Képkockák 1956-ból (1.)

A felhívás szívet melengető: a Magyar Nemzeti Múzeum lapunkban is közzétette szándékát, hogy 2006-ban, az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulóján reprezentatív fotókiállítást rendez olyan felvételekből, amelyek eleddig az ismeretlenség homályában voltak. Ettől a szándéktól vezérelve azzal fordult a széles közvéleményhez, hogy a forradalom napjaiban készített amatőr felvételekkel járuljon hozzá a kiállítás sikeréhez.

Kő András
2005. 07. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mottó: „Az emlékeink mindig régiek, a reményeink pedig újak.” (Ismeretlen)

A felhívás óta egymásnak adják a kilincset a múzeum történeti fényképtárában azok, akik a felejthetetlen napokról képkockákat őriznek. Padlások, könyvespolcok, sublótfiókok zugaiból kerülnek elő olyan fotók, amelyek visszapergetik az idő kerekét, és egy olyan zónába jutunk, amelyről napjainkban csak álmodozunk: az akkori összefogásról, az egységről, a közös gondolkodásról és akarásról árulkodnak a képek. A fényképekbe sűrített pillanatok emlékeket hordoznak, tépnek fel, simítanak el. Akik még átélték a történelmi napokat, hozzáteszik a képekhez személyes élményeiket, s akik utána születtek, elcsodálkoznak: hát ilyen is volt a fővárosban?
A fényképek is őrzők a strázsán. Őrzik a napfelkeltét és a naplementét. A megismételhetetlent, a rendkívülit. Ki gondolta volna 1956-ban, hogy ötven évvel később ezek az amatőr felvételek úgy vonulnak majd be egy kiállítóterem falaira, mint a vadvirágok a rózsák között: szerényen, de ünneplőbe öltözve, kicsit lehajtott fejjel, de szeplőtlenül. Hát így gyülekeznek a fotók a múzeum fényképtárának asztalain, hogy jövőre megmutassák arcaikat és fennen hirdessék a forradalom üzenetét. A fényképek készítői az élet krónikásai, akiknek „nyelvezetét” a világ minden részén megértik.

Thomas Mann írta egy helyütt: „A fényképezés művészete kiválasztja az egyes tárgyat a jelenségek tömegéből, elszigeteli, kiemeli, jelentőssé teszi, lelket ad bele; szeretném tudni, mi mást csinált volna a művészet, s mi mást csináltak a művészek?”
Ez a gondolat foglalkoztatja az embert, ha az 1956-os fotókat nézi. Egy kép a Bakáts térről. Egy sír a templom bejárata előtt. Abszurd helyzet. A tovatűnő pillanatok szárnyán röppenő látványt mozdulatlanná varázsolja a fényképezőgép memóriája, a brómezüst réteg, és a képzelet a mozdulatlan képbe sűríti a történteket. A sírban egy 15 éves fiú fekszik. A Bakáts téri templom tornyából adott le – a legenda szerint – a Kiliánban lévőknek jelzéseket, de valószínűleg a Corvin közieknek jelzett. Az oroszok lelőtték a fiút, akit a templom bejárata előtt temettek el. (A templom oldalában elhelyezett szoboralakban a művész neki állított méltó emléket.)
Utcák, terek sírhantjai felett erősödött meg 1956-ban a szabadság vágya, fogalmazódott meg az emberi élet igénye. Ezeknek a síroknak külön történetük van. Ahogy az archaikus népi imádságban áll: „Bévettetém Ádámnak magjával. / Elboronáltatám anyai jajszókval.”
Ilyen imádság kísérte az utcai sírokban eltemetett halottakat, akik fölött a polgárok őrködtek, amíg ki nem hantolták és el nem szállították őket a temetőkbe. A sírdombokra pedig – a mécsesek mellé – virágokat vittek. Nem volt egyetlen utcai sír sem, amelyen ne lett volna friss virág. „A síromra ültessetek violát / Hűtlen babám hadd sírhassa ki magát” – énekelték egy, a Monarchia korában keletkezett népballadában.
Egyszer meg kellene írni az ’56-os utcai sírok történetét is, de félő, hogy egyre nehezebb. Vajon kik voltak a sírásók, akik a végtisztesség első állomásán imát mondtak?

A 92 éves Kamuti Jenőné ma is a Ráday utca 49-es számú házban, a Bakáts tér sarkán lakik, ahol 1956-ban is lakott. Szobáinak ablakai a templom bejáratára néznek. Az idős asszony így emlékezett a felemelő napokra:
– Itt a Ráday utcában is jöttek a gyerekek, köztük a nagyobbik fiam osztálytársai, akik abban az évben érettségiztek, a vállukon cipelték a fegyvert. Mi kint álltunk az erkélyen, a gyerekek lentről integettek. Egyikük felszólt a fiamnak: „Te nem jössz velünk?” Persze a fiam is ment volna, amikor egy másik gyerek rávágta: „Te ne gyere, te másképpen szerezzél dicsőséget a hazának!” Akkor már a fiam válogatott vívó volt. (Kamuti Jenő 1956 és 1958 között három ifjúsági vívó-világbajnokságon volt ezüstérmes – a szerk.) Ez a mondat megdöbbent ma is. Egy 18 éves fiú gondolkodott így, akinek a vállán ott volt a fegyver… Villany mindig volt a házban, még a nagy lövöldözések, harcok közepette is. A pékek sütöttek, az emberek szerették egymást. Itt már nem volt kommunista, csak magyar. A Ferenc körúton a fákra ragasztva csodálatos forradalmi versek buzdították az embereket.
A Bakáts utca végén állt egy tank, amely lőtte a templomot, és célba vette a tömeget is, amikor az emberek temettek, és közben énekelték a Szózatot. A tömeg azonban nem mozdult. Felemelő pillanat volt. Sirattuk magyarságunkat, és jó volt egységesnek lenni. Különben nem mertünk az utcán járkálni, mert állandó lövöldözés volt. Nem tudom, hogy a környéken hány halott volt, kiknek a gyermekei lehettek azok, akiknek a sírját aztán egyik napról a másikra eltüntették. A házunkat is érte találat, a tartópillérek sérültek meg. Félő volt, hogy összedől a ház. Jellemző az összefogásra, hogy mi, lakók egy akarattal – mert akkor mindenki egy akaraton volt – egy Lónyay utcai építkezésről szerzett anyagokkal feldúcoltuk az épületet. A lakásunk utcai részén is belőttek. Évekig őriztem egy nagy repeszdarabot. Hogy minek köszönhettük az erőnket, a megmaradásunkat? A hitnek, s egy bibliai mondatnak: „Akik az Úrban bíznak, erejük megújul.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.