Már a literenkénti néhány forint különbség is sokat számít a nagy, kilencszáz literes üzemanyagtartállyal rendelkező teherautók tulajdonosai számára, hát még ha ennek többszörösét is megtakaríthatják. Ennek reményében a cégek rendszerint úgy alakítják ki szállítási útvonalaikat, hogy a tankolás ideje egy olcsóbb ország területére essen.
Rajnai Zoltán tatabányai vállalkozó, egyben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökségi tagja úgy látja, hogy a cégek teljes gázolajszükségletüknek mindössze egynegyedét szerzik be Magyarországon. A többi a határokon túlról származik, ő maga például Luxemburgban vagy Ausztriában tankol. Előbbi országban negyven, utóbbiban 17–18 forintot spórol literenként, de elmondása szerint nem csupán az olcsóbb gázolaj miatt érdemes külföldön beszerezni az üzemanyagot. – Nyugat-Európában egyáltalán nem kell foglalkoznunk az áfával. Hitelkártyára vásárolunk ugyanis, és amikor a számlát kiküldik, azon csupán a nettó ár szerepel. A forgalmi adót a kártyakibocsátó bank hitelezi meg és igényli vissza helyettünk. Magyarországon ezzel szemben az a helyzet, hogy a töltőállomáson ki kell fizetnünk a gázolajat terhelő általános forgalmi adót, majd ezt az összeget vissza kell igényelnünk az adóhivataltól. Ez a procedúra esetenként kilencven-száz napig is eltart, ez idő alatt a jogosan visszajáró pénz a forgótőkéből hiányzik, ami a szegényebb vállalkozásoknak akár komoly likviditási problémákat is okozhat – vázolta a helyzetet Rajnai Zoltán, aki elárulta: májusban hatvanegyezer liter üzemanyagot vásárolt külföldön, és mindössze ezerkétszázat Magyarországon.
A kormánnyal már hónapok óta tárgyaló fuvarozócégek úgy látják, hogy ha a Pénzügyminisztérium elfogadná javaslatukat, és tíz forinttal csökkentené a gázolajat terhelő jövedéki adó mértékét, hatszázmillió literrel több üzemanyag fogyna hazánkban. Ennek eredményeképp nemcsak hogy nem csökkennének az állam adóbevételei, de bizonyíthatóan több pénz folyna be a büdzsébe, ráadásul a többletforgalom munkahelyeket is teremtene. Bár a pénzügyi tárca ezeket a számításokat nem nagyon vitatja, egyre inkább úgy látszik, mégsem hajlandó lépni. Annak ellenére sem, hogy a jelenlegi adóstruktúra – a költségvetésen kívül persze – leginkább a belföldi fuvarozókat hozza nehéz helyzetbe, hiszen ők azok, akik kénytelenek itthon tankolni, és kénytelenek végigcsinálni az általános forgalmi adóval járó procedúrát is. Rajnai szerint a kicsiknek külön nehézséget jelent, hogy amíg mondjuk egy száz autóval rendelkező vállalkozó nagykereskedelmi áron is be tudja szerezni a gázolajat, addig számukra ezt a forgalmazók nem teszik lehetővé – még akkor sem, ha a két-három autós vállalkozások összefognak, hogy közös beszerzőszövetkezetbe tömörüljenek.
Szakemberek szerint a jelenlegi helyzet előnyös lehet a diszkont, úgynevezett „szürke”-töltőállomások üzemeltetői számára. A magyar üzemanyagpiac egészen a közelmúltig kétosztatú volt. Egy-egy töltőállomás vagy a „színesek” közé tartozott, vagyis valamelyik nagy olajipari világcég emblémáját viselte magán, vagy „fehér” volt, azaz kisvállalkozó üzemeltette. Közöttük a legnagyobb különbség mind a mai napig az, hogy amíg a színesek jellemzően országos hálózatot tartanak fenn, addig a fehér kutak helyiek és különállók. Az új, szürke színt a Magyar Autóklub és a Hungaronafta Kft. közös vállalkozásában indított Klub Petrol hozta be a palettára négy esztendővel ezelőtt, vagyis ekkor jelent meg először Magyarországon nem olajtársasághoz kötődő töltőállomás-hálózat. Később megjelentek az áruházláncok kezelésében álló benzinkutak is. A legfrissebb hírek szerint a Klub Petrol és az áruházláncok is újabb kutakat építenek még ebben az évben.
Elmaradó adóbevételek. Fél év alatt az üzemanyag-eladásokból származó jövedékiadó-bevételek kevesebb mint fele folyt be az államkasszába. A vám- és pénzügyőrség jelentése szerint az idei év első felében a benzin és a gázolaj után 184,7 milliárd forint bevétele származott a büdzsének, ami az egész évre tervezett bevétel 46 százaléka. Ha a tendencia a következő hat hónapban sem változik meg, az elmaradás nyolcszázalékos lesz. A hiányt feltehetőleg az okozza, hogy az autósok spórolnak. A Magyar Ásványolaj-szövetség adatai szerint a 2005. év első felében 5,2 százalékkal kevesebb benzin fogyott a magyar kutakon, mint tavaly ilyenkor.