Takaréklángra tették Ságvári Endrét?

Szinte semmilyen hullámot nem vetett idén a kommunista Ságvári Endre 1944-es tűzharcának és halálának évfordulója. Ennek fő oka, hogy – tavallyal ellentétben – nem mondott MSZP-s politikus beszédet az emléktáblájánál, s a sajtóban sem jelentek meg értékelő sorok. Csak Ungváry Krisztián történész írása emlékezett meg az előző nyáron élénk polémiát kiváltott munkásmozgalmi idolról, lényegében lerántva a leplet arról a hamis mítoszról, amelyet a pártállami tradíciókhoz felemásul viszonyuló baloldal aktuálpolitikai érdekeitől függően máig hol ápol, hol eltakar.

2005. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az irodalmi hetilapban a történész mindenesetre most is kisebb szelet vetett, hiszen többen is feddőn reagáltak a tudományos dolgozatra. Pedig Ungváry Krisztián csupán azt bizonyította be, hogy a harcos kommunista vezető személyétől nem lehet elvonatkoztatni mindazt a totalitárius embertelenséget, amit még Ságvári élete alatt, majd sorsára, illetve „eszméire” való hivatkozással elkövettek a szovjet megszállás utáni új kommunista rezsimben. Más szavakkal: aki őt ünnepli, akarva-akaratlanul részben annak a diktatúrának az idillire hazudott emlékét is ápolja, amely sok ezer honfitársunkat gyilkolta le, s milliók életét rövidítette meg vagy tette tönkre.
A téma aktualitását az is megadhatja, hogy az utódpárt MSZP különös, ambivalens módon viszonyul a mozgalmár elődök emlékezetéhez. Hiller István mai pártelnök akkor még kultuszminiszterként elmondott beszédét, amelyet a Zugligeti úti emléktáblánál tartott, ma már hiába keressük a nagyobbik kormányerő honlapján. Ugyanígy tüntették el fürge ujjak magának Hillernek a honlapjáról is az ominózus, széles körű felhördülést kiváltott méltatást. Feltehetően a magát baloldaliként meghatározó pártalakulatnál érezték, hogy a pozitívnak vélt üzenet nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így píárszempontból jobb inkább mielőbb felszámolni még a nyomait is a kommunikációs mellétrafálásnak. Másrészt viszont óvakodtak nagydobra verni a munkásmozgalmi példakép személyének negligálását. Választóközönségük főleg idősebb korú java része ugyanis nehezen bocsátotta volna meg a fáklyaként lobogó emlékű osztályharcos hős ismételt cserepadra ültetését. Kérdés, ez a machiavellista jellegű, haszonelvű eljárás a potenciális választók felé mennyire kelti az elvhű, következetes pártformáció benyomását? Kérdéses továbbá az is, nem meríti-e ki a történelemhamisítás fogalmát az az elődpártok gyakorlatából ismerős metódus, amellyel a párt históriájából igyekeznek kiretusálni a nemkívánatos részleteket?
Ungváry Krisztián lapunk kérdésére nem minősítette ilyen negatív lépésnek az MSZP-s öncenzúrát. Mint kifejtette, inkább örülni kell annak, hogy (jobb későn, mint soha) a nagyobbik kormánypárt belátta a Ságvári-örökség vállalhatatlanságát. Persze nem határolódtak el nyíltan saját korábbi álláspontjuktól, bár az is igaz, hogy egyetlen politikai párt sem szívesen látja be saját korábbi hibáját. A történész szerint az, hogy a Ságvári-megemlékezés kikerült az MSZP programjából, jelzi: rájöttek, hogy e mögé az örökség mögé nem állhat oda az egész társadalom. Belátták, hogy szétszakadhat az ország olyanokra, akiknek ez a kommunista múlthoz köthető politikai értékrend nagyon fáj, s azokra, akiknek ez egyáltalán nem fájdalmas, sőt.
Ungváry Krisztián fölvetette cikkében, hogy ha Ságvári Endrének lehet emléktáblája, senki se lepődjék meg, ha mondjuk a rendszerváltozásig külföldön működő Magyar Csendőrök Baráti Köre szintén emléktáblát akar majd avatni ugyanazon a helyen azoknak az emlékére, akiket Ságvárira hivatkozva törvénytelenül kivégeztek. Az illegális kommunista vezető letartóztatását a rendőrnyomozók 1944. július végén parancsba kapták, így csak hivatali kötelességüket teljesítették. Márpedig a parancsmegtagadást még békeidőkben is szankcionálják, nemhogy egy világháború kellős közepén. A tanulmányban további adalékok is napvilágot láttak: a letartóztatott, ám a nyomozók keze közül kiszabaduló Ságvári Endre kezdte a lövöldözést, több rendőrt súlyosan meg is sebesített, egyet megölt, s ezután érte a halálos lövés. A népbíróság viszont ezeket a körülményeket nem vette figyelembe a háború után, s 1948-ban halálra, majd kegyelemből életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélte az egyik rendőrt, Palotás Ferencet. A másik, 1945 után bujkáló nyomozót, Kristófot csak az 1956-os forradalmat és szabadságharcot követő megtorlások idején sikerült a hatóságoknak kézre keríteniük. A megtorlók az osztályharcos politika jegyében bizonyítani akarták, hogy 1956 „horthysták”, nyilasok és csendőrök műve volt, és ezért mindenkit elővettek, aki ebbe a kategóriába tartozott. Bár szinte egyetlen esetben sem sikerült bizonyítani ezt a prekoncepciót, találtak más jogcímeket is arra, hogy a letartóztatottakat elítéljék. Palotást és Kristófot „Ságvári elvtárs meggyilkolása” miatt kivégezték, holott Palotást ugyanezért egyszer már jogerős bírósági döntés ítélte enyhébb büntetésre. Mindkettőjük családja a rendszerváltozásig súlyos diszkriminációnak volt kitéve, s Kristóf özvegyének a mai napig szégyenbélyeget kell viselnie.
A történész elmondta: a csendőrségből bűnbakot csináltak, mivel – bár csak a falvakban működtek – a deportálásokat a városokban is elsősorban ők intézték, s leginkább őket tették a régi rendszer szimbólumaivá. Pedig így vagy úgy, sajnos a magyar közigazgatás szinte összes alkalmazottja részt vett a zsidóság jogfosztásának lebonyolításában. Lehet, hogy a csendőrök nevéhez fűződnek a verések, ám felelős volt például az a közhivatalnok is, aki a nyugdíjjogosultságot megvonta egy íróasztal mögött kétszázezer embertől. A csendőrséggel tehát annyiban igazságtalanul jár el a történelmi emlékezet, hogy kollektíven a nyakába varrja az összes elkövetett bűnt. Ennek az az oka, hogy a magyar társadalom ezzel elkerülhette, hogy szembenézzen saját felelősségével azért, ami 1944-ben történt.
Ságvári Endrét lehet tisztelni, mert a németek által megszállt Magyarországon egy alapvetően bűnös rendszer ellen tenni próbált valamit – jelentette ki kérdésünkre Ungváry Krisztián. Ha azonban nem vizsgáljuk meg, hogy emögött milyen elvek és tevékenység állnak, akkor a sikkasztótól kezdve a bankrablóig mindenki felmagasztosul, aki ártott a Sztójay-féle quisling kormánynak, függetlenül attól, hogy esetleg saját zsebre vagy embertelen ideológiáknak dolgozott. Le kell szögezni azt is: ha a demokrácia iránti elkötelezettség valaminek a fokmérője, akkor azt ugyanúgy számon kell kérni egy volt csendőr, illetve rendőr esetében, mint egy volt kommunistánál – mindegyiket ugyanazzal a mércével kell mérni.
Visszatérő elem a hazai baloldalnál, hogy az 1945 előtti kommunista mozgalmat idealizálják, s úgy állítják be, mintha csak 1945 után és főleg Rákosival romlottak volna el a dolgok. Elfelejtkeznek többek között arról is, hogy az 1939-es Molotov– Ribbentrop-paktumtól a Szovjetunió a náci Németországgal szövetségben harcolt egészen 1941-ig, ezáltal a hazai kommunista mozgalom is náci kollaboránsnak minősíthető a jelzett periódusban. Ungváry ezekre a felvetéseinkre úgy válaszolt: a baloldalon azt szokták mondani, hogy Ságvári nem tehetett arról, amit a kommunista párt 1944 után elkövetett. Ez a történész szerint is így van, abban viszont mindenképpen felelősséget kellett vállalnia, amit a kommunisták 1944-ig tettek, s amiről ő tudomással kellett hogy bírjon. A kommunista párt a proletár világforradalmat hirdette és az osztályharcot, aminek része a burzsoázia megsemmisítése. Hogy ez a megsemmisítés mit jelent, arról különböző úti beszámolókból, híradásokból már lehetett értesülni. Akinek volt szeme, az látta, akinek volt füle, az hallotta. Márai Sándor például pontosan tisztában volt a valós helyzettel. Tehát nem volt mindenki teljesen tájékozatlan. Még József Attilának is meggyűlt a baja velük, olyannyira, hogy ki is zárták a pártból. A kommunista párt volt az, amely 1933-ban a szociálfasizmust hirdette, aminek az volt a tartalma, hogy a szociáldemokrácia nagyobb veszély, mint a nácik. Mindemögött a kortársak számára is tudottan az állt, hogy Sztálin soha nem mondott le a proletár világforradalomról, s azt mondta, hogy ki kell törnie az új világháborúnak, amely lángba borítja Európát, s amikor mindenki legyengült, akkor jövünk majd mi. Sztálin mindezt több ízben nyilvánosan is kifejtette, például 1939 márciusában az SZKP kongresszusán. A beszéd nyomtatásban megjelent, Magyarországon is elérhető volt, így többek közt Ságvári is tudott arról, hogy Sztálin világháborús uszító. Ungváry Krisztián szerint nem önmagában az a baj, hogy a Molotov–Ribbentrop-paktum megszületett. Az a fő gond, hogy azért született meg a kommunista párt szándékai szerint, hogy kitörhessen az áhított második világégés, amelyből csak a Szovjetunió marad ki, de mindenki más elvérzik. Ezek után ártatlanságról végképp nem lehet beszélni, már csak azért sem, mert a tisztogatásokat éppúgy végigvitte a magyar kommunista párt a Komintern leányvállalataként, mint a Moszkvából kézivezérelt többi párt. A kizárt frakciósokat is csak azért nem ítélte halálra, mert nem volt hatalmon.
Ungváry Krisztián kitért a spanyol polgárháború eseményeire is. Münnich Ferenctől Gerő Ernőig sok magyar kommunista részt vett a harcokban, s tetteikről már akkor is eleget lehetett tudni. Többek közt arról, mit csináltak a papokkal, apácákkal, sőt a köztársaság oldalán harcoló nem kommunista bajtársaikkal. Kivégezték őket. A történész konklúziója: a tények ismeretében a kommunista pártról nem lehet azt állítani, hogy csak 1945 után rontotta el a dolgokat. A párt eleve születési hibás, mert kezdettől fogva olyan elveket hirdetett, amelyek mások tömeges jogfosztásával, likvidálásával jártak. Mindez 1917-ig csak ideológia volt, utána gyakorlattá vált.
A történész az 1919-es vörösterrorra vonatkozó kérdésünkre elmondta, a magyar bolsevik párt uralma rövid ideig tartott, így erre olyan mentegető érvpaneleket szoktak találni, mint hogy az csak átmeneti időszak volt. Csakhogy a Szovjetunióban ez az „átmeneti időszak” már több évtizede folyt 1941-ben. Ha megnézzük, miként festett egy békeév a Szovjetunióban, az maga a borzadály. S még nem is beszéltünk a nagy éhínségek vagy a terror éveiről. A bolsevik mintaállamban még egy békeévben is sokszorosa volt a halálos ítéletek és a kivégzések száma, mint a cári Oroszországban. A szentpétervári rendőrség létszáma az 1900-as évek elején csupán töredéke volt annak, amit a leningrádi NKVD tett ki, mert a terrort sokkal magasabb fokon kellett fenntartani. A cári Oroszország a Szovjetunióból nézve egy liberális államnak tűnhet. Mindezzel nem csupán Ságvári és a kommunista párt volt tisztában annak idején, hanem az objektív történetírás is napjainkban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.