik köre abból adódik, hogy – különösen a kertészeti termelésben – nem alakultak ki azok az együttműködési formák, amelyek biztosítják a megrendelő igényeihez igazodó, megfelelő minőségű, ütemezésű, kiszerelésű mezőgazdasági termékeket. A baromfi- és a sertéságazatban ugyan tudatosultak a minőségi követelmények, sőt az üzemi koncentrálódás is előre haladt, de hiányoznak azok a termelői együttműködési formák (szövetkezetek, országos és regionális termelői szövetségek), amelyek a piachoz való közös alkalmazkodást segítik elő, és a kockázatokat szétosztják. Szintén nehéz feladat lesz az új uniós jogrend megértetése és érvényesítése a gazdálkodókkal, valamint az élelmiszer-biztonsági előírások és ehhez kapcsoltan a termékek eredetének nyomon követésének biztosítása, a környezetvédelmi és az állatvédelmi előírások tudatosítása, és a zöldség- és gyümölcstermelés és -értékesítés biztonsága miatt kialakítandó termelői értékesítés rendszerének létrehozása.
A tanulmány szerint mindebből az a következtetés vonható le, hogy közvetlenül az uniós csatlakozás után a magyar agrárium súlyos szerkezeti, hatékonysági, intézményi problémákkal küszködik. Az ágazat felkészültsége nem megfelelő az uniós tagságból fakadó követelmények teljesítésére, illetve a lehetőségek kihasználására. A magyar gazdaságdiplomácia, valamint uniós érdekérvényesítés egyelőre nem látszik alkalmasnak arra, hogy a közös agrárpolitika 2006-ban várható átalakításakor következetesen képviselje érdekeinket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.