Hirdetés: a lényeg kimaradt

Manipulatív, egyoldalú és elfogult az a miniszteri minősítés, amely fizetett hirdetésben számol be a magyar gazdaság hihetetlen győzelméről – állapították meg a lapunknak nyilatkozó gazdasági szakértők. Az összeállításból éppen azok az adatok maradtak ki, amelyek alapján egy ország gazdasági helyzete valóban mérhető és értelmezhető.

Nánási Tamás
2005. 07. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetgazdaság helyzetének megítélése csak a tények ismeretében lehetséges – ennyiben mindenképpen egyetértenek Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterrel azok a gazdasági elemzők, akik górcső alá vették és grafikononként elemezték a féligazságokkal teli, közpénzen megjelentetett politikai hirdetés tartalmát. Míg az orvosi végzettségű tárcavezető „boldogan ismeri el a kirobbanóan sikeres gazdasági teljesítményt”, addig a pénzügyi és makrogazdasági szakemberek rávilágítanak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által közölt adatsorok fonákjára és hiányosságaira.
Az átlagos bruttó jövedelmek emelkedését elemezve Mellár Tamás, a Központi Statisztikai Hivatal korábbi elnöke lapunk kérdésére közölte: a hirdetésben nem tették közzé az évenkénti reálbér-növekedés görbéjét, pedig abból világosan kiderül, hogy tavaly még az egy százalékot sem érte el a növekedés. A bruttó jövedelmek – túlsó oldalon közölt – adatai ugyanis nem veszik figyelembe az inflációval, az emelkedő energia- és gyógyszerárakkal szemben álló reálkeresetek valódi értékét. Fontos szempont az is, hogy a jövedelememelkedés oroszlánrészét a versenyszféra helyett a közszféra viszi el, makrogazdasági szempontból pedig elhibázott, hogy a kormány által felvett hitelek nagy részét beruházások helyett bérekre és nyugdíjakra költötték – állapítja meg Csaba László közgazdászprofesszor, hozzátéve, hogy az adósság és a kamatok visszafizetésének fedezetét meg kell termelni.
Az infláció csökkenésével kapcsolatban Csaba László megjegyezte: a kabinet által sokszor szidalmazott erős forintnak köszönhető az alacsony ütemű pénzromlás, míg több fogyasztói ár szinten tartása mögött még mindig állami gyámkodás áll. Emlékezetes, a Bokros-csomag intézkedései tornázták fel 28 százalékra a hirdetésben szereplő adatgörbe kezdő inflációs rátáját, a tavalyi év kiugró, 6,8 százalékos inflációja mögött pedig a kormány adminisztratív áremelési szándékai állnak. Mellár Tamás az adóterhekkel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy abba nem számították bele az eltartottak számát és a kedvezmények megnyirbálását. Hiába mutatja a grafikon tehát az adóterhek látszólagos csökkenését, amíg az adósávok kiterjesztésével ugyanaz a jövedelem magasabb kulccsal adózik, sőt még az átlagkereset is a legmagasabb adósávba került. Idén a társadalombiztosítási plafont is megemelték másfél millió forinttal, a közterhek szintjén tehát nem csökkenés, hanem összességében növekedés tapasztalható.
A BUX-index alakulásakor két fontos szempontot kell szem előtt tartani – mondja Csaba László: egyrészt a tőzsdeeredmények háromnegyed részét külföldi befektetők döntései határozzák meg, míg a magyar megtakarításoknak csupán egy százaléka van jelen részvény formájában. Másrészt a BUX-index önmagában nem alkalmas a makrogazdaság helyzetének megítélésére, mivel a jegyzett nagyvállalatok szárnyalása – amely részben tudatos támogatási politika eredménye – nem áll összhangban a gazdaság gerincét adó, de a tőzsdén nem megjelenő kis- és középvállalkozások nehezebb helyzetével.
A GDP alakulásával kapcsolatban Csaba László megjegyezte: nehezen hasonlítható össze egy alacsonyabb fejlettségi szintről induló, felzárkózni kívánó ország gazdasági növekedése az „vén Európa” jóval előttünk járó országainak haladási ütemével. A profeszszor öt százalék körüli bővülést tartana szükségesnek, és aggasztónak látja, hogy lelassult a GDP növekedése. Sokkal közelebb állna a valósághoz, ha az újonnan csatlakozott országok fejlődési tendenciáival vetnénk össze hazánk helyzetét: itt a középmezőnyben vagyunk, a maastrichti kritériumoknak is kisebb mértékben teszünk eleget, mint a nemrég belépett másik kilenc ország. Mellár Tamás ezzel kapcsolatban rámutatott: a hazai össztermék előállításának majdnem fele külföldi tulajdonú vállalatokhoz köthető, akik a profit jelentős részét itthoni beruházás helyett kiviszik az országból.
Az alacsony munkabérek, a lazább környezetvédelmi előírások és a különféle kedvezmények miatt valóban jelentős mennyiségű működő tőke érkezett az országba: Pitti Zoltán, az APEH volt elnöke szerint az összes adókedvezmény 90 százaléka külföldi tulajdonú vállalatokat illeti meg. Ugyanakkor az újrabefektetett tőkét is belekalkulálták a GKM által megjelölt 4974 euróba, és az sem lényegtelen, hogy előnyünk nagy része még a 2000 előtti évekből származik – egészíti ki a grafikont Csaba László. Ez az adat semmiképpen nem tükrözi a miniszter által említett versenyképességet, amelyet sokkal inkább a külkereskedelmi és folyó fizetési mérleg alakulása határoz meg. A professzor aláhúzta: az államháztartás finanszírozási igénye 8-8,5 százalék volt az idén, a külső adósság dinamikája nőtt, míg a megtakarítások csökkenő tendenciát mutatnak, amelyek sokkal fontosabb makrogazdasági adatok, mint amik a hirdetésben szerepelnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.