Kína még nem érett arra, hogy megkapja az Európai Uniótól a piacgazdasági státust – jelentette be az EU bizottságának szóvivője az MTI–Eco szerint. A bizottság vizsgálja, Kína megfelel-e a kritériumoknak, de a döntés egyelőre nem aktuális. A kérdés a jelek szerint nem kerül majd a szeptemberi EU-csúcstalálkozó napirendjére sem, ahogyan azt Nagy Britannia szerette volna. Az ügyben az unió a tagországok szavazatainak minősített többségével dönthet. Kína már régóta törekszik a piacgazdasági státus elérésére, mert az bizonyos védettséget nyújtana neki az önköltség alatti export esetén foganatosítandó dömpingellenes eljárások ellen. Brüsszel és Peking az év eleje óta vitában áll az olcsó kínai textíliák, cipők és az eperszállítások miatt.
Szűkös járműpiac. A második negyedévben kezdődött némi gazdasági lassulás ellenére a negyedév végére jelentősen nőtt a jármű-értékesítés Kínában, habár az abszolút számok azt jelzik, hogy a piac még elég szűkös a több mint 1,2 milliárd lakosú országban. Júniusban 517 ezer új közúti járművet adtak el, 36 százalékkal többet, mint tavaly júniusban. Személyautókból 375 500-at adtak el, 48,7 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt – közölték a kínai autógyártók szövetségénél. A piac a fél évet még gyengén kezdte, így az első fél évben összesen 2,79 millió járművet adtak el, 9,4 százalékkal többet, mint a tavalyi első fél évben. A kínai személyautó-piac 2003-ban megkétszereződött, tavaly azonban csak tizenöt százalékkal bővült a kormány hitelkorlátozó intézkedései nyomán.
A kínai járműiparban a nagy külföldi gyárak közül a Volkswagen, a Toyota, a Mazda, a Nissan, a PSA Peugeot Citroen, a Kia, a Suzuki, a Hyundai Motor, a DaimlerChrysler és a General Motors tevékenykedik.
Antiszemita tartalmak miatt törölt bejegyzéseket a Grok, Elon Musk chatbotja
