Ráhajtottak a Malévra az oroszok

Az augusztus elsejével kezdődő héten hazánkba érkezik Borisz Abramovics, a KrasAir krasznojarszki légitársaság vezérigazgatója, hogy egyeztesse az ÁPV Rt.-vel a Malév Rt. megvásárlásával kapcsolatos feltételeket – adta hírül tegnap a Kommerszant című orosz gazdasági napilap.

Hunyor Erna
2005. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üdvözli az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. igazgatóságának azon döntését az Air Bridge Rt., amely szerint a tulajdonos a Malév Rt.-re pályázó három cég közül első körben vele kezdi meg a tárgyalásokat – tájékoztatta lapunkat az AirBridge Rt. Továbbá közölték: a FÁK-térségbe megnyíló új piacok lehetővé teszik, hogy az utasok száma növekedjen, s a Malév működése hoszszú távon eredményessé, s ezáltal Budapest jelentős kelet-közép-európai tranzitközponttá váljon.
Tegnap a Kommerszant című orosz gazdasági napilapban
az AirBridge konzorciumban a KrasAir orosz légitársaságon keresztül 49 százalékkal bíró Borisz Abramovics közölte: a jövő héten Budapestre utazik, s reményei szerint augusztus 15-ig alá is írják a privatizációs megállapodást. Az üzletember azt mondta, hogy az ÁPV Rt. a három pályázó közül az AirBridge Rt. ajánlatát minősítette a legjobbnak, s a továbbiakban nem kíván tárgyalni a másik két pályázóval. Az MTI szerint a Kommerszant ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az Abramovics által elmondottak némileg eltérnek a Reuters és a magyar sajtó híreitől, amelyek szerint nemcsak az AirBridge Rt., hanem az Aviation Solution Befektetői Konzorcium (ASBK) Kft. is versenyben maradt. Mint azt lapunk tegnap hírül adta: hivatalosan nem hirdetett eredményt az ÁPV Rt. a Malév Rt. magánosítási eljárásában, s az eredményhirdetés határidejét harminc nappal meghosszabbította. A három aspiráló közül a Transatlantic Aviation Limitedet kizárta a további eljárásból a vagyonkezelő. A versenyben maradt két ajánlattevő – az AirBridge Rt. és az Aviation Solutions Befektetői Konzorcium Kft. – közül először az AirBridge Rt.-vel kezdi meg az ÁPV Rt. a tárgyalásokat.
A Kommerszant cikkében Abramovics a vételárról nem árult el semmit, mindössze annyit mondott, hogy az ÁPV Rt. nemcsak a Malév adósságterhének átvállalását szabja az ügylet megkötésének feltételéül, hanem vizsgálni kívánja a légitársaság fejlesztését célzó stratégiai tervet és az útvonalak fejlesztésére vonatkozó üzleti tervet is. Ha megnyeri a pályázatot, akkor a KrasAir és a négy másik orosz légitársaságot magába foglaló AirUnion – korábbi nevén AirBridge – szövetség előtt megnyílik a lehetőség arra, hogy könynyűszerrel beilleszkedjen a nemzetközi légi közlekedésbe. Ez a folyamat egyébként akár tíz évet is igénybe vehet – magyarázták a KrasAirnél a Kommerszantnak. A lap által megkérdezett más orosz légitársaságok elmondták: a KrasAir így szállító-logisztikai csomóponthoz jutna Európa keleti részén, s ez kiegészítené a krasznojarszki csomópontot.
Magyar szakemberek lapunknak úgy nyilatkoztak: mivel a KrasAir gépeinek nincs útvonalengedélye az Európai Unióba, elemi érdekük a Malév, s azon keresztül a társaság légiforgalmi engedélyeinek megszerzése. Így a Malév flottáját használná az orosz fél Oroszországon belül, s azon kívül is. Ugyanakkor azt furcsának tartották, hogy az AirBridge – amelynek 51 százalékban magyar, 49 százalékban orosz tagjai vannak – kisebbségi vezetője szinte máris nyertesnek nevezi magát. Amennyiben az ÁPV Rt. csak Borisz Abramoviccsal ül le tárgyalni, kihagyva a többségi magyar fél képviselőjét, ez – véleményük szetint – azt jelentené, hogy a konzorcium magyar tagjai csak a stróman szerepét töltik be.



Ismét sztrájk Ferihegyen. Déltől 16 óráig újabb sztrájkot tartott tegnap a Budapest Airport (BA) Rt. földi kiszolgálóit, repülőgép-szerelőit, műszakieszköz-kezelőit, poggyászrakodóit és fedélzeti karbantartóit tömörítő Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ). A munkabeszüntetéshez a Rampatisztek Szakszervezetének 14 tagja is csatlakozott. A vasárnapi háromórás sztrájkot most azért követte újabb, mert a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Rt.-vel folytatott csütörtöki tárgyaláson a vagyonkezelő elutasította a szakszervezet igényét, hogy a társaság privatizációja során a dolgozók kedvezményes részvényekhez jussanak. Nem sikerült rendezni az LDFSZ szerint kiszolgáltatott helyzetet teremtő munkaerő-kölcsönzés ügyét sem. A szakszervezet közlése szerint vasárnap óta összesen hét munkavállalónak mondtak fel, kettejüknek tegnap felajánlották, hogy „nyolcvan százalék esélyük van” a visszakerülésre, ha felveszik a munkát. A BA Rt. huszonöt szabadságon lévő munkavállalót behívott dolgozni, így kisebb csúszások lehetségesek, de késés nem lesz egyetlen járatnál sem – közölte Fórika Ibolya. A társaság szóvivője úgy fogalmazott: „Csalódottak vagyunk, hiszen annak ellenére tart munkabeszüntetést a LDFSZ, hogy a tegnapi sikeres tárgyalás után úgy tűnt, célegyenesbe kerül a megegyezés.” A sztrájk utáni egyeztetésen a menedzsment kijelentette: sem most, sem később nem módosít ajánlatán. (B. Á.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.