Egy különös meghívás margójára

Csite András
2005. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a külpolitikával behatóan nem foglalkozó laikus számára is világos, hogy a magyar érdekek külhoni képviseletének területén komoly problémák jelei mutatkoznak. Még a laikus is láthatja és hallhatja azt a döbbenettel vegyes fölkacagást, amivel az európai országok vezetői Gyurcsány Ferenc hároméves EU-költségvetési ötletét fogadták. Még a laikus is elszégyelli magát, amikor viszszaemlékszik a szaúdi labdarúgók gyurcsányi leterroristázására. Még a laikus is ingatja a fejét, amikor a magyar külpolitika vezetői idő előtt és a nyugati vezetőkkel, köztük a lengyelekkel szemben igyekeznek kifejezni a választási csalással magát győztesnek nyilvánító ukrán Janukovicsnak, hogy hát mi bizony elfogadjuk őt. Még a laikus is szégyelli magát, és ökölbe szorul a keze, amikor a magyar kormányzat teszetoszaságát látja a délvidéki magyarverések körül. S a laikus szívének mélyéig elkeseredik, amikor eszébe jut a kettős állampolgárság gondolata, s az a politikai impotencia, amivel a magyar politikai elit kezelte ezt a kérdést, s az egymással való vetélkedésében végül megakadályozta az intézmény törvénykönyvbe iktatását. A szomszédok legnagyobb – lesajnálással vegyes – megelégedésére. Ez Szlovákiában, Szerbiában, Horvátországban és Romániában nem következhetett volna be. De Magyarország ilyen különleges, önfelszámolásra hajlamot mutató ország: nemzeti érdekeinek megfogalmazása mindig háttérbe szorul a rövid távú politikusi és pártérdekek mögé.
Néha olybá tűnik az embernek, hogy a mai kormányzat Kovács László egykori „merjünk kicsik lenni” külpolitikai doktrínáját az elmúlt egy évben a „merjünk kicsit kétbalkezesek lenni” doktrínára váltotta le. A föntiekben fölsorolt események mindenképpen ezt mondatják velünk, hiszen a butaság, az önsorsrontó ostobaság a köznyelvben azoknak a személyeknek és csoportoknak a leírására szolgál, akik saját érdekeikkel tisztában nem lévén, azzal ellentétes módon cselekszenek. S ma a gyurcsányi Magyarország ilyen országnak számít a külvilág szemében.
Már Medgyessy Péter D–209-es ügyének kirobbanását követően is csak kapkodták külhoni ismerőseink a fejüket, hogy mi történik ebben az országban, hiszen másutt – hogy ne menjünk messze, csak a közeli Lengyelországig vagy Csehországig – a 2002. nyári magyar helyzethez hasonlóban megbukik a kormány, s új választásokat írnak ki. De Magyarország egy következmények nélküli országnak számít, legalábbis belpolitikai értelemben, mert a külhonban azért számon tartják a nálunk zajló fejleményeket, s ha mást nem is mondanak, azt tudják, hogy a magyarokat nem lehet komolyan venni.
A föntiek és a magyar önkéntes csapat Irakból történő idő előtti kivonása mind-mind oda hatottak, hogy az ország nyugati megbecsültsége mélypontra süllyedt, s az eredetileg Budapestre tervezett Bush–Putyin-találkozót Pozsonyban tartották meg. S Bush elnök nemcsak ekkor, de május eleji kelet-európai útján is jó messze elkerülte a Kárpátok szűköcske belsejét. Lehet, persze, azt mondani, hogy Bush ilyen meg olyan, de tudjuk mindannyian, hogy a világ leghatalmasabb országának vezetője. S Magyarországnak elemi érdeke, hogy a biztonságát leginkább garantáló Egyesült Államokkal jó viszonyt ápoljon.
Mert ne essünk abba a hibába, hogy eltagadjuk az USA-tól azt a szerepet, amit külbiztonságunk garantálásában játszik. Az 1990 utáni (és persze az előtti) Magyarországon a pacifizmus eszméjétől és az indokolatlan biztonságérzettől áthatva mindent elkövettünk azért, hogy a Magyar Honvédséget és a biztonsági szolgálatokat feladataik elvégzésére alkalmatlanná tegyük. Olyan helyzetbe került mára Magyarország, hogy biztonságát szinte kizárólag csak külpolitikai eszközökkel képes megvédeni, azt is csak akkor, ha a világ egyedüli szuperhatalmával úgymond jóban van, és az hajlandó a magyar határokat és biztonságot garantálni, a határon túli magyar nemzetrészek érdekében szavát alkalmanként fölemelni. A belpolitikai marakodás és a nemzeti érdekek érvényesítése terén mutatkozó rövidlátás oda vezetett, hogy saját erő és képesség hiányában hazánk a világ egyik a külföldnek legkiszolgáltatottabb országává vált. Ezt a kiszolgáltatottságot az EU válságának napjaiban és talán éveinek elején pedig minden korábbinál jobban érezzük. Sokak legnagyobb örömére.
Még egyszer visszatérek a tavalyi év végére, amikor a magyar politikai elit két, jelentőségében el nem túlozható hibát is elkövetett. A kettős állampolgárság intézményesítésének elbaltázására és az iraki kivonulásra gondolok, mely két lépést a magyar pártok vezetőinek össze kellett volna hangolniuk, s megegyezniük abban, hogy nem teszik őket belpolitikai vetélkedés tárgyává. Vagyis megalkotják a kettős állampolgárságról szóló törvényt, és a magyar önkénteseket az iraki választások végéig – ahogy azt a nyugati vezetők kérték – nem hozatják haza. Az első lépés a szomszédok irányába tett egyértelmű üzenet lett volna, melynek jelentősége különösen a kárpátaljai és délvidéki magyarság helyzetét javította volna, a második lépés pedig a biztonságunkat szavatoló nagyhatalmak számára bizonyította volna, hogy Magyarország racionális szövetségesük. E hibákért a felelősség nem hárítható egyik félre sem, hiszen az közös.
A föntiekből kiolvasható, hogy álláspontom szerint a magyar külpolitika nemzetközi megbecsültsége az utóbbi hónapokban tizenöt éves mélypontra zuhant. A külpolitikai megbecsültség nem önmagában vett cél, hanem eszköz, a nemzeti érdekek külhoni érvényesítésének segítője: mert akinek a szavát komolyan veszik, az többet tud elérni a komolytalannak tartottaknál. S az értelmiségi és a belfogyasztású közéleti beszélgetések során elvitatkozgathatunk azon, hogy Bush jó ember-e, van-e neokonzervatív összeesküvés, meg arról, hogy volt-e értelme Szaddám Huszein rezsimjét megdönteni, ám ezeknek a vitáknak nem szabad a felelős politikusok gondolkodásában szerepet játszaniuk. Ott csak két kérdés számíthat: mik a magyar érdekek, s ezek milyen eszközökkel érvényesíthetők.
A magyar érdek pedig az, hogy az al-Kaida terrorszervezet megszűnjön, tömeggyilkos robbantásaival, merényleteivel ne döntse romba a nyugati világ városait és államait. A magyar érdek az, hogy a világ olajtartalékai fölött olyan nemzeti rendszerek diszponáljanak, amelyek békés kereskedésben érdekeltek és nem a terror finanszírozásában. A magyar érdek az, hogy a Közel-Keleten békés építkezés legyen, s ne fenyegesse tömeges bevándorlás országunkat. A magyar érdek az, hogy az iszlám fundamentalizmus ne jelenjen meg Magyarországon, ne alakuljon ki párhuzamos betelepült társadalom hazánkban. Hogy ezeknek a céloknak az elérésében az iraki bevonulás megfelelő eszköz volt-e, vannak kétségeink. Vannak abban is kétségeink, hogy a guantánamói támaszponton fölállított táborban a háborús jognak megfelelően bánnak-e a hadifoglyokkal (lásd Szabó László Zoltán: Bush külpolitikája és a szabadság eszménye, Magyar Nemzet, július 16.). Sőt, a madridi és londoni merényletsorozat után azon is érdemes lenne a nagyhatalmak vezetőinek eltöprengeniük, hogy az iraki kivonulás milyen körülmények között járulhat hozzá a nyugati világ hétköznapjainak biztonságosabbá válásához. Ám ezeket a kétségeket el kell nyomniuk azoknak a racionális és a nemzeti érdeket előtérbe helyező meglátásoknak, melyek szerint a terror elleni küzdelem eszközeinek megváltoztatására erőnk lényegében nincs. Erő hiányában pedig komolytalan, aki „ugrál.”
Ezek a gondolatok minden bizonnyal nagy szerepet játszottak abban, hogy az elmúlt hetekben közel harminc neves magyar közéleti személyiség, tudós és politikus Magyarországra invitálta Bush elnököt, hogy az 1956-os forradalom és szabadságharc ötvenedik évfordulóján együtt emlékezzünk. Tudjuk, hogy az amerikai lelkiismeret foltos 1956 ügyében, de tudjuk azt is, hogy a magyar lelkiismeretnek is foltosnak kell lennie a terror elleni küzdelemben való vonakodó részvétel miatt. Érdekeink azonban összekötnek minket, s nem feledkezhetünk meg arról a támogatásról sem, amit a rendszerváltoztatás időszakában az idősebb Bush elnök adminisztrációjától kaptunk. Ráadásul a magyar gazdák számára továbbra is hátrányos EU-s agrártámogatások leépítésében most konkrét érdekazonosság is fönnáll a két ország közt. Nemzetközi megbecsültségünk helyreállítása érdekében egyáltalán nem mindegy, hogy a meghívásra milyen válasz érkezik. Bízzunk abban, hogy elfogadó, s 2006 októberében egy nemzetközi megbecsülését helyreállító, realista és a magyar érdekeket működésében mindenek elé helyező magyar külügyi vezetés fogadja majd Bush elnököt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.