Egekben a benzin ára

Követhetetlenné vált az üzemanyagárak drágulása hazánkban. A kormány által életre hívott monitoringbizottság csupán uniós adatokat közöl. Időközben újra kérdőjelek merültek fel a Mol árképzése kapcsán, a versenyhivatal várhatóan ismét ellenőrzi majd a társaság gyakorlatát.

Erdősi Csaba
2005. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzemanyagárak soha nem látott magasságokba emelkedtek. Egy liter 95-ös benzinért tegnap már – az autópályák menti, hagyományosan legdrágább kutak némelyikében – a korábban csak nyár végére jelzett 275 forintot is elkérték, így lassan a 300 forintos lélektani határ átlépése valósággá válik. A drágulás közepette a gazdasági miniszter által életre hívott üzemanyagármonitoring-bizottság nem halmozza el információval a közvéleményt. A bizottság az eredeti tervek szerint azonnal felemelné szavát, ha a magyarországi és a nemzetközi árak képzése között valamilyen aránytalanság mutatkozik. Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője arról tájékoztatott, hogy a fuvarozócégek, a szakminisztérium és a Magyar Energia Hivatal szakembereiből összeállt grémium már túl van két-három ülésen, jelentését nyilvánosságra hozta a tárca honlapján. A jelzett helyen valóban megtalálható egy „üzemanyagár-monitoring táblázatok” nevű dokumentum. Szakemberek szerint ez jelentésnek aligha nevezhető, hiszen itt csupán az Európai Bizottság rendszeresen publikált ártáblázatát találhatjuk, ráadásul a legfrissebb adat július negyedikei.
Ugyanakkor a nem naprakész táblázat is megmutatja, hogy a magyarországi árak milyen magasak. A táblázat szerint ezer liter 95-ös benzin nettó kiskereskedelmi ára július negyedikén 429,8 euró volt, ami az unió súlyozott átlagáránál mintegy három euróval alacsonyabb. Ha viszont hoszszabb időszakra tekintünk vissza, az adatok arról tanúskodnak, hogy a magyar benzin nettó ára hat-hét euróval drágább ezerliterenként az uniós átlagnál. A velünk együtt uniós taggá vált államok közül egyértelműen a legdrágábbak vagyunk. A 429 eurós magyar nettó ár idején Szlovéniában 400, Észtországban 401, Csehországban 406, Szlovákiában 416, Lengyelországban pedig 423 eurót kértek adók nélkül ezer liter 95-ös benzinért.
A hazai árak alakulása elválaszthatatlan a piacot nyolcvan százalékban uraló Mol Rt.-től. A társaság vezetői rendre hangsúlyozzák, hogy áraikat tisztán a piac feltételei diktálják. A Gazdasági Versenyhivatal legutóbbi vizsgálata is azt állapította meg, hogy a Mol nem élt vissza piaci helyzetével. Mindezek ellenére a legfrissebb hírek szerint újabb vizsgálat várható, mégpedig azért, mert a Mol szerdán nagyobb mértékben emelte meg a tőle vásárló egyéb olajtársaságok felé nagykereskedelmi árait, mint amennyivel két nappal korábban saját kútjainak egy része vitte fel a kiskereskedelmi árakat. Ha a vásárló cégek teljes mértékben beépítik áraikba a Mol emelését, biztosan drágábbak lesznek konkurensüknél, ha viszont nem, nyereségük lesz kevesebb. Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója érdeklődésünkre azt közölte, hogy korábban még sosem állt elő a mostanihoz hasonló helyzet. A Molon kívüli alternatív beszerzési források már eddig is szűkösek voltak, és mivel a kormány július elsejével komoly többletadót rótt ki a nem kénmentes üzemanyagokra – a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítóiban kénmenteset párolnak le –, a beszerzési lehetőségek még tovább zsugorodtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.