Kevesebb utasra számít a MÁV

A MÁV Rt. hálózatán a járatszámcsökkenés miatt kevesebb utas veszi igénybe az idén a személyszállító vonatokat.

Putsay Gábor
2005. 02. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén lényegesen kisebb utasforgalmat tervez a MÁV a tízszázalékos járat- és a 8,7 százalékos ülőhelykapacitás-csökkentés miatt. A személyszállításból származó bevételek viszont emelkedhetnek. Ez utóbbit leginkább a január elsejétől bevezetett 4,5 százalékos tarifaemeléssel éri el a MÁV. Mint azt Matéczné Németh Ágnestől, a MÁV Rt. személyszállítási üzletágának főigazgatójától megtudtuk, 2004-ben 159,681 millió utas vette igénybe a MÁV járatait, ami a tervhez képest 0,3 százalékkal nagyobb. A bevételek ennek ellenére 4,1 százalékkal csökkentek: a tervezett 56,2 milliárd forint helyett 53,9 milliárd forinthoz jutott a vasúttársaság a menetjegyek eladásából. Ebben az évben az üzleti terv szerint 152,644 millió utast szállítana a MÁV, a bevétel pedig 56,43 milliárd forint lesz. A személyszállító vonatokat kilenc százalékkal kevesebb utas vette igénybe.
Ennek némileg ellentmond, hogy az elővárosi forgalomban jelentősen bővültek a MÁV piacai. A Budapest–Szob és a Budapest–Veresegyház vasútvonalon tizennyolc százalékkal emelkedett az utasforgalom. A pusztaszabolcsi, valamint a székesfehérvári elővárosi vonalakon tízszázalékos volt a forgalomnövekedés. Budapest–Esztergom között szintén jelentős, huszonkét százalékos a forgalomváltozás. Ugyanez mondható el a hatvani és a szolnoki vonalak esetében. A főváros környéki elővárosi forgalomban bonyolítja jelenleg a MÁV az összes utasforgalom negyven százalékát.
Lapunk több alkalommal beszámolt arról, hogy a tízszázalékos járatcsökkentés elsősorban a regionális forgalomban érintette kedvezőtlenül az utasokat, és a rendszeresen közlekedő intercityvonatok számát is mérsékelte a MÁV. A járatcsökkentés elsősorban a vidéki hivatás- és diákforgalomban okoz problémákat. Van olyan fővonal, ahol reggel hét és délután egy óra között nem közlekedik vonat. A MÁV időközben döntött arról, hogy a Pécs–Budapest vonalon esténként közlekedő IC vonatot mindennap elindítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.