Üdvözli az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. igazgatóságának azon döntését az Air Bridge Rt., amely szerint a tulajdonos a Malév Rt.-re pályázó három cég közül első körben vele kezdi meg a tárgyalásokat – tájékoztatta lapunkat az AirBridge Rt. Továbbá közölték: a FÁK-térségbe megnyíló új piacok lehetővé teszik, hogy az utasok száma növekedjen, s a Malév működése hoszszú távon eredményessé, s ezáltal Budapest jelentős kelet-közép-európai tranzitközponttá váljon.
Tegnap a Kommerszant című orosz gazdasági napilapban
az AirBridge konzorciumban a KrasAir orosz légitársaságon keresztül 49 százalékkal bíró Borisz Abramovics közölte: a jövő héten Budapestre utazik, s reményei szerint augusztus 15-ig alá is írják a privatizációs megállapodást. Az üzletember azt mondta, hogy az ÁPV Rt. a három pályázó közül az AirBridge Rt. ajánlatát minősítette a legjobbnak, s a továbbiakban nem kíván tárgyalni a másik két pályázóval. Az MTI szerint a Kommerszant ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az Abramovics által elmondottak némileg eltérnek a Reuters és a magyar sajtó híreitől, amelyek szerint nemcsak az AirBridge Rt., hanem az Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) Kft. is versenyben maradt. Mint azt lapunk tegnap hírül adta: hivatalosan nem hirdetett eredményt az ÁPV Rt. a Malév Rt. magánosítási eljárásában, s az eredményhirdetés határidejét harminc nappal meghosszabbította. A három aspiráló közül a Transatlantic Aviation Limitedet kizárta a további eljárásból a vagyonkezelő. A versenyben maradt két ajánlattevő – az AirBridge Rt. és az Aviation Solutions Befektetői Konzorcium Kft. – közül először az AirBridge Rt.-vel kezdi meg az ÁPV Rt. a tárgyalásokat.
A Kommerszant cikkében Abramovics a vételárról nem árult el semmit, mindössze annyit mondott, hogy az ÁPV Rt. nemcsak a Malév adósságterhének átvállalását szabja az ügylet megkötésének feltételéül, hanem vizsgálni kívánja a légitársaság fejlesztését célzó stratégiai tervet és az útvonalak fejlesztésére vonatkozó üzleti tervet is. Ha megnyeri a pályázatot, akkor a KrasAir és a négy másik orosz légitársaságot magába foglaló AirUnion – korábbi nevén AirBridge – szövetség előtt megnyílik a lehetőség arra, hogy könynyűszerrel beilleszkedjen a nemzetközi légi közlekedésbe. Ez a folyamat egyébként akár tíz évet is igénybe vehet – magyarázták a KrasAirnél a Kommerszantnak. A lap által megkérdezett más orosz légitársaságok elmondták: a KrasAir így szállító-logisztikai csomóponthoz jutna Európa keleti részén, s ez kiegészítené a krasznojarszki csomópontot.
Magyar szakemberek lapunknak úgy nyilatkoztak: mivel a KrasAir gépeinek nincs útvonalengedélye az Európai Unióba, elemi érdekük a Malév, s azon keresztül a társaság légiforgalmi engedélyeinek megszerzése. Így a Malév flottáját használná az orosz fél Oroszországon belül, s azon kívül is. Ugyanakkor azt furcsának tartották, hogy az AirBridge – amelynek 51 százalékban magyar, 49 százalékban orosz tagjai vannak – kisebbségi vezetője szinte máris nyertesnek nevezi magát. Amennyiben az ÁPV Rt. csak Borisz Abramoviccsal ül le tárgyalni, kihagyva a többségi magyar fél képviselőjét, ez – véleményük szetint – azt jelentené, hogy a konzorcium magyar tagjai csak a stróman szerepét töltik be.
Ismét sztrájk Ferihegyen. Déltől 16 óráig újabb sztrájkot tartott tegnap a Budapest Airport (BA) Rt. földi kiszolgálóit, repülőgép-szerelőit, műszakieszköz-kezelőit, poggyászrakodóit és fedélzeti karbantartóit tömörítő Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ). A munkabeszüntetéshez a Rampatisztek Szakszervezetének 14 tagja is csatlakozott. A vasárnapi háromórás sztrájkot most azért követte újabb, mert a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt.-vel folytatott csütörtöki tárgyaláson a vagyonkezelő elutasította a szakszervezet igényét, hogy a társaság privatizációja során a dolgozók kedvezményes részvényekhez jussanak. Nem sikerült rendezni az LDFSZ szerint kiszolgáltatott helyzetet teremtő munkaerő-kölcsönzés ügyét sem. A szakszervezet közlése szerint vasárnap óta összesen hét munkavállalónak mondtak fel, kettejüknek tegnap felajánlották, hogy „nyolcvan százalék esélyük van” a visszakerülésre, ha felveszik a munkát. A BA Rt. huszonöt szabadságon lévő munkavállalót behívott dolgozni, így kisebb csúszások lehetségesek, de késés nem lesz egyetlen járatnál sem – közölte Fórika Ibolya. A társaság szóvivője úgy fogalmazott: „Csalódottak vagyunk, hiszen annak ellenére tart munkabeszüntetést a LDFSZ, hogy a tegnapi sikeres tárgyalás után úgy tűnt, célegyenesbe kerül a megegyezés.” A sztrájk utáni egyeztetésen a menedzsment kijelentette: sem most, sem később nem módosít ajánlatán. (B. Á.)