Reklámkormány

Nánási Tamás
2005. 07. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szergej Szergejevics, mennyi? Sztyepan Sztyepanovics, harminc! Szergej Szergejevics, mi harminc? Sztyepan Sztyepanovics, mi mennyi? A közismert vicc és párbeszéd jól jellemzi a kormány és az ellenzék tegnapi parlamenti csörtéjét, amelynek témája a magyar gazdaság állapota volt. Olyan adatsorok repkedtek a levegőben, amilyeneket a laikus állampolgár képtelen összehasonlítani egymással, az egyre zavarosabb kormányzati számháborúba talán még a hozzáértőknek is beletörik a bicskája. A homály ma várhatóan tovább sűrűsödik, hiszen egy egész vitanapot szentelnek a kérdésnek – nyári szabadságuk terhére – a honatyák. Egyvalami mindebből kikövetkeztethető: minden ellenkező híreszteléssel szemben már a nyakunkon lévő választási kampány legfontosabb témája a gazdaság lesz.
Pontosabban már hetek óta e kérdéskör mentén zajlik a két szemben álló politikai erő küzdelme. Sőt a gazdaság körüli csörte, illetve az azt megelőző kormányzati hirdetéskampány – a száz lépés programmal együtt – a jövő tavaszi voksolás tüzérségi előkészítésének számít, s a melldöngető miniszterelnök kihívását azonnal elfogadó Orbán Viktor is egy gazdaságpolitikai vitának lehet az egyik főszereplője a közeli napokban.
Nehéz eldönteni, mikor is kezdett választási hadjáratba a Gyurcsány-kabinet. Igazából úgy tűnik, hogy a tavalyi belső puccs és e kormány megalakítása is csupán azért történt meg, hogy a szocialisták az ország vezetése helyett a 2006-os ütközet megnyerésére összpontosíthassák minden erejüket. Ezért született meg minden idők legsoványabb, konkrétumok nélküli kormányprogramja, amiben senki nem vállal sem a múltból, sem a jövőre nézve semmit, és ez a magyarázata annak, miért válhatott a kabinet tevékenységének szinte egyetlen kézzelfogható elemévé az örökös és vég nélküli önreklám, marketing.
S ahogy a cégvezetők tudják, mennyi propaganda kell egy terméknek ahhoz, hogy jól eladható legyen, a Gyurcsány Rt. menedzsmentje is tisztában van azzal: a gyenge minőségű árut még többet kell mutogatni ahhoz, hogy a fogyasztók elhiggyék, érdemes megvásárolniuk. A menedzsment gyakorlott játékosa, az egyre inkább vezérhelyettesi szerepkört betöltő Kóka János most – főnökével együtt – azt vállalta magára, hogy a termék leggyengébb pontjáról, az egyre reménytelenebbé váló gazdasági helyzetről tereli el a figyelmet. A stratégia egyszerű: ha nem vagy képes egy probléma megoldására, tedd nem létezővé. Emelj ki a számhalmazból előnyösen alakuló adatsorokat, nem törődve azzal, hogy ezek tartalmazzák-e vagy sem a lényegi folyamatokat. Mert nem a teljes valóság közzététele a lényeg, hanem annak a képnek a megformálása, amit a fogyasztóknak látniuk kellene a termékről. Végül imamalomként ismételd, amit el szeretnél hitetni az emberekkel, hiszen a sokszor elmondott hamisság is igazsággá válhat, legalább egy választási kampány idejére. Megteheted mindezt, mert olyan árucikket árulsz, amit egyszer kell eladni, utána már hatástalan a reklamáció. Azaz, egyszer kell megszerezned a hatalmat, utána négy esztendeig biztosan a kezedben marad.
Ezzel a stratégiával válaszol a kormány, és próbálja hatástalanítani az ellenzék kritikáját, ami olyan apróságokra épül, mint a 2002 óta négyezermilliárd forinttal növekvő államadósság, amely naponta mindnyájunk pénztárcáját 720 forinttal terheli meg. Hogyan kíván mentesíteni minket ettől a tehertől a kabinet? Miért növeli tartozásainkat a következő kormány(ok) kontójára, például a magántőke bevonásával végrehajtott beruházásokkal? Bőven elegendő lenne, ha ezekre az egyszerű kérdésekre kapnánk választ a magyar gazdaságról folytatott vitákban. S akkor a reklámkampány költségét is megspórolhatnánk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.