A sokk még csak most jöhet

Hazánkban ma ismét megdrágult a benzin, és ha a Mexikói-öböl térségén végigsöprő hurrikán miatt leállt finomítókat nem sikerül gyorsan újraindítani, valószínűleg újabb, robbanásszerű áremelkedésre kell felkészülnünk. Ha az árak tartósan magasak maradnak, azt jövőre már komolyan megszenvedheti az EU, s azon keresztül hazánk gazdasága.

Erdősi Csaba
2005. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre még nem építette be áraiba a Katrina hurrikán pusztítása nyomán jelentkező üzemanyag-drágulást a Mol Rt., úgyhogy a mai – sajtóhírek szerint átlagosan ötforintos – hazai benzinár-emelkedés még az előző hetek piaci fejleményeit tükrözi. Hogy lesz-e további, ráadásul hirtelen drágulás, az a Mexikói-öböl térségében lévő olajkutak és -finomítók állapotától függ. A nemzetközi piacok feszülten figyelik a kárfelmérés alakulását, s ha az derül ki, hogy a világtermelés két százalékát adó egységek helyreállítása hosszabb időt vesz igénybe, a benzin és a gázolaj ára további meredek emelkedésbe kezdhet. A távirati iroda tudósítása szerint londoni elemzők egyenesen globális energiaválságtól, példátlan ársokktól, illetve üzemanyaghiánytól tartanak, s szerintük ezt az sem enyhítheti jelentősebben, ha az USA felszabadítja stratégiai kőolajkészletét, a kiesés ugyanis leginkább a finomítókat érinti. A térségben működő tizenhárom nagy lepárlóüzemből kilenc teljesen leállt. Napi szinten így 25 millió hordó benzin hiányzik az amerikai piacról, ami jócskán érezteti is a hatását: két nap alatt 40 dollárral emelkedett egy hordó benzin ára, s tegnap már 120 dollárnál is többet adtak érte a kereskedők.
Magyarországon a mai nagykereskedelmiár-emelés után a legtöbb benzinkúton már 290 forintot kérnek egy liter 95-ös benzinért, s a fentiek fényében a szakemberek szerint nem lenne meglepő, ha a termék ára hamarosan a 300 forintos, lélektaninak tartott határt is átlépné. Ez az árszint már jóval magasabb, mint amennyivel a kormány a költségvetés tervezésekor számolt, egyelőre mégsem körvonalazódik egyetlen olyan lépés sem, amely azt mutatná, hogy a kabinet megpróbálja mérsékelni a drága üzemanyag negatív gazdasági hatásait. Zékány András, az ING Bank elemzője lapunknak elmondta, hogy ha az olaj ára a jövő év átlagában hatvan dollár fölött marad, az már komolyan visszaveti az Európai Unió, s a közösségen keresztül az exportvezérelt magyar gazdaság növekedését is. A szakember egyébként arra számít, hogy a piac nyolcvandolláros szinten önmaga gátolja majd meg a további drágulást, mert onnantól kezdve az alternatív energiahordozók gyors elterjedésére számíthatunk.

Németország felszabadítaná tartalékait. A német ellenzék a növekvő benzinár miatt áruba bocsátaná az ország stratégiai tartalékainak egy részét. A híradások szerint az ötlet mellett a konzervatívok és a liberálisok egyaránt kiállnak. Ezzel egyes számítások szerint a német háztartások 3,5 milliárd euró tehertől mentesülnének. A válsághelyzetekre tartalékolt benzin és olaj 90 napra elegendő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.