Elhalasztották az indulást

Néhány órával a tegnap esti indítás előtt az üzemanyagtartály egyik érzékelőjének hibája miatt ismét elhalasztották a Discovery űrsikló útját a Nemzetközi Űrállomásra. A fellövés tervezett időpontja előtt egy nappal megsérült két hővédő csempe is. Az előkészületek azonban annak ellenére folytatódtak, hogy a Columbia két évvel ezelőtti katasztrófáját is a hővédő pajzs sérülése okozta.

Hírösszefoglaló
2005. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszott tegnap délután, hogy csak a kedvezőtlen időjárás hátráltathatja a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) tartó Discovery űrsikló esti fellövését a floridai Cape Canaveral Kennedy Űrközpontjában. Néhány órával a start előtt azonban kiderült, hogy az űrrepülőgép, amely hét asztronautát szállított volna, a külső üzemanyagtartály egyik érzékelőjének hibája miatt nem kelhet útra. Az érzékelő ugyanis azt jelezte, hogy a tank üres, noha tele volt – adta hírül a CNN. A NASA nem zárja ki, hogy gyorsan kijavítják a hibát, és ma fellövik az űrsiklót, de szakemberek szerint ez erősen kétséges.
A Columbia két évvel ezelőtti, hét űrhajós halálával végződő katasztrófája óta a Discovery az első űrsikló, amelynek újbóli munkába állítását elhatározta az amerikai űrkutatási ügynökség, miután az űrjárművek az elmúlt több mint két év alatt egész sor, a nagyobb biztonságot szolgáló átalakításon estek át. A Discovery idén tavaszra tervezett első felszállását mégis már többször elhalasztották, mert még mindig találtak olyan hibalehetőségeket, amelyek miatt megismétlődhetett volna a Columbia balesete.
Az űrkutatási szakemberek hét eleji magabiztos nyilatkozatai szerint végre minden gondot megoldottak, és a menetrend betartását már csak a Dennis hurrikán veszélyeztethette volna, amely miatt sokan csak hatvan-hetven százalékos esélyt adtak az esti startnak.
A CNN beszámolója szerint azonban kedden újabb aggodalomra adott okot, hogy a kilövőálláson várakozó űrsiklóról a visszaszámlálás ideje alatt egyszer csak levált a pilótafülke egyik ablakának szigetelőhabbal szegélyezett műanyag fedele. Csaknem húsz métert zuhant, majd nekicsapódott az űrjármű farokrészének, amelynek közelében kárt tett két hővédő csempében. Mivel a Columbia tragédiáját az okozta, hogy a külső üzemanyagtartályról levált szigetelőhab megrongálta a hővédő pajzsot, ilyesfajta hibára többévi felkészülés után és egy nappal az űrrepülőgép tervezett indulása előtt aligha számított bárki is. Ráadásul a fedél igen közel csapódott be az egyik motorhoz, ami a sikló manőverezését segíti. Kyle Herringnek, az ügynökség szóvivőjének nyilatkozata szerint azt a panelt, amelyen a sérült hővédő csempék voltak, tegnap kicserélték. A fedél egyébként is csak azt a célt szolgálta, hogy védje az ablakot, amíg a Discovery a kilövőállványon van.
A CNN ennek ellenére felhívta a figyelmet arra, hogy a levált ablakfedél éppen olyan súlyú, mint az a szigetelőhab-darab, ami a Columbia végzetét okozta. A hírügynökség emlékeztetett arra is, hogy az asztronauták a legtöbb szakértő szerint sohasem tudnának befoltozni egy olyan lyukat, ami a Columbia pusztulását előidézte.
A visszaszámlálás leállításához azonban az újabb hiba is kellett. A Discoveryt sokan már a Titanichoz hasonlítják – jegyezte meg a CNN.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.