Erőteljesen bővül Oroszország légiforgalmi piaca, évente 7-8 százalékkal, ugyanakkor számos regionális légitársaság szűnik meg. „10-15 éven belül már csak öt nagy légifuvarozó lesz Oroszországban” – jósolta a Delta Airlines Moszkvában lévő képviselője, Hans Wicks egy légiforgalmi konferencián. Az új helyzetben az Aeroflot a belföldi forgalomban is az élre akar törni. Az 1923-ban létrehozott Aeroflot valamikor a világ legnagyobb légitársasága volt: évente több mint százmillió utast szállított.
A Szovjetunió felbomlása után az Aeroflot helyén négyszáz kis légitársaság jött létre, amelyek jó része nem bizonyult életképesnek, mert nem volt tőkéjük a korszerűsítéshez. 1991 óta több mint ezer repülőteret zártak be, ami különösen a sarkkörön túli és a szibériai városokat érintette érzékenyen. Ugyanakkor csupán Oroszországban még mindig 96 légitársaság van, a többi köztársaságban összesen 79. Ukrajnában például 28, Kazahsztánban nyolc, Azerbajdzsánban és Örményországban négy-négy légiforgalmi társaság létezik, csak azokat számolva, amelyek gépenként húsz utasnál többet szállítanak.
Az orosz légitársaságok legnagyobb problémája, hogy a régi, korszerűtlen Tupoljev (Tu) és Iljusin (Il) gépeket egyre kevesebb nyugat-európai repülőtér fogadja. A flotta elöregedése és a modern repülőterek hiánya fékezi az orosz légipiac bővülését, ugyanakkor az állam magas vámokkal védi a hazai repülőgépipart a nyugati konkurenciától – mondja Szergej Koltovics, az Aeroflot menedzsere.
Sok légitársaságnak gondot okoz a biztonsági előírások betartása is, ugyanakkor már számos olyan légicég van, amely a biztonságosságot, a megbízhatóságot és a pontosságot tekintve megfelel a nemzetközi normáknak. Ilyennek tartják a szakértők többek között az orosz Aeroflotot, a Pulkovo Aviationt, az East Line-t, a Transaerót, valamint a belföldi piacon vezető Siberian Airlinest, de vannak ilyen légitársaságok Ukrajnában és Örményországban is.
Peszkov: Kijev és a Nyugat elutasítja a diplomáciai megoldást
