Csalóka műfaj

K ö n y v e s h á z

2005. 08. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A magyar dráma fejlődéstörténete – eredményeivel, problémáival egyetemben – pontos és méltó tükörképe nemzeti önismeretünknek és a világban elfoglalt helyünknek” – írja A magyar dráma antológiája utószavában a válogatást és szöveggondozást is végző Kerényi Ferenc irodalomtörténész. Gazdag líránk, novella- és regényirodalmunk mellett valóban magyarázatra szorulhat a drámai anyag látszólagos szegénysége és mellette az is, hogy mostanra a közönség jeles műveket ejtett ki az emlékezetéből. Tekintsük ezt inkább a színházvezetők, ne pedig a publikum hibájának, mert valóban ritkán tűnnek fel a magyar drámairodalom klasszikusai a hazai színpadokon.
A magyar drámairodalom késői, XIX. századi megszületését az irodalomtörténet a hazai városfejlődés elmaradásával magyarázza. Megrendelő, valamint megfelelő szellemi és anyagi környezet nélkül ki is fogna ilyen nagy munkába? Bornemisza Péter, Balassi, Csokonai még magánvállalkozónak tekinthető a műfajban, komolyabb közönségsikerre nem is volt reményük. Emellett a dráma csalóka műfaj: ami papíron jó, nem biztos, hogy színpadon is működőképes, és amit ma lelkesen ünnepel a néző, holnap talán nem is érti.
Aki tehát belefog, hogy két vaskos kötetbe válogassa a magyar irodalom drámatermésének javát, egyrészt arra vállalkozik, hogy dokumentálja az eredeti, dramaturg által még nem csonkított szövegeket, másrészt hogy kiemelje a legjavát. Kerényi Ferenc huszonöt szerzőtől harminckét drámát vett fel az antológiába: Bornemiszától Czakó Zsigmondon és Herczeg Ferencen át Lengyel Menyhértig és Heltai Jenőig, Móriczig, Németh Lászlóig és végül Örkényig. (Weöres Sándor két darabjának, A holdbéli csónakosnak és A kétfejű fenevadnak a közzétételéhez a jogörökös nem járult hozzá.) Kerényi nem titkolja, hogy válogatása önkényes, ám megfontolt, hiszen szerepelnek benne mindazok a szerzők, akiknek munkássága meghatározónak és maradandónak bizonyult a magyar drámairodalomban, közülük néhányan – főként Molnár és Madách – világhírre is jutottak.
Marad persze hiányérzetünk. Kerényi sikerlistájára nem került fel például Illyés és egyetlen élő szerző sem. Az antológia két kötete így is kitesz ezerötszáz oldalt.
(A magyar dráma antológiája. Szerk.: Kerényi Ferenc. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 8500 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.