Nem jó a művészettörténész szőrszálhasogatása

–
2004. 07. 23. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A meghívón, amely a Magyar Nemzeti Múzeum Megmentett műkincsek 2004 című, szeptember 12-ig nyitva tartó kiállítására invitált, méltatlan sorsra jutott világhírű magyar remeklés részlete volt látható: Maróti Gézának a milánói világkiállításra készített kacsás kútja. Pontosabban annak a friss diplomás restaurátor, Czifrák László által helyreállított részlete. Tetszett a látvány, ahogyan szinte minden – fotográfián, leírásként vagy a maga tárgyi valóságában fennmaradt – alkotása tetszik annak a páratlanul tehetséges nemzedéknek, amelyik a milánói világkiállítást magyar részről (kétszer is) összehozta. Lehetne tanulni szemléletmódot és művészi erkölcsöt, nemzeti érzületet a mai tétova alkotóknak, szoktam volt mondani, valahányszor megpillantom ama híres magyar bemutatkozás maradványait. Mások is így gondolhatják, mert, talán még soha nem kaptam annyi elismerő telefont, a téma továbbgöngyölítésére biztató felszólítást, mint a Kacsák és angyalok című írás megjelenése után. Az az idős hölgy is jelentkezett, aki bejáratos volt a műterembe, ahol egykor a kacsás kút modelljei „totyogtak”, és az a fiatalember is, aki itáliai kutatásai alapján írta meg a milánói magyar siker igaz történetét.
Ha mégis sajnáltam valamit, az az, hogy a Nemzeti Múzeumunkban látható, többi megmentett csodával és a Czifrák Lászlóhoz hasonlóan gondos munkát végző többi ifjú restaurátorral nem volt módom egyetlen írás keretein belül bővebben foglalkozni. Pedig milyen ígéretes nemzedék az övéké is, akár Maróti Géza generációja! – sóhajtoztam, majd – miután a „kacsás” restaurátor diplomavédő előadását meghallgattam –, azzal vigasztaltam magam, hogy a jövőben őket is „képbe hozom”. A Szépművészeti Múzeumnak dolgozó festőrestaurátorokat, az Iparművészeti Múzeumnak és más – vidéki – gyűjteménynek dolgozó tárgyrestaurátorokat, hogy ország-világ lássa, milyen gazdagok vagyunk – ifjú szakemberek tekintetében is.
Aztán kézhez kaptam egy írást. Szerzője dr. Kovács Orsolya művészettörténész, a Zsolnay Múzeum munkatársa. Lapunk olvasói is találkozhattak vele a július 16-i Magyar Nemzet levelezési rovatában. A pécsi illetőségű művészettörténész – a szőrszálhasogatás klasszikus példájaként – olyan dolgokat ró fel a kiállított kútrészletet helyreállító, ifjú szakembernek (például önreklámozással vádolja), amelyek sem neki, sem másnak fel nem hánytorgathatók. S olyan részinformációkat kér számon a Kacsák és angyalok című írástól (miért nem szerepelt benne, hogy a Zsolnay-gyűjtemény beleltározott tárgya, hogy más részleteit mások is restaurálták, hogy hol volt kiállítva archív fotográfia formájában…), amelyeket legfeljebb egy szakcikktől, egy napi tudósítástól, egy interjútól lehetne elvárni – az akadékoskodóknak. De egy rövid terjedelmű, napilapos publicisztikától még a kétoldali, heveny fontoskodásban szenvedők sem szoktak megkövetelni effélét!
Hogy kinek vagy minek használt ez a hirtelen felbuzdulásból elkövetett írásocska, nem tudom. A kacsás kút teljes helyreállításának és felállításának bizonyosan nem. Pedig bevallom, Czifrák László restaurált kacsáit látván, reménykedni kezdtem, a közeljövőben talán megint teljes szépségében láthatjuk valahol, Pécsett vagy Maróti kedves Zebegényében, esetleg Milánóban is az egykoron természetes egyszerűségével hódító „kacsagruppot”. De így, hogy minden egyes „porcikájukért” a nyilvánosság pellengérére állít valakit az aggályoskodás, ki meri vállalni e szép feladatot?
Lőcsei Gabriella
Magyar Nemzet

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.