Csillagszemű elvtársak

Az Antall-kormány energetikai ügyekért felelős államtitkár-helyettese volt, valamint az MDF országgyűlési képviselője 1994-ig. A hazai energetika kiváló szakemberét a Horn-kormány nem véletlenül menesztette az elsők között, hiszen nem sokkal később négy nap alatt eladták az erőműveket a külföldieknek. Szűcs István elkötelezettségét, politikai szemléletét a múltja határozta meg. Huszonegy évesen a Szovjetunióba deportálták, mert 1956-ban a Veszprémi Vegyipari Egyetem MEFESZ-vezetőségének (Magyar Egyetemi és Főiskolai Egyesületek Szövetsége) tagja volt, és részt vállalt a Veszprém Megyei Nemzeti Forradalmi Tanács munkájában. Hazatérte után csak segédmunkásként tudott elhelyezkedni, majd az 1963-as amnesztia után folytathatta tanulmányait. Az Olajterv Fővállalkozó és Tervező Rt. nukleáris szakági főmérnökeként kapcsolódott a rendszerváltás idején a politikába mint az MDF egyik alapító tagja. Jelenleg nyugdíjas, könyveket ír.

Stefka István
2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A taxissztrájk 1990 őszén az első olyan megrázkódtatása volt a parlamentáris demokráciának, az Antall-kormánynak, amelynek hatása a következő választások eredményét előre jelezte. Szűcs István, mint az MDF gazdasági bizottságának titkára, ezt hogyan élte meg?
– Nagyon rosszul, főként azért, mert nem tudtunk a benzináremelés bejelentéséről. Sőt október 26-án, péntek délelőtt arról tájékoztattak bennünket az MDF gazdasági bizottságának az ülésén, hogy bár sok a gond, de nem lesz benzináremelés. Amikor az ülésnek vége volt, beültem az autóba, mentem át a Parlamentbe, és a rádió 13 órás híreiben megdöbbenve hallottam, hogy Bod Péter Ákos szakmai tanácsadója, Kardos Antalné szóvivő bejelentette a kormány döntését a nagymértékű benzináremelésről. Ilyen volt a viszony a kormány, a pártja és a képviselői között. Nem tudta a jobb kéz, hogy mit csinált a bal.
– Mennyi volt ez a jelentős benzináremelés?
– Átlagosan huszonöt forinttal emelték az üzemanyagot. Így 56 forintot kellett volna fizetni a kutaknál egy liter normálbenzinért. A szuper 59-be, az extra 62 forintba került volna. Emelkedett a gázolaj ára is, minőségtől függően 42–45 forintot kértek volna literenként az autósoktól. Ezt azért mondom, hogy volna, mert közben kitört a taxissztrájk.
– Mi volt az oka az áremelésnek?
– Magyarországon abban az időben évente nyolcmillió tonna kőolajat használtak fel. Hatmillió tonnát vettünk a Szovjetunióból, és a hazai kőolajtermelés kétmillió tonna volt. Az élő szerződés ellenére 1990 őszén a Szovjetunió bejelentette, hogy akadozik a kőolajellátása, ezért csökkenteni fogja másfél millió tonnával a szállítandó mennyiséget. Ez a hatmilliónak a huszonöt százalékos csökkentését jelentette, amivel agyon lehetett volna vágni a magyar közlekedést, az ipart. A Mérföldkövek című könyvemben már hat évvel ezelőtt leírtam a történteket, nem vagyok elfogult, mert ma is azt vallom, hogy a külső hatások ellenére súlyos hibákat követtünk el. De az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a fenyegetettség fennállt. A bajok növekedéséhez járult hozzá az öbölháború. Emiatt a világpiacon emelkedett a motorbenzin ára.
– Csapdahelyzetbe került a kormány?
– Mondhatjuk. A válság harmadik okaként megemlíteném, hogy ebben az időszakban nyugati pénzemberek nagy mennyiségű tőkekivonást hajtottak végre a magyar bankokból, így az ország dollártartalékai vészesen fogytak. Még ha vásárolhattunk is volna kőolajat más piacokról, erre már nem volt pénzünk. Ezek mind arra ösztönözték a kormányt, hogy valamit kell csinálniuk a motorbenzinnel.
– Mit lehetett volna lépni?
– Abban a feszült politikai helyzetben nem feltétlenül az áremelés volt a megoldás. A környező országokhoz hasonlóan vissza lehetett volna szorítani a közlekedést a rendszámok alapján, a páros és páratlan napok bevezetésével. Be kellett volna vezetni a benzinjegyet.
– Ez háborús állapot lett volna!
– Igen, de nem az lett majdnem? Volt más megoldás is. Az OKGT-t (Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt), amely száz százalékig állami vállalat volt, kötelezni lehetett volna arra, hogy a veszteségeit számolja el. Zsengellér István vezérigazgató, aki az SZDSZ-hez közel állt, erőszakoskodott a benzináremelés mellett, mert akkorák a veszteségei. A kormánynak határozottan kellett volna közölnie az OKGT-vel, hogy csak termelje a veszteséget, ha majd elmúlik a krízis, akkor elszámolunk. Ez lett volna a legracionálisabb megoldás, de ezt megakadályozták. Gondolja el, hogy a MÁV-nak is van most százmilliárd forint vesztesége. A megoldás nem az, hogy minden terhet az utazókra, a szállítókra hárítanak. Ilyenkor keresni kell más megoldásokat a veszteség csökkentésére. Aztán úgyis történik valami a gazdaságban, a világpiacon.
– A szovjet kőolajszállítás akadozásának nem volt politikai háttere?
– Lehetett ilyen vonzata is, hiszen a Szovjetunió akkori vezetése nem örvendezett Antall Józsefnek, aki a Varsói Szerződés feloszlatását javasolta, és a szovjet csapatok kivonását szorgalmazta Magyarországról. Lehet, hogy a szovjet KGB is közrejátszott abban, hogy az Antall-kormányt a benzinkrízissel meg lehetne buktatni.
– A Magyar Demokrata Fórum a kialakult helyzetre miként reagált?
– Október 26-án délután három órára az MDF elnökségi ülést hívott össze. Az elnökségi tagok több mint fele nem jelent meg, ekkorra már a taxisok lezárták a főváros főbb útvonalait, a hidakat.
– Antall József miniszterelnök kórházban volt.
– Antall kórházban volt, de azt már minősített hibának tartottam, hogy az elnökség nem volt határozott és döntésképes még éjjel tizenegy órakor sem. Közben megbénult a forgalom a fővárosban, majd az országban is. Végül úgy döntöttünk Lezsák Sándor vezetésével, hogy nyilatkozatot adunk ki. Ebben az állt, hogy a kormány alapvetően hibáztatható a taxissztrájk kitöréséért. Ennek ellenére kértük a lakosságot, hogy ne hagyja magát cukkolni, provokálni, őrizze meg a nyugalmát, a méltóságát, és a rend helyreálltával az MDF kérni fogja a kormányt a kiadott intézkedések korrigálására.
– Mit ért Szűcs István a cukkoláson? Veszélybe került a parlamentáris demokrácia?
– Igen. Az SZDSZ szervezte a blokádot, és ahol csak lehetett, kormánybuktató szöveget mondtak.
– Valóban volt esélye annak, hogy erőszakot alkalmaz a rendőrség és a katonaság, fellép a sztrájkolók ellen?
– Nem volt ennek esélye, de a szándéka sem volt meg a kormánynak. Különben is az MDF-kormánynak nem volt akkora hatalma, hogy bármit is tehessen. Ki kell mondanom, hogy az akkori rendőrség vezetése a régi kommunista rendszer embereiből tevődött össze, akik nem álltak volna Horváth Balázs belügyminiszter mellé.
– Horváth Balázs fel akart lépni erőszakosan?
– Eszében sem volt. Antall távollétében ő helyettesítette a miniszterelnököt, és nem gondolt erőszakra, a békés megoldásra törekedett. De ez volt jellemző az MDF képviselőcsoportjára és a kormányra is. Szó sem volt retorzióról. Ezt mondhatom mint régi veszprémi egyetemista, aki Horváth Balázs régi baráti köréhez tartozott.
– Mi mentette meg az MDF-kormányt a bukástól? Antall József pizsamás beszéde?
– Valószínűleg az is, valamint az, hogy a kormány napokig tartó tárgyalása az Országos Érdekegyeztető Tanácsban a munkaadók és munkavállalók képviselőivel kompromisszumos egyezséget hozott. Az eredeti benzináremeléshez képest tizenkét forinttal csökkentették az üzemanyag árat.
– Milyen következményekkel járt a taxisblokád?
– Súlyos következményekkel, mert tovább erősítette az SZDSZ politikai befolyását. Mára egy erőszakos, törtető, szélsőséges, izgága párttá vált. Azóta is nyögjük a szabad demokraták túlhatalmát.
– A taxisblokád után miért alapították meg az MDF-frakción belül a Monopoly-csoportot és az „ötvenkettek” képviselőcsoportját.
– A gazdasági szakemberekből álló Monopoly-csoport és a radikális, magyar érzelmű „ötvenkettek” megelégelték a kabinetpolitikát, a nem megfelelő miniszterelnöki tanácsadókat, a kéz kezet mos gyakorlatát és az elmaradt monopóliumellenes intézkedéseket. Többek véleménye szerint Kónya Imre Antall-epigonként sokat ártott a frakció hatékony munkájának, tevékenysége sablonossá vált. A Kónya-féle adminisztráció alatt a képviselőcsoport elvesztette önállóságát. Aztán a Program platform létrehozásával azt akartuk elérni, hogy kezdjünk végre hozzá az MDF programjának a megvalósításához, mert elment fölöttünk az idő. A Monopoly-csoport tíz tagja felajánlotta szakmai segítségét a kormányfőnek a privatizáció lebonyolításában, a gazdasági törvények létrejöttében. Tehát szerettük volna, ha a bölcsészszemléletet felváltotta volna a mérnök-, a közgazdászszemlélet. Antall József ezt a segítséget először elfogadta, és hetente tárgyalt a Monopoly-csoport tagjaival. Például rámutattunk a vagyonátmentési kísérletekre és megvalósulására, rámutattunk a spontán privatizáció hátrányaira.
– Ezeket kik csinálták?
– A „csillagszemű” elvtársak, ahogyan a Monopoly-csoportban elneveztük őket. Ők voltak a régi vállalatok kommunista vezetői, párttitkárok, akik először lenullázták, majd kivásárolták az állami tulajdonban lévő nagy értékű cégeket. A kormány döntése alapján Bod Péter Ákos, később Szabó Iván ipari miniszterek átadták száz százalékban az állami vállalatokat, cégeket az Állami Vagyonügynökségnek (ÁVÜ), majd az ÁPV Rt.-nek, amelynek vezetői, helyettesei többnyire régi, megbízható elvtársak voltak. Így könnyű volt privatizálni.
– Végül is ezeknek a csoportoknak a jobbító kísérletei megbuktak?
– Teljes egészében. Antall polarizálta a képviselőcsoportot azzal, hogy nem annyira a mi tanácsainkra volt kíváncsi, hanem ő adott tanácsokat nekünk, mivel kellene foglalkoznunk. Körülöttünk kezdett fogyni a levegő, és szétzilálódtak a csoportjaink is.
– Szabó Tamásnak, a privatizációt felügyelő tárca nélküli miniszternek milyen szerepe volt a privatizációban?
– Szabó Tamás hullámlovag volt. Az tény, hogy a kilenc interpellációra adott válaszát a képviselőházban a pártja, az MDF és a vele koalícióban lévő jobboldali pártok képviselői nem fogadták el. Ez önmagáért beszélt.
– A pártjában ön sokat ütközött, 1993 januárjától mégis kinevezték az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium energetikai helyettes államtitkárává.
– Csurka István erre azt mondta, hogy ez azért történt, hogy lakatot tegyenek a számra. Ugyanis le kellett mondanom a képviselői mandátumomról azzal, hogy kormánytag lettem.
– Lakatot tettek a szájára?
– Gyakorlatilag igen. Csak nem beszélhettem a kormányom ellen!
– Másfél év alatt valamit azért elért?
– Részem volt például a villamos energia és a bányászatról szóló törvény megalkotásában. Kidolgoztuk az energiapolitikai koncepciót.
– Az MSZP–SZDSZ győzelmével 1994-ben Pál László, az új szocialista miniszter harminc percet adott önnek, hogy csomagoljon, és vegye a kalapját. Szakértő kormánynak hívták magukat, de nem kellettek a szakemberek. Ezután az állami vagyon nagy részét, a stratégiai ágazatokat a Horn-kormány alatt eladták a külföldieknek. Ön fogalmazta meg akkor, hogy a szocialisták négy nap alatt eladták az erőműveket.
– Nemcsak az erőműveket, hanem az elosztóhálózat nagy részét is eladták, azaz az áramszolgáltatókhoz hasonlóan az összes gázszolgáltató is a külföldiek kezébe került. De csaknem a teljes energetikai ipar is. Hogy mennyiért, azt senki nem tudja, mert titkosak voltak a szerződések. Hetven évre titkosították.
– Baj, hogy a külföldiek kezébe kerültek a stratégiai ágazatok?
– Igen. Itt van például a villamos irányítórendszer. Ha az idegen kézbe kerül, akkor egy mozdulattal ki lehet kapcsolni az ország villamosenergia-hálózatát. Az idegen érdekek befolyásolni tudják az egész magyar politikát. Ezért kell vizsgálni a biztonsági kockázatot az ilyen privatizációknál, hogy kiknek a kezébe kerül az állami tulajdon.
– Az energiaellátást tekintve hová jutott az ország 2005-re?
– A szocialista–szabad demokrata kormányzás két ciklusa alatt az ország energiaipara gyakorlatilag idegen kézbe került. A Medgyessy-, Gyurcsány-kormány a Mol Rt. maradék részvényeit is eladta a külföldieknek, alig maradt hazai, állami kézben tíz százalék. Ezeket a mozzanatokat nagyon károsnak tartom. Például Százhalombattán van az ország legnagyobb szénhidrogén-bázisú erőműve, amit a magyar kormány nem tud befolyásolni. A belga érdekeltségű erőmű döntéseibe nem tudunk beleszólni, mit mennyiért ad el, mikor állítja le az erőművet, miért kezdi el a leépítést, illetve bocsátja el a munkásait. Azt jónak tartom, hogy sikerült állami kézben tartani a Paksi Atomerőművet. Nagyon fontosnak tartom, hogy az országos energiaelosztó rendszer, tehát a villamos vezetékek elosztó hálózati rendszere még magyar kézben van. Ennek hazai tulajdonban tartása stratégiailag fontos, háború és béke kérdése lehet. Még nagyon lényegesnek tartom megemlíteni – amiben személy szerint is sokat tettem –, hogy sikerült a Kőolajkészletek Szövetségét létrehozni a taxisblokád után. Ezért van Magyarországnak pillanatnyilag kilencven–száz napra elegendő kőolaja, motorbenzine, kenőolaja.
– Ahhoz képest, hogy 1990-ben a huszonöt forintos benzináremelés miatt – 59 forint lett a szuper – a taxisok blokádot szerveztek, most néhány hónap alatt ötven forinttal lett több a benzin, már 280–290 forintnál tartunk. Miért drága nálunk az üzemanyag?
– Azért, mert 280 forintból 180 forint az államé és csak száz forint a finomítóké. A százforintos benzinárban benne van a kőolaj ára, a feldolgozás és a terítés költsége.
– A kormány szabályozhatná a benzin árát, ahogyan Orbán Viktor is szeretné?
– Természetesen. A kormány az adótartalmat leszállíthatná. Mert ellenkező esetben a benzináremelés inflációt gerjeszt, a gázolaj árának növelésével drágul a mezőgazdasági traktorok működtetése, drágul a gabona, a kenyér ára. Már csak azért is csökkenteni kellene a benzinárakat, mert a huszonöt fős európai közösségben Magyarországon a legmagasabb az üzemanyag adótartalma és ez hosszú távon nem vezet jóra.
– Az elmúlt tizenöt évre visszatekintve elégedett?
– Mondhatom, megkeseredtem. Nem vagyok elégedett, mert iszonyú sok munkával nagyon kevés eredményt értünk el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.