Középtávú cél az M8–M4-es

A fővárost elkerülő, nyugat–kelet irányú M8–M4-es autóút az ország leghosszabb gyorsforgalmi útjaként készülne el 2007–2015 között. Néhány rövid szakasz kivételével azonban még nem áll a beruházó rendelkezésére elfogadott, valamint kijelölt nyomvonal.

Putsay Gábor
2005. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakaszonként és eltérő időpontokban épülne meg a kétszer két sávos M8–M4-es autóút Rábafüzes–Veszprém–Dunaújváros–Szol- nok–Berettyóújfalu–Nagykereki között. Az összességében 480 kilométer hosszúra tervezett út első részeként az épülő dunaújvárosi hidat és a hozzá tartozó öt kilométer hosszú szakaszt adja át 2006 végén a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., az ország nyugati és keleti területein az előkészületi munkák azonban csak 2007-ben kezdődnének el.
A tervezett autóút előnye, hogy az ország legnagyobb térségei között teremt majd kapcsolatot, és jelentős forgalomtól mentesíti a fővárost. Ugyanakkor az M8–M4 teljes hosszában akkor épül meg, ha a beruházáshoz szükséges források is rendelkezésre állnak: mindez leginkább attól függ, hogy az ország igénybe tud-e venni európai uniós forrásokat a kohéziós alapból. A Veszprém–Szolnok közötti autóút megvalósítására tanulmánytervek már az előző kormányzati ciklusban is készültek, a napokban pedig együttműködési megállapodást írt alá négy állami szerv, az érintett regionális tanácsok, valamint a megyei és városi önkormányzatok képviselője az M8–M4 előkészítéséről és a fejlesztési célokról.
Az M8–M4 részeként – a dunaújvárosi hídon kívül – leghamarabb a Balatonfűzfő–Balatonaliga (M7-es) közötti, valamint a Márkó települést elkerülő, kétszer egy sávos autóút készül el az Európai Fejlesztési Bank kölcsönéből és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) beruházásában. Az Ukigtól származó információink szerint a 17 kilométer hosszú szakaszt 10,4 milliárd forintért építi a Hochtief Mélyépítő Konzorcium, a településeket is elkerülő utat 2007-ben adják át. A Márkót elkerülő 5,4 kilométer hosszú út – és a 250 méter hosszú völgyhíd – a tervek szerint hétmilliárd forintért épülne 2005 végétől. Értesüléseink szerint a Veszprém–Dunaújváros–Szolnok közötti szakaszokra a tanulmányterv és a környezeti tanulmány elkészült, a beruházó NA Rt.-nek előzetes környezetvédelmi engedélye van, a nyomvonalat ugyanakkor még nem jelölték ki. A Dunavecse–Kecskemét szakaszt 2007–2008-ban kezdenék építeni, ugyanis az NA Rt. szerint csak így használható ki az új Duna-híd kapacitása. Az M4-es Szolnok– Fegyvernek szakaszának előkészítése az NA Rt. szerint e hónapban kezdődne el – Törökszentmiklóst már elkerüli az új nyomvonalon épült főút –, a Fegyvernek–Kisújszállás szakaszt illetően pedig a Kisújszállást és Kenderest elkerülő szakaszok engedélyezési és tanulmánytervei vannak a beruházó birtokában. Kisújszállástól Berettyóújfaluig az előkészületi munkák az NA Rt. tervei szerint 2007-ben kezdődnének, a határ menti szakaszok előzetes környezetvédelmi engedélyét a társaság 2004 decemberében nyújtotta be, azóta nincs eredmény.
A nyugati országrészben a Rábafüzes–Körmend szakasz 2009-ben épülne meg, a Körmend és Veszprém közötti autóútra vonatkozóan 2007-ben kezdené meg a beruházó az előkészületi munkákat.



Újabb vagyonértékesítés és PPP. A költségvetési egyenleg javítása érdekében az idén újabb sztrádaszakaszok épülnek meg PPP-konstrukcióban, s a korábban tervezettnél több állami vagyontárgy értékesítésére kerül sor, legalábbis erre enged következtetni a kormány Brüsszelnek tett vállalása – közölte a Világgazdaság. A Pénzügyminisztérium korábban azt közölte, hogy ily módon negyvenmilliárd forinttal javítják a költségvetési egyenleget. Ezzel szemben az Európai Bizottság jelentéséből kiderül, hogy a hiánycél teljesítéséhez az állami vagyon értékesítéséből származó bevételekből, valamint újabb PPP-projektekből körülbelül 130 milliárd forintra számítanak. – Nincs szó az eddig tervezettnél több állami vagyontárgy értékesítéséről – reagált a PM helyettes államtitkára. Várfalvi István szerint az újság feltehetőleg összekeverte a pénzforgalmi szemléletű és az uniós módszertan szerinti elszámolást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.