Cserkészet emigrációban

K ö n y v e s h á z

Péter László
2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagybecskereki piarista gimnázium 1909. évi „közös értesítőjében” az iskola világi tanára, Králik László (1871–1939; egyébként Fülep Lajos osztályfőnöke) közzétette Baden-Powell egy évvel előbb megjelent Scouting for Boys című könyvének magyar fordítását. Ezt a mozzanatot tekintjük a magyar cserkészet születésének. A cserkészmozgalom a két világháború között bontakozott, illetve teljesedett ki, és hagyott maradandó nyomot néhány ifjú nemzedék emlékezetében. „A fordulat évében”, 1948-ban bekényszerítették az úttörőszövetségbe.
A stafétabotot a nyugati magyarság vitte tovább. Ausztria és Németország menekülttáboraiban kezdték szervezni a cserkészcsapatokat, majd a mozgalom elterjedt Nyugat-Európa, Észak- és Dél-Amerika számos országában. A cserkészet, amely itthon is a magyar öntudat nevelőiskolája volt, nyugaton még jelentősebb szerepet töltött be: segített megőrizni a nyelvet, a nemzettudatot az emigráció újabb nemzedékeiben. Hogy a rendszerváltoztatás után unokák és dédunokák úgy térhettek vissza őseik szülőföldjére, hogy nyelvükben, kultúrájukban, tudatukban magyarok maradtak, abban a nyugati magyar cserkészetnek pótolhatatlan szerepe, történelmi érdeme volt.
Az első cserkészettörténeti kiállítás 1988-ban nyílt meg a szegedi Fekete Házban, a Móra Ferenc Múzeum várostörténeti osztályának, közelebbről Marosvári Attilának a rendezésében. Kevesen tudják, hogy a Külföldi Magyar Cserkészszövetség iratanyaga – Bodnár Gábor vezetőtisztnek köszönhetően – 1993-ban a szegedi múzeum történeti gyűjteményébe került. Ezt az anyagot rendezte és aknázta ki Marosvári Attila A magyar cserkészet az emigrációban 1945 és 1956 között címmel megjelent terjedelmes monográfiájában, amely a mindig bizonytalan emlékezet helyett hiteles források alapján idézte föl a nyugati magyar cserkészet megszületésének, kibontakozásának és vitathatatlan eredményeinek történelmét.
A cserkészmunkának a menekülttáborokban való megindítása után a szétszóródás és újjászervezés rajzát vázolja föl a nyugat-európai országokban, majd Brazíliában, Argentínában, Venezuelában, Uruguayban, Chilében, Ausztráliában, az Egyesült Államokban és Kanadában. Külön tárgyalja a leánycserkészet históriáját, amely szorosan kapcsolódott a „fiúcserkészethez”. Ugyancsak külön fejezetet kaptak a magyarságra nevelésben, főként a nyelvtanításban elért eredmények. A regösmunka, a népdal és a néptánc a magyarságélmény megalapozójának bizonyult. Tóth Veremundnak, a Sao Pauló-i Dobó Katica leánycsapat parancsnokának javaslatára a szövetség elfogadta, hogy cserkésztiszt csak az lehet, aki „magyar érettségivel” bizonyítja, hogy birtokában van annak a magyar alapműveltségnek, amelyet valamikor a magyar középiskola nyújtott. Ennek meghatározó jelentősége lett a nyugati magyar cserkészéletben.
Marosvári Attila földolgozása mintaszerűen tudományos, egyszersmind ismeretterjesztő mű. Szerzője, a cserkészmunka elkötelezett híve 1998 óta a Csongrád Megyei Közgyűlés elnökhelyettese, csak muzeológiai tevékenységét szünetelteti, a történészit folytatja, és remélhetőleg a nyugati magyar cserkészet históriájának következő korszakát is megörökíti.
(Marosvári Attila: A magyar cserkészet az emigrációban 1945 és 1956 között. A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága, Budapest, 2004. Ára: 3490 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.