A számvevőszék bírálja a MÁV-ot

Az Európai Unió ISPA-forrásainak felhasználásával megvalósuló hazai vasúti beruházások később kezdődtek a tervezettnél, emiatt a határidők sem tarthatók. A pontatlan tervezés miatt a magyar társfinanszírozás mértéke három fővonal esetében jelentősen megemelkedett – derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéséből.

Putsay Gábor
2005. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős hiányosságokról számol be az ÁSZ azon vasúti projektek esetében, amelyekhez a MÁV Rt. ISPA-forrásokat is felhasznál. Az EU 2000-ben három hazai vasútvonal átépítésének, illetve felújításának támogatásáról hozott határozatot: a MÁV a Vecsés–Szolnok, Budapest–Hegyeshalom, valamint a Zalalövő–Zalaegerszeg–Boba vonal korszerűsítésére 190 millió euró vissza nem térítendő uniós pénzt használhat fel ugyanilyen mértékű hazai forrás biztosítása mellett. A szolnoki és a hegyeshalmi vonalakon a fejlesztési munkálatokat 2006 végére, Zalalövő és Boba között 2008 júniusában kellene befejeznie a MÁV-nak a magyar kormány és az EU pénzügyi megállapodása szerint, ám az ÁSZ-jelentés megállapítása szerint az előbbi két beruházás már biztosan nem teljesíthető határidőre. Ez nem is csoda, hiszen a vasúttársaság már a tendereztetéssel is másfél évet csúszott. A tervezési hiányosságokból, a rossz ármegállapításból, illetve a késedelemből adódó költségtúllépés azt eredményezi, hogy a munkák befejezéséhez újabb hazai forrásokat kell előteremteni. A jelentés megállapítja, hogy bár a tervektől való eltérés az utóbbi időszakban egyre kisebbé vált, a teljesítés időbeni és pénzügyi kockázatai még mindig magasak.
Az ÁSZ kimondta, hogy az építkezéseket műszakilag is pontatlanul készítették elő, ezért a felek által aláírt pénzügyi megállapodásba hiányos és hibás műszaki adatok kerültek. Csak a műszaki előkészítés hiánya 4,8 milliárd forint többletet jelent, de ennél jóval nagyobb, pontosan 27,2 milliárd forintos pluszkiadást okoz, hogy rosszul kalkuláltak az építőanyagárakkal. A MÁV ugyanis a 2006-ig megvalósuló fejlesztések anyagigényét a 2000. évi egységárakon számolta ki, és megfeledkezett ezek indexálásáról.
Az ÁSZ jelentése ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy a munkák befejezésekor a költségtúllépés kevesebb lesz, mint amit a MÁV és az ISPA illetékes bizottsága időközben megállapított. A beruházások összköltségéhez képest azonban az EU-támogatás részaránya így is jóval ötven százalék alá csökken.

Újabb határidő a tenderbotrányban. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) tíz nappal meghosszabbította az eljárási határidőt, így augusztus 14-én hoznak határozatot a MÁV-motorvonattender ügyében. Ismert: a Közbeszerzések Tanácsának öt tagja hivatalból jogorvoslati eljárást kezdeményezett a KDB legutóbbi döntésével szemben, amelyben a bizottság megsemmisítette a MÁV-tender eredményét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.