MTV: agymosás közpénzen

Szikszai Péter
2004. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan erősen hatja át az önelégült liberális világkép, hogy a nézőkből gyakran tehetetlen, dühös ordítozást vált ki – fogalmazott egyszer egy konzervatív elemző a brit közszolgálati médium, a BBC műsorairól. Körülbelül ezt érzi egy nem baloldali szavazó, amikor a Medgyessy-kormány szócsöveként felismerhető Magyar Televízió programjait nézi. A köztévé ugyanis nem hajlandó levetíteni a Trianon-filmet, esti háttérműsorában június 4-én csak a normandiai partraszállásról emlékezik meg, és hosszú idő óta először (Fehér Klára művéből) elkészített ifjúsági filmjének témája sem lehet más, mint a kirekesztés. Égető pénzhiány miatt ugyan az MTV műsorokat szüneteltet, de elindítja a milliós költségű Sziget TV-t, és egyre inkább nyilvánvalóvá teszi, hogy hírműsoraiban az MSZP-t képviseli, a kulturális produkcióiban pedig az SZDSZ-t. Pedig valószínűleg Lévai Katalin esélyegyenlőségi miniszter is támogatná, hogy az adófizetők pénzéből fenntartott csatornán a nemzeti oldal képviselői is ugyanolyan eséllyel készítsenek műsort, mint a liberálisok. Ha nem az MSZP és az SZDSZ kormányozná Magyarországot, akkor ez bizonyára így is lenne. Talán még Baló György is emlékszik rá, hogy vezette az MTV-n az Aktuális című műsort, és interjúvolta nem éppen szervilis módon a jobboldali miniszterelnököt, munkásságát pedig nívódíjjal jutalmazták. De mivel az emberi emlékezet rövid, és a baloldal emberi gesztusainak listája is, nem véletlen, hogy a Baló vezette kulturális igazgatóság kizárólag balliberális nézetű stáboknak adott főműsoridőt: Váradi Júliának, akinek a Horn-kormány alatti tévéműsorát Magyar Bálint kultuszminiszter a Nemzeti Kulturális Alapon keresztül támogatta, és Győrffy Miklósnak, a közrádiós Gondolat-jel szerkesztőjének. De teret kapott Bojár Iván András, a MeH által foglalkoztatott építész is, vagy Mélykúti Ilona, a Gyárfás-féle Nap-kelte volt műsorvezetője és Bakács Tibor Settenkedő, az Élet és Irodalom publicistája, a Tilos Rádió egyik műsorának gyakori szereplője. És akkor még nem beszéltünk a Gang című új műsorról, amelynek „vendégei” Pálinkás Szüts Róbert, a baloldali Klubrádió, Fáy Miklós és Puzsér Róbert, az Élet és Irodalom, Szily László, az Index, a valósággal Fidesz-fóbiás Para-Kovács Imre, a Magyar Hírlap munkatársa – a műsor producere pedig az a Suba János, aki az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány ügyvezető titkára volt.
A Gang első adása a 18–49 év közöttiek körében 1,5 százalékos súlyozott nézettséget ért el, ennek oka lehetett, hogy a kulturális Heti Hetesként (!) aposztrofált produkció moderátoráról még SZDSZ-es toleranciával sem mondható el, hogy képernyőképes lenne, de az sem, hogy a műsor egyik témája, a horgászcsali-művészet lekötné bárki figyelmét. De hogy miért nem nézik fiatalok széles tömegei a műsort, arra talán Para-Kovács műsorbeli kijelentése adhatja meg a választ: „a legkézzelfoghatóbb formája most a lázadásnak, az a fiatal, középiskolás korosztály jobboldalisága (…) ebben mutatkozik meg ez a demokrácia ellenessége…” (sic!) A Magyar Hírlap publicistájának a mondat első felét tekintve biztos igaza van, és nyilvánvaló, hogy a gondolat második részének kinyilatkoztatása miatt ül éppen ő a közszolgálati televízió stúdiójában. De ha a lázadó fiatalok többsége valóban jobboldali, akkor a közszolgálati televíziónak és a műsorkészítőknek épp a nemzeti gondolkodású ifjúság felé kellene nyitnia, főként azért, mert ezt a médiatörvény is előírja: 23. § (3) „a közszolgálati műsorszolgáltató (…) gondoskodik a nézők széles köre, illetve minél több csoportja érdeklődésének színvonalas kielégítéséről”, másrészt így nem bukna akkorát a műsor. De a Magyar Televízió nem ezekre, hanem a szintén főműsoridős, 4,6 milliós költségű Vigyázat, jövünk! című produkcióra fordítja a közpénzt. A sorozat első két részét még a Heti Hetesből ismert enciklopédikus műveltségű Csiszár Jenő vezette (Majka bizonyára nem ért rá), aztán jött Varnus Xavér orgonaművész, aki komolyzenei műsorával már jelen van a közszolgálati adón. A legutóbbi adást felkonferáló bemondóhölgy szavai szerint Varnus Xavér „könnyed városlátogatásra” indult Párizsba, de „az élet átírta a forgatókönyvet”, és a stáb véletlenül belecsöppent egy, a melegek kirekesztése és a rasszizmus elleni demonstrációba. A film egyik szereplőjétől, Volcsánszky Katalin fotóművésztől megtudjuk, miért is létfontosságú egy diszkrimináció elleni tüntetés Franciaországban: „Itt van ez a szélsőjobboldali fasiszta párt, a Le Pené, azért belerakják az arab gyerekeket a Szajnába, és addig tapossák, míg belehalnak. Ez előfordul.” A nyilvánvalóan képtelen információ után, amelyet egyetlen hírügynökség sem támaszt alá, a fotóművész lánya mesél arról, hogy Budapestből hiányzik a sokszínűség, majd a stáb folytatja útját Párizs melegnegyedébe. A melegbárban félmeztelenül táncoló homoszexuálisok bemutatása után interjú készül a melegszervezet vezetőjével, majd két leszbikussal, akik mesterséges megtermékenyítés után született gyermeküket közösen nevelik. A film mintegy felét kitevő, alapos összefoglalásból kiderül, hogy Kelet-Európában még nem olyan kedvező a melegek helyzete, mint Franciaországban. A riport igyekszik azt sugallni, hogy nekünk, magyaroknak van még mit tanulni a tolerancia terén a franciáktól, de közben elhallgatja, hogy a gall parlamentben súlyos vitatéma a melegházasság kérdése. A Le Figaro című konzervatív napilapnak április 2-án nyilatkozó Jean-Luc Roméro vezető kormánypárti politikus szerint a házasság intézményének ilyen mértékű reformja nem kap majd parlamenti többséget. De az arab kisebbség életének szűkre szabott (a melegekről szóló rész körülbelül harmada) bemutatásakor példaértékűnek állítja be a film a kultúrák közötti együttélést, és hallgat arról, hogy március elején Annecy városában felgyújtották a régió legnagyobb mecsetét és egy imaházat, ami után Nicolas Sarkozy (akkor még belügyminiszterként) a zsinagógákkal azonos védelmet ígért a muzulmán kegyhelyeknek is. Az év első harmadában 67 erőszakos antiszemita támadás történt Franciaországban, a két Párizs környéki középiskolában folyó arab és zsidó diákok konfliktusáról készült, nagy vihart kavart dokumentumfilm pedig elgondolkodtatta a francia oktatási tárcát. Varnus Xavér filmjében azonban szó sem esik a multi-kulti boldogságában úszó Franciaország százezerre becsült illegális kínai bevándorlójáról, a sokszínűségből adódó feketekereskedelemről, és a kultúrák békés egymás mellett élése jegyében vívott bandaháborúkról sem. Csupán Varnus Xavér állítja szembe az intoleráns Budapestet – ahol, fogalmazása szerint, valakik nem szeretik, ha a zsinagógában a magyar himnuszt éneklik – a nyitott és békés Párizzsal, ahol viszont a riportban megszólaló Goldberg úr bátran énekelheti a Marseillaise-t.
A műsor valódi üzenetét azonban ki más mondhatná ki, mint a Párizsban élő Fejtő Ferenc: „Belőlem hiányzik az a jó magyar érzés, hogy ami idegen, azt gyűlölni kell többé-kevésbé…” Majd arra a kérdésre, hogy vannak-e olyan franciák, akik féltik a kultúrát a sokszínűségtől, azt mondta: „Hülyék minden nemzetben vannak.” Egy ilyen hülye lehet William Pfaff, az International Herald Tribune publicistája is, aki azt írta: „A franciáknak megvan az az előnyük, hogy még mindig hisznek magukban és kultúrájuk erejében. A multikulturalizmus azok menedéke, akik már nincsenek birtokában ilyen önbizalomnak.”
Az SZDSZ nemrég azzal kampányolt, hogy a hit magánügy, amelyet senki nem köteles adóforintjaiból támogatni. Ennek alapján viszont a polgári oldal sem kötelezhető arra, hogy a szabad demokraták multi-kulti vallásának MTV-s megjelenítését adóforintjaiból finanszírozza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.