Eladnák a MÁV értékesebb részeit

A Fidesz szerint sürgősen le kellene állítani a közlekedési szektor eladását. Lapunk úgy értesült, hogy az árufuvarozás mellett a MÁV értékes és működőképes egységeit is privatizálná a tulajdonos.

Putsay Gábor
2005. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arra kéri Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert a Fidesz képviselőcsoportja, hogy állítsa le a közlekedési szektor előkészítetlen és esztelen privatizációját – közölte tegnap Manninger Jenő országgyűlési képviselő. Mint elmondta, a repülőtér magánosítása mellett a kormány előkészíti a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának privatizációját, mindezt azért, hogy megoldást találjanak a vasúttársaság csődjére. A MÁV kritikus helyzetét ugyanakkor a tulajdonos eddigi hozzáállása és a túlfizetett menedzsment szakmai hibái együtt idézték elő. Ismert: a MÁV Rt. árufuvarozási üzletága a tervek szerint 2006. január 1-jétől jogilag is önálló üzletágban működne, ennek előkészítése érdekében még szeptemberben létrehozna a vasúttársaság húszmillió forintért egy kft.-t, ahová kiszervezik az árufuvarozást. Ezt az üzletágat viszont a későbbiekben privatizálnák. Manninger közölte: a kormány azzal, hogy csak hitelből engedi fejleszteni a MÁV Rt.-t, teljesen eladósította a céget, majd a csőd szélére került társaság megmentésére csodaként „bedobják” az amúgy nyereségesen működő üzletág értékesítését. A képviselő szerint a MÁV idei vesztesége lényegesen nagyobb lesz, mint ami az áprilisi üzleti tervben szerepel, a vasúttársaságnál a hiány már augusztusban elérte a százmilliárd forintot. A rohamosan növekvő hiány elsősorban abból adódik, hogy a megrendelt szolgáltatások költségeit csak részben térítik meg. Ezért a társaság a működési költségeire is hitelt vesz fel, az összegek felhasználása viszont nem átlátható. Elmondta: a privatizáció helyett a MÁV-ot csak átlátható finanszírozással, illetve megfelelő tulajdonosi szerepvállalással lehet megmenteni.
A szaktárca és a MÁV vezetése a szervezeti egységek korszerűsítésére hivatkozva a még működőképes egységek privatizációját készíti elő. Értesüléseink szerint a teherfuvarozási üzletág mellett magánosítanák a tervezőintézetet, az oktatási ágazat egyes elemeit – elsősorban a nagy értékű ingatlanokat – és a MÁV Informatika Rt.-t. Ez az első év, amikor a vasúti infrastruktúra fejlesztésére nem kap költségvetési pénzt a MÁV. Az elmúlt kormányzati ciklusban mintegy 150 milliárd forint fejlesztési forráshoz jutott a vasút. Tavalyelőtt fejlesztési célból 13 milliárd forintot biztosított a kormány, 2004-ben pedig 10,4 milliárd forintot, amit egy szakasz felújításához használhatott fel a MÁV.
A MÁV illetékese közölte: az árufuvarozási üzletág különválasztása piaci szempontból elsődleges, hiszen az új társaság fel tudja használni saját tőkéjét, nem terheli a MÁV adóssága, fejleszteni tudja eszközparkját. A gazdasági tárcától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy Kóka János szeptember közepén terjeszti elő elképzeléseit a MÁV átalakításáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.