Külföldön tankolnak a fuvarozók is

Erdősi Csaba
2005. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a literenkénti néhány forint különbség is sokat számít a nagy, kilencszáz literes üzemanyagtartállyal rendelkező teherautók tulajdonosai számára, hát még ha ennek többszörösét is megtakaríthatják. Ennek reményében a cégek rendszerint úgy alakítják ki szállítási útvonalaikat, hogy a tankolás ideje egy olcsóbb ország területére essen.
Rajnai Zoltán tatabányai vállalkozó, egyben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökségi tagja úgy látja, hogy a cégek teljes gázolajszükségletüknek mindössze egynegyedét szerzik be Magyarországon. A többi a határokon túlról származik, ő maga például Luxemburgban vagy Ausztriában tankol. Előbbi országban negyven, utóbbiban 17–18 forintot spórol literenként, de elmondása szerint nem csupán az olcsóbb gázolaj miatt érdemes külföldön beszerezni az üzemanyagot. – Nyugat-Európában egyáltalán nem kell foglalkoznunk az áfával. Hitelkártyára vásárolunk ugyanis, és amikor a számlát kiküldik, azon csupán a nettó ár szerepel. A forgalmi adót a kártyakibocsátó bank hitelezi meg és igényli vissza helyettünk. Magyarországon ezzel szemben az a helyzet, hogy a töltőállomáson ki kell fizetnünk a gázolajat terhelő általános forgalmi adót, majd ezt az összeget vissza kell igényelnünk az adóhivataltól. Ez a procedúra esetenként kilencven-száz napig is eltart, ez idő alatt a jogosan visszajáró pénz a forgótőkéből hiányzik, ami a szegényebb vállalkozásoknak akár komoly likviditási problémákat is okozhat – vázolta a helyzetet Rajnai Zoltán, aki elárulta: májusban hatvanegyezer liter üzemanyagot vásárolt külföldön, és mindössze ezerkétszázat Magyarországon.
A kormánnyal már hónapok óta tárgyaló fuvarozócégek úgy látják, hogy ha a Pénzügyminisztérium elfogadná javaslatukat, és tíz forinttal csökkentené a gázolajat terhelő jövedéki adó mértékét, hatszázmillió literrel több üzemanyag fogyna hazánkban. Ennek eredményeképp nemcsak hogy nem csökkennének az állam adóbevételei, de bizonyíthatóan több pénz folyna be a büdzsébe, ráadásul a többletforgalom munkahelyeket is teremtene. Bár a pénzügyi tárca ezeket a számításokat nem nagyon vitatja, egyre inkább úgy látszik, mégsem hajlandó lépni. Annak ellenére sem, hogy a jelenlegi adóstruktúra – a költségvetésen kívül persze – leginkább a belföldi fuvarozókat hozza nehéz helyzetbe, hiszen ők azok, akik kénytelenek itthon tankolni, és kénytelenek végigcsinálni az általános forgalmi adóval járó procedúrát is. Rajnai szerint a kicsiknek külön nehézséget jelent, hogy amíg mondjuk egy száz autóval rendelkező vállalkozó nagykereskedelmi áron is be tudja szerezni a gázolajat, addig számukra ezt a forgalmazók nem teszik lehetővé – még akkor sem, ha a két-három autós vállalkozások összefognak, hogy közös beszerzőszövetkezetbe tömörüljenek.
Szakemberek szerint a jelenlegi helyzet előnyös lehet a diszkont, úgynevezett „szürke”-töltőállomások üzemeltetői számára. A magyar üzemanyagpiac egészen a közelmúltig kétosztatú volt. Egy-egy töltőállomás vagy a „színesek” közé tartozott, vagyis valamelyik nagy olajipari világcég emblémáját viselte magán, vagy „fehér” volt, azaz kisvállalkozó üzemeltette. Közöttük a legnagyobb különbség mind a mai napig az, hogy amíg a színesek jellemzően országos hálózatot tartanak fenn, addig a fehér kutak helyiek és különállók. Az új, szürke színt a Magyar Autóklub és a Hungaronafta Kft. közös vállalkozásában indított Klub Petrol hozta be a palettára négy esztendővel ezelőtt, vagyis ekkor jelent meg először Magyarországon nem olajtársasághoz kötődő töltőállomás-hálózat. Később megjelentek az áruházláncok kezelésében álló benzinkutak is. A legfrissebb hírek szerint a Klub Petrol és az áruházláncok is újabb kutakat építenek még ebben az évben.



Elmaradó adóbevételek. Fél év alatt az üzemanyag-eladásokból származó jövedékiadó-bevételek kevesebb mint fele folyt be az államkasszába. A vám- és pénzügyőrség jelentése szerint az idei év első felében a benzin és a gázolaj után 184,7 milliárd forint bevétele származott a büdzsének, ami az egész évre tervezett bevétel 46 százaléka. Ha a tendencia a következő hat hónapban sem változik meg, az elmaradás nyolcszázalékos lesz. A hiányt feltehetőleg az okozza, hogy az autósok spórolnak. A Magyar Ásványolaj-szövetség adatai szerint a 2005. év első felében 5,2 százalékkal kevesebb benzin fogyott a magyar kutakon, mint tavaly ilyenkor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.