A harmadik köztársaság

Politikai pályájának csúcspontjára ért, amikor 1989. október 23-án a parlament elnökeként kikiáltotta Magyarország új államformáját, a köztársaságot. Ettől kezdve ideiglenes köztársasági elnök 1990 májusáig, az első szabadon választott parlament megalakulásáig. Szűrös Mátyás diplomatának tanult, volt berlini és moszkvai nagykövet. A pártranglétra szinte minden fokát megjárta. Az MSZMP KB titkáraként 1983-tól 1989-ig egyre erőteljesebben állt ki Magyarország külpolitikai érdekei mellett, védelmébe vette a határon túli magyarokat. A Magyar Szocialista Párt alapító tagja és egyike az öt vezetőnek. Mint az Országgyűlés elnöke megnyitotta a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalásokat és azon elnökölt. Szocialista országgyűlési képviselő 1985-től 2002-ig. Rendre nem szavazta meg azokat az MSZP-s törvényjavaslatokat, amelyeknél úgy érezte, hogy nem szolgálják az ország érdekeit. Egy darabig a Történelmi Szociáldemokrata Párt elnöke volt. Szűrös Mátyás néhány éve egyre nyíltabban támogatja a polgári oldal politikai törekvéseit.

Stefka István
2005. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cselekvő politikával a magyarságért című könyvében azt írta, hogy élete csúcspontja az volt, amikor a parlamenti dolgozószobájának erkélyéről százezrek előtt kikiálthatta a polgári demokrácia s a demokratikus jogállam kezdetét jelentő államformát, a köztársaságot.
– Valóban csúcspontja volt az életemnek. Nem volt véletlen, hogy október 23-án kiáltottam ki a köztársaságot, mert ezzel az 1956-os forradalom iránti tiszteletünket akartuk kifejezni. A Nemzeti Kerekasztal-tárgyalásokon új alkotmányt szövegeztünk meg, és ez tette lehetővé a köztársaság kikiáltását. Megszületett a harmadik magyar köztársaság, és életbe lépett az új alkotmány. Ezzel lényegében jogi értelemben a rendszerváltás le is zajlott.
– Inkább formailag történt rendszerváltás, nem?
– Nem, mert az új alkotmány szerint kellett működnie az országnak, és aki ettől eltért, az alkotmánysértést követett el.
– Mégis sokan úgy vélik, hogy ez az alkotmány még mindig magán viseli az 1949-es, a Rákosi-korszakban készült alkotmány nyomait. Tehát nem új alkotmány.
– Hivatkozhatnék jogászokra – különösen Sólyom Lászlóra –, akiknek döntő szerepük volt az új alkotmány kidolgozásában. Ők azt mondták, hogy ez az alkotmány, ha a nevében és a hivatkozásában – 1949-es XX. törvény – a régi, mégis új alkotmányról van szó, ugyanis megfelelt a stabilizálódott polgári demokráciák alaptörvényeinek. Nálunk jogállam jött létre többpárti parlamenti demokráciával, elismerve a magántulajdon döntő szerepét, a szociális piacgazdaság kiépítését. Viszont azért mondhatják ma, hogy nem történt rendszerváltás, mert például a szociális piacgazdaság helyett a vadkapitalizmus tendenciái erősödtek meg, a demokrácia intézményrendszerei nem működnek tökéletesen, és így tovább. Nem szabad elfelejteni az akkori politikai feltételeket. Itt voltak a szovjet csapatok, a Déli Hadseregcsoport erősebb volt, mint az összes magyar fegyveres erő együttvéve. Mi azt tudtuk: a Szovjetunió nem volt abban a helyzetben, hogy katonailag beavatkozzék, Gorbacsovtól is távol állt ez a szándék, de nem lehettünk abban biztosak, mi lesz, ha „megbokrosodik” a vezénylő tábornok. Nem volt még akkor semmi sem biztos.
– Nem a nagyhatalmak döntötték el a fejünk felett, hogy mi legyen Európában?
– Csak részben. Mondok egy példát. A máltai csúcstalálkozón Gorbacsov és Reagan még ellenezték a német újraegyesítést, de mi már 1989-ben megnyitottuk a keletnémetek előtt a nyugati határt. Ez szuverén magyar lépés volt. A szovjeteket és a Varsói Szerződés többi országát döntésünkről utólag tájékoztattuk. Az NDK-sok, a csehek, a románok árulással vádoltak bennünket.
– Voltak olyan erők, akik ellenezték a köztársaság kikiáltását?
– Voltak. A régi parlament összetétele hetvenöt százalékában MSZMP-tag volt. A képviselők egy része szervezkedett, és röpiratokat helyezett el minden képviselő asztalára: Képviselők a haza és a szocializmus megmentéséért. A kiáltvány négy pontból állt. Az első arról szólt, hogy hosszabbítsák meg ennek a parlamentnek a tevékenységét két-három évvel, azaz ne legyenek szabad választások. A második-harmadik pontban követelték, hogy váltsák le a miniszterelnököt, aki akkor Németh Miklós volt és Szűrös Mátyást, azaz engem, aki a parlament elnöke voltam. A negyedik pont azt tartalmazta, hogy a képviselők ne szavazzák meg a sarkalatos törvényeket. Erről az illegális csoportról máig nem tudom, hogy kik voltak a tagjai, kik szervezték. Tehát voltak ilyen erők, sőt szélsőséges balos erők is. Hiszen a szocialista párt épphogy megalakult 1989. október 7-én, és élére állt az úgynevezett ötös fogat, Pozsgay Imre, Nyers Rezső, Németh Miklós, Horn Gyula és Szűrös Mátyás vezetésével, de már ott volt egy másik baloldali párt, a Munkáspárt Grószék, Bereczék, Ribánszkyék irányításával, akiket nem lehetett a rendszerváltás híveinek nevezni. Mindenesetre a szervezkedés megbukott, mert a régi összetételű parlament tagjai képesek voltak felülemelkedni elfogultságukon, és elfogadták a Nemzeti Kerekasztal által létrehozott sarkalatos törvényeket.
– Szűrös Mátyásnak nagyon jó kapcsolatai voltak a népi, a nemzeti ellenzéki írókkal, művészekkel, gondolkodókkal. Hogyan lehetséges, hogy megbíztak önben?
– Felléptem a Brezsnyev-doktrínával szemben, és néhányan a nemzeti ügyeket, a nemzet érdekeit vetettük fel.
– Mi volt ez a Brezsnyev-doktrína?
– A lényege az volt, hogy minden párttag, minden kommunista feladata a szocializmus védelme. Ez az elmélet a hatvanas évek közepétől erősödött fel, és ezzel akarták megalapozni a más szocialista országok belügyeibe való beavatkozást. A Varsói Szerződés csapatai ezzel a doktrínával szállták meg 1968-ban Csehszlovákiát. Mint az MSZMP KB titkára aztán a nyolcvanas évek elején szembefordultam a Brezsnyev-doktrínával. A Rádiónaplóban munkatársaimmal együtt megfogalmaztam azt a tézist, hogy a határon túli magyarság a nemzet részét képezi, és az anyaország felelősséggel tartozik irántuk. Ez a tézis később 1989-ben bekerült az alkotmány preambulumába, mert a demokratikus ellenzéki erők is támogatták. Mint moszkvai magyar nagykövet elsőként látogattam el Kárpátaljára. Kötelességemnek tartottam, és ezt értékelte is az ellenzék.
– Magánakció volt, vagy engedélyt kellett kérni Kádártól?
– Kádár azt mondta, csak menjen, de vigyázzon magára! Megjegyzem, nemzetiszínű zászlós kocsival mentem a magyarlakta vidékeken, az emberek megsüvegeltek, és ez bennem csak erősítette a hazafias érzéseket. Érdekes, hogy a tevékenységemről a szamizdat is hírt adott, elismerően írtak arról, hogy kiállok az erdélyi magyarságért. Vicc is született erről. Ceausescut megkérdezték, hogy milyen cigarettát szív, mivel kínálhatják meg. Erre azt válaszolta: mindegy, csak „szűröst” ne! Ceausescuék első számú ellenségüknek tartottak.
– Levelet írt a román államfőnek Tőkés László védelmében.
– Előzőleg mint az Országgyűlés külügyi bizottságának elnöke felléptem a falurombolás ellen. Ebben a levelemben már mint ideiglenes köztársasági elnök azt kértem, hogy biztosítsák a magyarok egyenjogúságát, és ne érje őket atrocitás. A szocialista országok sajtóiban, sőt egyes nyugati orgánumokban nacionalizmussal vádoltak.
– Kádár János mit szólt ezekhez a nemzeti akcióihoz?
– Jóval előtte, a nyolcvanas évek közepén azt mondogatta: ne domborítsanak, ne domborítsanak! Aczél György ilyeneket mondott: tudja-e, Mátyás, hogy ez revizionizmus, a szocializmus végét jelentheti? Tehát féltek a nemzeti érzelmek és érdekek előtérbe állításától. Gáspár Sándor egy rádiónyilatkozatom után, amelyet román ügyben mondtam, ezt jegyezte meg: hallom, Mátyás, megint meglengetted a nemzeti lobogót! Szóval megtűrtek, nem tudtak velem mit csinálni. Ezt jelezte 1983 októberében az Andropov és Kádár közötti levélváltás, amikor Andropov szovjet pártfőtitkár szabályosan feljelentett engem.
– Miért?
– A Magyar Újságírók Országos Szövetségében előadást tartottam külpolitikai újságíróknak. Az előadás után az egyik újságíró átsétált a szemközti szovjet nagykövetségre és feljelentett. Andropov ezt írta a többi között Kádárnak: „Szűrös elvtárs a magyar újságírók útbaigazítása során igyekezett mindenképpen elsimítani a Reagan-adminisztráció politikájának agresszív, szocialistaellenes jellegét, dicsérte Bush magyarországi látogatását, mint Washington ama törekvésének bizonyságát, hogy fejlessze viszonyát a szocialista országokkal…beszédében Szűrös elvtárs igen tapintatlan, sőt azt mondanám, nyegle kitalálásokat engedett meg magának a szovjet vezetésen belüli valamiféle egységhiányról… Szeretném remélni, Kádár elvtárs, hogy az Önre jellemző internacionalista-leninista elviséggel és tapasztalt pártvezető bölcsességével megfelelő intézkedéseket tesz…”
– Kádár mit válaszolt?
– Hosszú levélben magyarázkodott, bizonyos szempontból védelmébe vett, de keménykedett is: „Szűrös elvtárs tájékoztatójának szövegét ellenőrizni fogom, s biztosíthatom, hogy nemcsak őt, hanem a tapasztalatok alapján figyelmeztetésben részesítem más vezető funkcionáriusainkat is.”
– Térjünk vissza a közelmúltra. A rendszerváltás forgatagában nem fordult meg a fejében, hogy végül ön is lehetne megválasztott köztársasági elnök? Szó volt erről?
– Szó volt erről, és utólag mondták is többen, hogy talán szerencsésebb lett volna, ha engem jelölnek 1990-ben. Persze akkor Pozsgay Imrének volt a legnagyobb esélye. Igaz, volt egy fázis, amikor jómagam is köztársaságielnök-jelölt voltam Für Lajossal, Kulcsár Kálmánnal, Rácz Sándorral együtt. Engem egy civil szervezet jelölt. Az SZDSZ a négyigenes népszavazással végül is meghiúsította, hogy bármelyikünk köztársasági elnök legyen. A nép a parlamentre bízta az elnökválasztást, az eredmény ismert.
– Ideiglenes köztársasági elnökként milyen szerepe volt az első szabad parlamenti választásnál? Volt e veszélye annak, hogy manipulálják a választást?
– Szorosan együttműködtem a kormánnyal, Németh Miklós miniszterelnökkel, aki partner volt ebben. De Pozsgay Imre államminiszterrel, Kulcsár Kálmán igazságügy-miniszterrel is együttműködtem, ezenkívül a Nemzeti Kerekasztalon részt vett pártok vezetőivel is egyeztettem. Egyszóval biztosítva volt a választás tisztasága. Nem is volt visszaélés. A pártok elnökeivel konzultáltam a hatalomátadás technikájáról. Mintának az 1946-os I. törvényt vettük, amikor még demokratikus körülmények között kiáltották ki a köztársaságot, akkor Tildy Zoltán lett az elnök. Tárgyaltam Antall Józseffel, Tölgyessy Péterrel, Nyers Rezsővel, Pozsgay Imrével, Thürmer Gyulával és így tovább. A forgatókönyv készen volt a pártok megegyezése alapján. Nem volt véletlen, hogy Kéri Kálmán vezérőrnagy lett a parlament korelnöke. Az sem volt véletlen, hogy először Göncz Árpád lett a parlament elnöke, ideiglenes köztársasági elnök néhány hónapig, és csak később választotta meg az Országgyűlés köztársasági elnökké. Ezután következett a választási erőviszonyoknak megfelelően, hogy Szabad György lett a Ház elnöke és a két helyettese Vörös Vince és én.
– Ön egyéni képviselőként Püspökladányból került a parlamentbe. Hogyan érintette, hogy csak 33 képviselővel rendelkeztek? Kudarc volt ez? Vagy számítottak rá?
– Az akkori hangulat olyan volt, hogy számítottunk rá. Az MSZP akkor még kis párt volt. A baj az volt, hogy a párt alakításánál mindjárt háttérbe szorult a szociáldemokrata jelleg, ugyanis a reformszocialisták (Németh Miklós, Kósa Ferenc, Géczy József, Szűrös Mátyás stb.) által támogatott Pozsgay Imre helyett sikerült a népi demokratikus platformnak (Hámori Csaba, Balogh Sándor…) – ma Baloldali Tömörülés (elnöke Kiss Péter) – Nyers Rezsőt megválasztania az MSZP elnökének. Azt a Nyers Rezsőt, aki 1948-ban nem Kéthly Anna és Ries István mellé állt, hanem Szakasitsék, Marosánék mellé. 1956-ban nem Nagy Imrét és Kéthly Annát választotta, hanem a Kádár-, Münnich-, Marosán-féle társaságot. Ez már rossz indulás volt. Párttisztséget nem vállaltam az ismert közéleti tevékenységem miatt. Aztán Horn Gyula lett az elnök, aki hozta a holdudvarát Kovács Lászlótól kezdve Szekeres Imrén, Baja Ferencen át egészen Ágh Attiláig. A végcél Pozsgay Imre kiszorítása volt a vezetésből. Ez sikerült. Ezzel megszűnt a lehetősége annak, hogy az MSZP szociáldemokrata jellegű párt legyen, így megmaradt az MSZMP utódpártjának.
– Mikor kezdett eltávolodni a pártjától?
– Már az MSZMP-ben mint vezető funkcionárius a saját utamon jártam. A szocialista országok közül egyedüliként Magyarországon a politikai elit egy része rendszerváltóvá vált.
– Ezt komolyan mondja?
– Mondhatnám Pozsgay Imrét, Németh Miklóst, Nyers Rezsőt, Horn Gyulát és jómagamat, vagyis a reformkörök tagjait.
– Tehát az MSZP alapítóit és első vezetését, az „ötös fogat” tagjait sorolta fel. Szűrös Mátyás rendszerváltónak tartja magát?
– Igen. Az más kérdés, hogy kinek milyen volt a múltja.
– De ugye nem akarja azt mondani, hogy olyan múlttal, mint Horn Gyuláé és Nyers Rezsőé, ők is rendszerváltók voltak?
– Vannak különbségek, de sokat tettek a békés átmenet sikeréért. A sarkalatos törvények megszavazásáért személy szerint ezeknek az embereknek, a reformszocialistáknak kellett meggyőzniük 1989-ben az akkori parlament hetvenöt százalékát kitevő MSZMP-tag képviselőket. A pártomtól való eltávolodás akkor vált nyilvánvalóvá, amikor sorozatban nem szavaztam meg a Horn-kormányzás idején azokat a törvényeket, szerződéseket, amelyek a lelkiismeretemmel nem egyeztek. Jó néhány külpolitikai kérdésben teljesen eltért az álláspontom. Így az MSZP-frakcióban egyedüliként nem szavaztam meg a magyar–szlovák alapszerződést, mert tisztázatlan volt a Benes-dekrétum érvényessége. Ugye a háború után kollektív bűnösséggel vádolták meg a magyarokat, amely még hatályban volt. A magyar–román alapszerződést sem szavaztam meg. Nem szavaztam meg a Bokros-csomagot sem, ami antiszociális és emberellenes gazdaságpolitikai döntés volt. Sorozatosan a meggyőződésem szerint szavaztam. A Fidesznek 2002-ben volt a pótköltségvetésében olyan szociálistörvény-javaslata, amit én megszavaztam. Ez volt a szakítás, amikor az MSZP vezetése úgy döntött, ezt nem tűrik el. Nem jelöltek a 2002-es országgyűlési választásokon.
– Most hol helyezné el magát?
– Független közéleti ember vagyok, népnemzeti baloldali.
– Milyennek látja volt pártját, az MSZP-t?
– Az SZDSZ-szel szövetségben egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy ez ma már nem szocialista párt, nem baloldali párt, nem szociáldemokrata párt, hanem neoliberális, ami a parttalan piacgazdasággal, a vadkapitalizmussal jár együtt. Ismétlődik a történelmi múlt, nem tudják és nem is akarják kezelni a nemzeti kérdéseket. Külpolitikája nemzetietlen, nincs nemzetpolitikai stratégiája. Méltatlan egy kelet-közép-európai modern Magyarországhoz, hogy egy ilyen ember, mint Gyurcsány Ferenc puccs révén miniszterelnök lehet. Éppen ezért üdvözlöm Orbán Viktornak azt a beszédét, hogy szükség van nemzeti baloldalra, mert baloldal nélkül nincs nemzeti egység. Azon vagyok, hogy a baloldal nemzeti jellegét erősítsük, mert a jelenlegi baloldalinak nevezettre nincs szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.