Balkáni út Ferihegyről Budapestre

Bejártuk egy berlini turistával együtt a Ferihegyi repülőtérről Budapestre vezető útvonalakat. Kipróbáltuk a lehetőségeket is: a méregdrága taxit és az autót leszámítva mivel érdemes megközelíteni a termináloktól a magyar fővárost. A BKV csak azért nyert, mert a gyorsvasútról szóló 1999-es terv még nem valósult meg.

Kristály Lehel
2005. 09. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Debrecenbe tartó berlini vendégünk, Lars gépe a Ferihegy 2 terminálon landolt, majd a fiatalember rutinosan felült a BKV által működtetett reptérbuszra, hogy eljusson a Nyugati pályaudvarra. Felkérésünkre készségesen igent mondott, és vállalta, hogy a 3-as metró végállomásáig elmondja, „ha szúrja a szemét valami”.
– Már otthon, indulás előtt feltűnt, hogy a magyar főváros nem használja ki a repülőtere mellett húzódó vasút közelségét. Útjaimat otthon, az interneten tervezem meg, ezért tudtam, hogy igen bonyolult lesz majd a közlekedés Magyarországon – mondta a fiatal informatikus, miközben helyet foglaltunk az autóbuszon. Amikor Lars az utasteret vette szemügyre, éppen szabadkozni kezdtem, hogy a BKV-nak vannak új repülőtéri buszai is, de a fiatalember félbeszakított: az számít, ami épp az utas rendelkezésére áll. A járműből közben óvatosan szálltak le az utasok, mert az egyik ajtó mindkét szárnya olajos és poros volt. Alkalmi „idegenvezetőnk” figyelmét felkeltette a Szemeretelepi vasúti megálló, ezért leszálltunk a buszról. Szerinte egy ilyen állomás Berlinben, a repülőtér közelében stratégiai fontosságú, hiszen az utasok vonattal is megközelíthetik a várost. Szemeretelepen azonban mintha megállt volna az idő. A vágányok között és az elhanyagolt zöld területen öt perc alatt három tucat műanyag flakont, illetve kétszer annyi söröspalackot számoltunk meg, s a környék úgy festett, mintha egy egész vonatszerelvényből itt dobták volna ki a cigarettás dobozokat. Mindezt így összegezte vendégünk: Most ne a szemetelőkre haragudjunk, hiszen nincsen kuka a környéken. A repülőtérre vezető út és a sínek között is rengeteg volt a hulladék – még szerencse, hogy ezt a megálló egyetlen fedett padjáról Lars nem vehette észre, mert az üvegfalat átláthatatlanná tette a lerakódott vaspor, amely elvegyült a régi graffitikkel. Megállapítottuk ugyanakkor, hogy csak személyvonatok állnak meg itt, amelyek sűrűbben csak munkanapokon, akkor is óránként közlekednek. Ismét felszállva a reptérbuszra, vendégünk elégedetten csettintett az új járgány külsejére, leülni és körülnézni viszont nem tudtunk benne a zsúfoltság miatt. A vezető tört angolságára egyszerre kaptuk fel a fejünket.
– Ha eddig nem is értettem, milyen megállókat jelentett be, az már jól esett, hogy Kőbánya– Kispest végállomás előtt a külföldi turistáknak is jelezte a sofőr, hogy le kell szállniuk – így Lars. A „Kökin” a metró- és buszvégállomás egy szemétégetőhöz hasonlított. A csekély füves részeket műanyag tányérok és olcsó sörök dobozai borították. A BKV buszaitól a metróhoz vezető, mocskos üvegekkel borított folyosó levegőjétől egyszerre borzadtunk el. A pizzázóból, illetve a lángos- és gyrossütőből áradó ételszag itt elvegyült a kiskocsmák és bisztrók ontotta cigarettafüsttel. Hasonló hangulat fogadott a MÁV kőbánya-kispesti megállójában is, ahol a hajléktalanok rendszerint a padok alá piszkolnak. Lars a fejét vakarta a látványtól, majd kínos nevetéssel elköszönt. Metróval ment a Nyugati pályaudvarig, ahonnan Szemeretelep ismételt érintésével elutazott Debrecenbe.

Késik az expressz. A városközpontot és a repülőteret összekötő gyorsvasút megépítéséről Orbán Viktor miniszterelnök 1999-es kanadai látogatásakor született meg a TriGránit Rt. és a magyar állam közös szándéknyilatkozata. Két év múlva a MÁV Rt. és a TriGránit Rt. megalapította a gyorsvasút előkészítési munkálataiért felelős Ferihegy Expressz Kft.-t. A 2002-ben hivatalba lépett Medgyessy-kabinet azonban semmit nem tett a beruházás érdekében. Az eredeti számítások szerint naponta 8800 ember használná a vasúti szerelvényeket, amelyek húszpercenként követnék egymást, és a belvárosból a terminálokig tizenkilenc perc alatt jutnának el. Ha elkezdik, a kivitelezés 24 hónapba telt volna. Az idén, június 21-én a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettese bejelentette: 2007-ben megkezdik a gyorsvasút pályájának kiépítését.



Európai nagyvárosok reptereinek megközelítése
London: metró 45 perc
Párizs: gyorsvasút 30 perc
Róma: vasút 15 perc
Frankfurt: vasút 15 perc
Lisszabon: Aerobus Service 30 perc
Helsinki: vasút 20 perc
Oslo: intercity 25 perc

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.