Figyelemre méltó cikk jelent meg lapjukban Tizennégyszer bukott el Brüsszelben az agrártárca terve címmel július 16-án, hű képet adva a szocialista–liberális kormányzat mezőgazdasági és vidékpolitikájáról. Amiről a szerző ír, az valóban nem lehet véletlen: ennyire felkészületlen agrárszakemberek nem lehetnek Magyarországon. Kiegészítésként szeretnék beszélni egy olyan testületről, amely, úgy érzem, a súlyának megfelelő publicitást nemigen kap, de szorosan kapcsolódik mezőgazdaságunkhoz. Nevezetesen a mezőgazdasági biztosítások tárgykörére gondolok, amely valamikor igen fontos háttere volt a gazdálkodó embereknek.
Az Állami Biztosító – mint országos intézmény – a megfizethető biztosítási díjak beszedése után viszontbiztosítási konstrukciókkal állt a mezőgazdasági termelők számára egy-egy katasztrofális természeti csapás esetére. Most ne firtassuk azt a tételt, hogy miért volt szükség egy nagy múltú állami pénzintézet külföldieknek történő eladására (ingatlanaival együtt) – van példa erre több is. Azt nézzük meg, mi történt az elmúlt 15 évben a mezőgazdasági biztosítások területén.
Először is, kockázatszűkítéssel kezdődött a demokrácia. Az ár- és belvizek káraira egyik újonnan alakult, betelepedett társaság sem vállalt kockázatot. Ma sem vállal. Az állatállományok – ha még vannak ilyenek – betegségbiztosítása gyakorlatilag megszűnt, marad a baleset és az elemi kár biztosítása néhány társaságnál, de a legtöbb mezőgazdasági termelővel csak életbiztosítás, esetleg vagyon- és gépjármű-biztosítás területén áll rendelkezésre. A kockázatszűkítéssel együtt járt az áremelés. Világos, kevesebb kockázat, drágábban. Az Antall-kormány érzékelte ezt a fonák helyzetet, és a költségvetés terhére próbálta enyhíteni az egyre mohóbbá váló biztosítóknak kitett gazdák gondjait. Először 25, majd 30 százalékos díjvisszatérítésben részesítette azokat a gazdákat, akik igazolni tudták a biztosítási díj befizetését. Az intézkedés csak a mezőgazdasági alaptevékenységet érintette, majd később az Orbán-kabinet döntött úgy, hogy a díjvisszatérítést kiterjeszti az erdő- és mezőgazdasági vagyonbiztosítás területére is. A biztosítási díjak ennek ellenére magasak, sok területen meghaladják az elviselhetőség határát, ezért a gazdálkodók a jövedelmezőséget szem előtt tartva – már ha van ilyen – egyre inkább lemondanak erről a költségnövelő tényezőről. Így aztán megéltük azt a – számomra felháborító és elfogadhatatlan – tényt, hogy nagy értékű ültetvényeink, szőlőink, gyümölcsöseink, kertészeti kultúráink vannak kitéve Isten szent ege alatt a jégverés pusztító hatásainak.
Ezt a képet festve magunk elé azt gondolnánk, hogy a szociálisan érzékeny kormányzat a gazdák segítségére siet. Nos, a Németh Imre vezette agrárminisztérium nem ígért semmit. 2004 februárjában viszont egyetlen tollvonással eltörölte a mezőgazdasági biztosítások díj-visszatérítési rendszerét. Így nincs vita, senki nem kap semmit. Mivel a gazdák nem képesek megfizetni a növénybiztosítások 15-20-25 százalékos díjait, a biztosítóknak ez díjbevétel-kiesést okoz, amit más módozatoknál kell – esetleg díjemeléssel – kompenzálniuk mindannyiunk kárára. Persze ezekről nem kapunk híradást a mértékadó, „független” sajtóból. A biztosítások magyarországi állapotáról, helyzetéről, az ott dolgozók gondjairól, a kényszervállalkozókról hallgat a szocialista–liberális média. A munkaügyi tárca is gyorsan visszavonta a kényszervállalkozásokról szóló rendeletét, amikor kiderült, hogy ez nagy százalékban a biztosítóknak és pénzintézeteknek dolgozó ügynököket érinti. Hallgatnak a menedzserek jövedelmi viszonyairól is, akik miniszteri, miniszterelnöki fizetéseket és juttatásokat élveznek a kínkeservesen kiizzadt biztosítási díjakból, a gazdák pedig – jobb híján – imádkoznak a természeti csapások elkerüléséért. Jelenleg úgy tűnik, az uniós csatlakozás sem hoz változást a mezőgazdaságból élők biztosítási lehetőségeiben, bár a nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező Németh Imre úgynevezett biztosítási egyesületek életre hívásáról, működéséről szónokolt a közszolgálati tévében. Az egyesületek létrehozásának ötlete nem új keletű; az ÁB – mára megszűnt – egyik vezető szakemberének temérdek felvilágosító, szervező munkája és munkatársainak kitartása eredményezett néhány (talán 20-25) működő szervezetet.
Ezeknek egyetlen hibájuk – amiről Németh Imre bölcsen hallgatott –, hogy iszonytató adminisztratív és bürokratikus rendszer részeivé tették őket PSZÁF-ellenőrzés alatt. Szinte ugyanolyan jelentési kötelezettséggel és könyvelési feltételekkel kell rendelkezniük, mint egy biztosítónak, amely költségvonzatával már nem is olyan jó ötlet a tagok számára. Ha ehhez hozzátesszük még, hogy az ország egyetlen jégelhárító rendszere is óriási gondokkal küzd Baranyában (ha még meg nem szűnt azóta), beláthatjuk, hogy nem rózsás a helyzet biztosítási fronton sem.
Mit tudunk erre mondani? Talán azt, amivel Szabó Csaba zárta a cikkét. Túl fogjuk élni ezt a dilettáns, a szolidaritást csak hírből ismerő, nagytőkéseknek hajbókoló szervilis kormányt, és egyszer talán új alapokra helyezhetjük az egész, speciális gondoskodást igénylő mezőgazdasági biztosításokat is.
Szabó István agrármérnök
Szombathely

Súlyos vonatbaleset Tiszavasváriban, kamionnal ütközött egy szerelvény – videó