Arra kéri Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert a Fidesz képviselőcsoportja, hogy állítsa le a közlekedési szektor előkészítetlen és esztelen privatizációját – közölte tegnap Manninger Jenő országgyűlési képviselő. Mint elmondta, a repülőtér magánosítása mellett a kormány előkészíti a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának privatizációját, mindezt azért, hogy megoldást találjanak a vasúttársaság csődjére. A MÁV kritikus helyzetét ugyanakkor a tulajdonos eddigi hozzáállása és a túlfizetett menedzsment szakmai hibái együtt idézték elő. Ismert: a MÁV Rt. árufuvarozási üzletága a tervek szerint 2006. január 1-jétől jogilag is önálló üzletágban működne, ennek előkészítése érdekében még szeptemberben létrehozna a vasúttársaság húszmillió forintért egy kft.-t, ahová kiszervezik az árufuvarozást. Ezt az üzletágat viszont a későbbiekben privatizálnák. Manninger közölte: a kormány azzal, hogy csak hitelből engedi fejleszteni a MÁV Rt.-t, teljesen eladósította a céget, majd a csőd szélére került társaság megmentésére csodaként „bedobják” az amúgy nyereségesen működő üzletág értékesítését. A képviselő szerint a MÁV idei vesztesége lényegesen nagyobb lesz, mint ami az áprilisi üzleti tervben szerepel, a vasúttársaságnál a hiány már augusztusban elérte a százmilliárd forintot. A rohamosan növekvő hiány elsősorban abból adódik, hogy a megrendelt szolgáltatások költségeit csak részben térítik meg. Ezért a társaság a működési költségeire is hitelt vesz fel, az összegek felhasználása viszont nem átlátható. Elmondta: a privatizáció helyett a MÁV-ot csak átlátható finanszírozással, illetve megfelelő tulajdonosi szerepvállalással lehet megmenteni.
A szaktárca és a MÁV vezetése a szervezeti egységek korszerűsítésére hivatkozva a még működőképes egységek privatizációját készíti elő. Értesüléseink szerint a teherfuvarozási üzletág mellett magánosítanák a tervezőintézetet, az oktatási ágazat egyes elemeit – elsősorban a nagy értékű ingatlanokat – és a MÁV Informatika Rt.-t. Ez az első év, amikor a vasúti infrastruktúra fejlesztésére nem kap költségvetési pénzt a MÁV. Az elmúlt kormányzati ciklusban mintegy 150 milliárd forint fejlesztési forráshoz jutott a vasút. Tavalyelőtt fejlesztési célból 13 milliárd forintot biztosított a kormány, 2004-ben pedig 10,4 milliárd forintot, amit egy szakasz felújításához használhatott fel a MÁV.
A MÁV illetékese közölte: az árufuvarozási üzletág különválasztása piaci szempontból elsődleges, hiszen az új társaság fel tudja használni saját tőkéjét, nem terheli a MÁV adóssága, fejleszteni tudja eszközparkját. A gazdasági tárcától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy Kóka János szeptember közepén terjeszti elő elképzeléseit a MÁV átalakításáról.

A náci karlendítő Karácsony és társai balhét provokáltak, közben élvezkedtek kicsit a drag show-n