Európa nem a Bastille

Loppert Csaba
2005. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Barbár terrorista akció vagy dicsőséges népfelkelés rombolta le a Bastille-t 1789. július 14-én Párizsban? Igazuk volt-e a jakobinusoknak, amikor korlátozták 1793-ban a kenyér árát? Erről ma már csak az iskolákban, no meg a történészek vitatkoznak Franciaországban. A politikusok tudják: nincs idő a sebek nyalogatására. Súlyos kudarcok érték ugyanis a francia politikai elitet az uniós alkotmány és büdzsé leszavazásakor, de a 2012. évi olimpia megrendezési jogáért vívott küzdelemben is.
Azért is sietnie kell Chirac elnöknek és De Villepin miniszterelnöknek, mert élesedik a verseny. Immár a saját táborukban is több koncepció versenyzik egymással. A köztársasági elnöki helyre 2007-ben jó eséllyel pályázó Nicolas Sarkozy elődeitől eltérő fazont próbál szabni a politikának. A félig magyar származású politikus példaképe Margaret Thatcher és Tony Blair. Így, együtt. A minap például azt mondta a Libérationnak: Thatcher és Blair modernizálták Nagy-Britanniát, alapjaiban változtatták meg értékeit, megszüntették a tabukat, újra távlatokat nyitottak Anglia előtt. Thatcher és Blair nem túl népszerűek Franciaországban. Nem meglepő tehát, ha Sarkozyről most az egyik oldalon azt mondják: bonapartista buldózer, populista elefánt a porcelánboltban. A másikon viszont sokan állítják: merész és újító szellemű reformer, aki nem tiszteli a megcsontosodott „struktúrákat”. A valóság ennél bonyolultabb.
Sarkozy úgy érzi, miként Thatchernek és Blairnek, neki is meg kell küzdenie egy vaskalapos bürokráciával. Amikor legutóbb egy lakótelepen elkövetett gyilkosság nyomán kihirdette, megtisztítja a lakótelepeket a drogdílerektől, az ellenzék egy része a maga pavlovi reflexeivel harsány fasisztázásba kezdett. A kerület kommunista polgármestere kivonult, és megpróbált gátat vetni a „nacionalista, populista” Sarkozy területfoglalásának. Sarkozy nem habozik tehát hangot adni az emberek vágyainak. Legelsősorban – akárcsak Thatcher és Blair – rendet ígér és tiszteletet követel. De nem mindig tiszteli a tekintélyt. „Ezért fizetnie kell” – üzente egy bírónak, mert az büntetésének letelte előtt szabadlábra helyezett egy pszichopata gyilkost, aki hamarosan brutálisan megölt egy békésen kocogó fiatalasszonyt. Mire a köztársasági elnök és a miniszterelnök a független hatalmi ág, a bíróság védelmére kelt saját belügyminiszterével szemben. Sarkozy a menekültkérdésben is Amerika és Blair útját követi. Politikájának lényege: azokat engedjék be az országba, akik „hasznosak”. Jegyezzük meg: a szocialistákat osztja meg legjobban ez a kérdés. Soraikban sok a menekült, akik felháborodtak a szocialista vezetés automatikus családegyesítés és a kettős állampolgárság megszüntetésével kapcsolatos legújabb tervei miatt. A szocialisták másik fele ellenzi a szelektív, kvótákra építő bevándorlási politikát: más országok kifosztását, kizsigerelését látja benne. És nem mellesleg a terrorizmus egyik döntő okát. Bevándorlók nélkül viszont elöregedik Európa. Ennek a problémának sincs tehát megoldása. A közszolgáltatók privatizálásával, a nyugdíjrendszer átalakításával és a munka világának rugalmasabbá tételével kapcsolatban Sarkozy szintén a blairi utat követi. Pedig ezekről mi legalább annyit tudnánk mesélni neki, mint az angolok.
Ami érdekes a francia belpolitikában: Sarkozy az uniós népszavazás üzenetével ellentétes irányba indul. Több szociális gondoskodást kértek a perifériára szorult gazdák, munkások és közalkalmazottak, ő kevesebbet adna nekik. Előbb legyen gazdasági növekedés! Majd annak gyümölcseit élvezhetitek – üzeni nekik. Alternatívát Sarkozy populizmusával szemben egyelőre nem a baloldal, hanem a miniszterelnök kínálhat. Nem volt szüksége száz napkeltére, de még száz lépésre sem, s meghozta az első intézkedéseket: az állam másfél milliárd eurós támogatást nyújt az úgynevezett versenyképességi pólusoknak. A 67 kis francia Szilícium-völgynek szánt forrás feladata, hogy meghatározott régiókban, egy-egy komoly exporttal kecsegtető projekt körül együttműködést alakítson ki a vállalkozások, kutatóintézetek és oktatási intézmények között. A várt eredményt a gazdasági miniszter így fogalmazta meg: annak a vállalkozónak, akit körbevesznek és kiszolgálnak a tudományos és oktatási intézetek, nem nagyon lesz kedve kihelyezni a termelést valamelyik távoli országba. Könnyű a franciáknak – mondhatnánk erre –, nem volt olyan gazdasági miniszterük, aki ki akarta seprűzni az államot a gazdaságból, és aki a mérnöki gondolkodás elavultságáról cikkezett volna.
A francia Néppárt vezette kormánynak van ideje cselekedni: a baloldal romjaiban hever. A referendum óta mindenki összeveszett mindenkivel. Kezdték, mint mindig, a trockisták. Azután összerúgták a port a baloldal egységét akarók a szocialista hegemónokkal, a szocialista párton belül az alkotmányra nemmel szavazók az igen pártiakkal, a nem mellett kampányolók a nem mellett sem kampányolókkal és így tovább. Az ilyen káoszból szoktak felbukkanni a nagy, megváltó gondolatok.
Például az, amelyik így fest: Európa versenyképes akar lenni az Egyesült Államokkal? Rendben van. De Amerika föderatív állam, egységes szabványokkal, jogrendszerrel és a jövedelmek 30 százaléka körüli központosítási aránnyal. A másik oldalon áll Európa a maga félállamával, önállóságukat féltékenyen őrző nemzetállamaival és az uniós GDP 1 százalékát súroló büdzsével. Felveheti-e így valaha is a versenyt Amerikával? Mások azt mondják: Amerika ne beszéljen gazdasági fölényről, amíg 707 milliárd dollár az éves kereskedelmimérleg-hiány. Költségvetési ügyekben pedig egyre többen mondják: nem az agrárszektornak jut túl sok, hanem az ipari fejlesztésre jut túl kevés támogatás. Az ilyen gondolatoktól persze „padlót fognak” nemcsak az Európai Központi Bankban, hanem Svédországban is, ahol a szociáldemokrata miniszterelnök úgy látja: a svéd befizetések meredeken nőnek, feneketlen zsákba öntik a pénzeket. Nem árt emlékezetbe idéznünk Persson szavait, mikor kedvelt adóversenyünkre és a szociális dömpingre utalva hangsúlyozta: az uniós büdzsé forrásai nem arra valók, hogy Budapest, Varsó és Prága gazdagjai tömködjék a zsebüket vele.
Párizsban a miniszterelnök köréből jelezték: szó sem lehet a Franciaországnak járó agrártámogatások megkurtításáról. Azóta az Európai Bizottság költségvetési tervezésért felelős észt biztosa is egyértelművé tette: hiú remények azok, amelyeket egyesek – a gazdák szavazatainak megnyerése érdekében – Magyarországon a koppenhágai megállapodás „felnyitása” ügyében dédelgetnek. Kudarcot vallott a magyar miniszterelnök átlátszó kísérlete is, hogy a budapesti formulának nevezett ötletrohammal az Európai Unió megmentőjének képében tetszelegjen önmaga és hívei előtt.
Franciaország a keleti bővítés vesztesének tűnik, mert kikerült az unió földrajzi középpontjából. De alapító tagként, szellemi vezetőként és nagyhatalomként megkerülhetetlen, meghatározó ereje marad Európának. Mint minden félállamot, az uniót is inkább a nagyhatalmak irányítják. Gyurcsány Ferenc szerencsétlen magánszáma csak felgyorsította azt, ami már korábban is látszott: Varsó kiemelt tárgyalópartner lett a régiónkban. A mezőgazdasági politika kapcsán egymásra talált Franciaországgal. Miközben pedig elvárjuk a franciáktól a bűnbánatot a „lengyel vízvezeték-szerelőért”, elgondolkodhatnánk azon, nem volt-e némi igaza Chirac elnöknek, amikor a nyolcak levele kapcsán értésünkre adta: ajtóstul rontottunk a házba. Európa nem a Bastille.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.