Lábom az kengyelben

L a p s z é l j e g y z e t e k

Fáy Zoltán
2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szerepel pontos dátum Torma Andrásnak azon levelén, amelyet mostohafiának, Erős Jankónak írt az ajándékba küldött könyv szennylapjára, de két évszám közé biztosan „beszorítható” a szöveg keletkezésének ideje. Mindenképpen a Ki tett czégér pozsonyi megjelenése, 1640 után keletkezett e levél, de még Erős János további feljegyzéseinek ideje, tehát 1664 előtt. A levélre és az 1664-es versekre egyaránt jellemző, hogy rendkívül nehezen értelmezhetők, mert bár igen gondos, szabályos betűkkel, látható igyekezettel rajzolták a szöveg betűit, a nagy munka közepette az ortográfiára már kevés gondot tudtak fordítani a lejegyzők. Ráadásul sokszor következetlen a hangok jelölése, és nagyon gyakori a betűtévesztés is.
A betűk képe a legkevésbé sem hasonlít a XVII. század közepén megszokott bármelyik írásképhez, és leginkább olyan benyomást kelt, mintha a tollforgatásban nem különösebben gyakorlott szerzők magának a könyvnek a nyomtatott betűit akarták volna utánozni. Zavaró tényező azonban, hogy nyilvánvaló: nem tollforgató, az írást épphogy elsajátított emberek készítették a bejegyzéseket, ám járatlanságuk ellenére nagyon tisztán dolgoztak, és tintapaca nemigen nehezíti a szöveg megfejtését.
Nem ritka az olyan XVII. század közepi szöveg, amely nehezen értelmezhető, hiszen e korszakban jelentős változás történt az írásbeliség elterjedtségében, de az iskolázatlan vagy az írás-olvasás tudományát éppen csak elsajátított emberek gyakran cseppentették papírra a tintát, maszatolták el az írást, írtak girbegurba sorokban. E két bejegyzés viszont jól olvasható, tiszta, szabályos, csak épp – különösen Erős János többoldalas, vélhetőleg verses feljegyzése – alig érthető.
Az írás-olvasás tudományát a XVII. század közepén egyáltalán nem volt egyszerű elsajátítani. Pontos adatok nincsenek arra vonatkozóan, hogy a kisebb települések közül hány helyen működhetett iskola, de nagyon valószínű, hogy a plébániai hálózat szövetének felfeslésével egyszerre került veszélybe széles társadalmi rétegek szellemi és lelki ellátottsága. Vas megyében például a század végén csak minden hetedik faluban működött iskola, de az ezekben tevékenykedő iskolamesterek nem minden esetben értettek a betűvetéshez. 1690-ben a tanítók 16 százaléka e megyében csak olvasni tudott! Ilyenkor a tanító szerepe elsősorban az imádságok, templomi énekek, később a katekizmus bemagoltatására szorítkozott. Ma a szakemberek sokszor nehezményezik, hogy a pedagógusi pálya kissé kontraszelektált, de a XVII–XVIII. században sokkal inkább az volt: olykor egy-egy világlátott, de rokkant katona, elcsapott tudálékos cseléd, mesterlegény vállalta a tanítói szerepet. A fizetség csekély volt ugyan, a megélhetés nehéz, de a vándorló koldulásnál mégiscsak könnyebb életet ígért az iskolamesterség. Jelentős változást a reformáció és az ellenreformáció hozott, majd döntő áttörést Mária Terézia oktatást szabályozó rendelete.
Abban tehát semmi meglepő nincs, ha a XVII. század mostoha körülményei közepette valaki úgy sajátította el az írást, hogy tudománya némi kívánnivalót hagyott maga után. Az olvasás bizonyára könynyebben ment Erős Jankónak, s így van rá esély, hogy a mostohaapjától kapott kicsiny, nyolcadrét könyvecskét, Hajnal Mátyás (1578–1644) jezsuita Pozsonyban, név nélkül kiadott munkáját, a Ki tett czégért alaposan áttanulmányozta. Bár a könyv vitairat, tehát teljes megértéséhez nem árt az előzmények ismerete sem, szándéka szerint bemutatja a katolikus tanítást, valamint a vita hevében szándékkal eltorzított protestantizmust is, aminek többnyire őszintén szólva nem sok köze van sem Keresztúri Bíró Pál eredeti művéhez, sem a heidelbergi kátéhoz. A kor hitvitázó irodalmához képest Hajnal Mátyás írását mégis a méltányosabbak közé sorolhatjuk, hiszen leginkább a könyv bevezető és befejező részében él az igazságtalan, személyeskedő lejáratás módszerével. A könyv vége jó példája ennek: „A Katekizmus kívül írt Keresztúri a vallás dolgában vetekedő Kérdéseket is, és azokat Bellarminus ellen valóknak mondja lenni. Melyben úgy jár, mint amaz apró marha, amely látván a nagy tevét, erősen fújja volt fel magát, hogy ő is oly nagynak láttassék, mint a teve. De addig fúvá fel magát, hogy megfakadna, és odalén. Keresztúri is, Bellarminusnak nagyságához képest, csak annyi, mennyi a szúnyog a tevéhez képest. Azért úgy fújja fel magát, hogy meg ne fakadjon…” – oktatja ki kissé pökhendi magabiztossággal Hajnal Mátyás Keresztúrit, a tudós mestert.
Akár olvasta mindezt Erős János, akár nem, a könyvet biztosan forgatta, hiszen a végére kötött három tiszta lapot sikerült gondosan megrajzolt betűivel teleírnia. A fennmaradt szöveg eleje a következő: „… kirget istenedet / Ki teremtet tigedet ne sen vege / Eseket a sok isegeket.” Ez mintha imádság lenne. Bizonyos betűket formai vagy hangzásbeli hasonlóságuk miatt gyakran cserélt össze Erős János. A j és a g, a t és a d egyaránt állhatott egymás helyén, ráadásul a g jelenthet g, gy és ty hangot is. Mindezek fényében a fenti két sor a következőket jelentheti: „Kérjed Istenedet, ki teremtett tégedet, […] vége / ezeket a sok ínségeket.”
Hasonló a lap verzójára írt szöveg, mely így kezdődik: „Agon sabadulast meg / ecer foralast mongunk / Aleluat nekünk vigas / talast az ezerhatsas / ban hatvan negedikben / Ser zin est eg kerbre / keserusigemben / Fik sav az kezem / bem labom az kenger / bem…” Vagyis: „Adjon szabadulást, még egyszer fordulást, mondjunk Alleluját, nekünk vigasztalást, az ezerhatszázban, hatvannegyedikben, szerzém ezt eg kerbe [?] keserűségemben, fék [?] az kezemben, lábom az kengyelben…”
1664-ben még sokat kellett várni Magyarország szabadulására. A biztató téli hadjáratot a nagy felháborodást keltő vasvári béke követte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.