Próbatétel előtt az idegenforgalom

Jelentősen rontotta az áfakulcsok és egyéb adónemek emelése az idegenforgalmi vállalkozások versenyképességét. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk a versenyhátrány fokozódását és a piacvesztést is előrevetíti – fogalmazták meg aggályaikat az idegenforgalmi szakmai szervezetek képviselői. A szállodaipar abban bízik, hogy – részben az EU-csatlakozásunk, részben pedig a fapados légitársaságok révén – idén több turista érkezik hazánkba.

Hunyor Erna
2004. 06. 05. 15:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a közelmúlt turisztikai mutatói az előző évihez képest némileg javultak, az ágazat által realizált eredmények, a jövedelmezőség csökkenése, valamint a fejlesztési források jelentős szűkülése, a magasabb technikai és egyéb működési feltételek aggasztó jelek a szakma számára. Az EU-csatlakozás – pozitívumai mellett – a versenyhátrány fokozódását s a piacvesztést is előrevetíti – hangoztatták álláspontjukat a szakmai szervezetek. Leszögezték: az áfakulcsok és egyéb adónemek emelése jelentősen rontotta az idegenforgalmi vállalkozások versenyképességét. Ez a szállodák és az utazási vállalkozások számára komoly gondot jelent, mert a turisztikai cégek már tavaly elkészítették az idei évre vonatkozó ajánlataikat, ezért az év elején bevezetett áfakulcsváltozás miatt kénytelenek önerőből kifizetni a pluszköltségeket. Az áfakulcs 12 százalékról 15 százalékra történő emelése január elsejétől egy átlagos étteremnek hétszázezer forint többletterhet okoz évente. Ezért az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának elnöke, Lasztovicza Jenő közölte: felkérték a kormányt, hogy csökkentse a hazai vállalkozások áfaterheit, hogy azok versenyképesek maradhassanak az EU-ban is. A hazai 15 százalékos adókulccsal szemben Portugáliában öt, Franciaországban 5,5, míg Görögországban nyolc százalék az idegenforgalmi vállalkozások áfája. Mint ismert, idén összesen 650 millió forintot szán a kormány hazai forrásból az ágazatnak, szemben a 2002-es húszmilliárdos támogatással. 2002-ben 4,4 milliárd forint volt a turizmusból származó devizabevétel összege, amely a külkereskedelmi mérleg hiányának 107 százalékát fedezte. Tavaly ez a mutató mindössze 37 százalékot ért el.
Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: az idei első négy hónap adatai biztatók, mert ebben az időszakban 20-25 százalékos növekedést regisztráltak a szállodák. Továbbá megszűntek azok a negatív körülmények, amelyek egy évvel korábban – SARS-járvány, iraki háború – sújtották az ágazatot. S némi gazdasági fellendülésnek, kivéve a németet, is tanúi lehetünk – mondta. Angliában zajlik a Magyar Magic kulturális rendezvénysorozat, s a Magyar Turizmus Rt. egyéb kampányai is beindultak. Közölte: a turizmuson belül pozitívan hat, hogy az EU-csatlakozás miatt országunk híre jobban terjed, „többet írnak és beszélnek” Magyarországról. A szállodaszövetség tagjai arra számítanak, hogy a fapados légi járatok négyszázezer vendéggel többet hoznak az idei szezonban. Ugyanakkor Niklai Ákos elmondta: az örömük nem felhőtlen, mert az idegenforgalmi piac nem fogadott el áremelést, amelynek következtében a szolgáltatóknak magunkak kellett „lenyelniük” az áfaemelkedés okozta pluszköltségeket. Szavai szerint nem könnyített a helyzetükön a jelentős infláció, valamint a horribilis energia-, közüzemi és egyéb áremelés sem. A vendéglátó-ipari alapanyagok költségei ma Magyarországon nagyobbak, mint Ausztriában, ezért az étel- és italnyersanyagokat sokan már onnan szerzik be.
Az elnök szerint a szakma az ágazat versenyképességének növekedését tartja kívánatosnak. Ehhez pedig elengedhetetlen a termékfejlesztés, a promóció erősítése és a profi marketingmunka. Rövid távon ható és rövidlátó koncepciónak tartja Niklai azt a szemléletet, amely az ország marketing-költségvetésének negyven százalékát – fűnyíróelven – elveszi.



Állami megszorítás. A Magyar Turizmus (MT) Rt. 2004. évi marketingtervének készítésekor tízmilliárd forintos költségvetési támogatással, azon belül is 7,9 milliárdos marketingkerettel számolt. Ezzel szemben a valós támogatás mértéke – a Medgyessy-csomag szigorításai nyomán – 7,6 milliárd forintra csökkent. Sőt, az újabb megszorító intézkedéseknek köszönhetően további 900 millió forintot zároltak az MT Rt. pénzeiből. Ugyanakkor az idei áfatörvény módosítása miatt a szervezet még a támogatásból finanszírozott beszerzések áfáját sem igényelheti vissza, ami újabb 900 millió forintos csökkenést eredményez a marketingszervezetnél. A Medgyessy-csomag már harmadszor csorbította meg az ágazati pénzeket is: először 1,5 milliárdot vontak el a Turisztikai Célelőirányzatból, majd a tényleges elvonás összege 2,9 milliárd forintra emelkedett. A regionális idegenforgalmi bizottságok az idén munkájukhoz nem kapnak egyetlen fillért sem, míg 2002-ben és 2003-ban évi 1,8 milliárd forint központi forrásban részesültek. (H. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.