Szentek pohara

A bor már az ókori népeknél is az áldozatok egyik elengedhetetlen elemeként volt jelen, az újabb korban pedig a keresztény kultúrkörben kápolnákat emeltek a szőlőt védő szentek tiszteletére. A múltban élt szokások manapság kezdenek ismét feléledni. A bor és a vallás kapcsolatáról beszélgettem Csoma Zsigmond egyetemi tanárral, a Magyar Borakadémia és az Ister-Granum Eurorégió Borlovagrend tagjával.

T. Németh László
2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bor ősi élvezeti cikk és egyben árucikk is. A vallás pedig szinte az emberrel együtt alakult ki. Már a legelső írásos emlékekben, például a sumerok költészetében is találkozhatunk a borral – mondja Csoma Zsigmond. – Majd természetesen megjelent és összekapcsolódott a vallásos élettel a többi ókori népnél is. Elég, ha Dionüszoszra gondolunk, aki a görögöknél a bor istene volt, évente nyolc ünnepet tartottak a tiszteletére. De ugyanígy megemlíthetjük a rómaiak Bacchusát is. Boráldozatokat mutattak be, és nagy ünnepi meneteket rendeztek, amelyek a szakrális jelleg mellett profán elemeket is hordoztak magukban.
– Hogyan tűnik fel a bor a monoteista vallásokban? Milyen utalások találhatók például az Ószövetségben?
– A bor minden vallásra ugyanúgy hatott. Ez pedig alkoholtartalmának köszönhető, amely egyféle elrévülést, transzcendens állapotba jutást jelentett. Izrael földjének egyik fontos terméke volt a szőlő, így meghatározta az ott élő emberek életmódját is. De érdekes módon a korai bibliafordításokban a bort nem nevezik a nevén, tehát bornak, hanem csak mint erjesztett gyümölcsöt említik. Ismert az is, hogy Egyiptomban és a Közel-Keleten nemcsak szőlőből készült bor, hanem minden olyan gyümölcsből, például datolyából is, amely cukortartalommal rendelkezik.
– Milyen formában jelenik meg a szőlő és a bor az Újszövetségben?
– Az Újszövetségben a szőlőtő, a szőlővessző, a szőlőfürt és elsősorban a vörösbor Jézus Krisztust szimbolizálja. Az utolsó vacsoránál például egyértelmű, hogy a bor áldozati ital, Jézus vérét jeleníti meg. A középkorban olyan ábrázolások is születtek, amelyeken Krisztus keresztfáról lecsöpögő vérét angyalok kis edényekbe gyűjtik. Egyértelmű az a párhuzam, amelyet Krisztus is megfogalmazott, éppen ezért hosszú ideig a misebor is mindig vörös volt. A szőlővesszők a hívők sokaságát jelképezték, akik Jézus Krisztusból mint szőlőtőből merítik életüket, és őt követve egységben válnak erőssé.
– A naptári évet tekintve melyik szent napja nyitja a szőlőhegyi szentek sorát?
– Szent Vince napjához sok érdekesség kapcsolódik. Az időjárás január második felében általában megváltozik, kiderül az idő. A napsütés gyakran megolvasztja a havat és a jeget. A népi megfigyelések szerint, ha január végén enyhül az időjárás, akkor jó szőlő- és bortermésre lehet számítani, amint a mondás is jelzi: ha megcsordul Vince, megtelik a pince. Ha nem engedett a fagy, a gazdák fölmásztak egymás présházának tetejére, és egy-egy vödör vizet csorgattak le onnan, hogy a hideg ellenére bőséges termésben legyen részük. Egyébként jó alkalom volt a társas összejövetelre Szent Vince napja, amikor az újborokat megkóstolták, és szakértő tanácsokat adtak egymásnak. A ropogó hóban mentek tovább a következő gazda pincéjéhez, és ott is megízlelték a borokat, közben szalonnát, kolbászt, almát, diót fogyasztottak… Így teltek a Vince-napi pincejárások. Aztán közeledett a tavasz, Gergely, Sándor, József, Benedek napjai, amely fontos munkakezdő időszakot jelentett, általában a metszés idejét.
– A legjelentősebb szőlővédő talán Szent Orbán, akinek ünnepe május 25-én van. Milyen szokások kötődnek az ő napjához?
– Szent Orbán kultusza a középkor óta igen jelentős Közép-Európában. Szerepe úgy foglalható össze, hogy ő az, aki a fürtkezdeményeket megvédhette, már ha ugyan jó időt és nem fagyokat hozott. Szent Orbánt általában serleggel, püspöki süveggel, hordóval, kis tányérral, kezében sokszor Bibliára helyezett szőlőfürttel ábrázolják. A magyarországi szőlőhegyeken is sok helyen találkozunk Szent Orbán-szoborral, neki szentelt oltárral, sőt kápolnákat is építettek a tiszteletére. Jelentős szőlővédő szent, akinek a közbenjárását kérték, illetve akihez fohászkodtak a várható bő termésért. Voltak azonban olyan időszakok, amikor a fagy elvitte a termést, ekkor nagy káruk keletkezhetett a szőlősgazdáknak. A tehetetlen düh miatt az elkeseredett gazdák profán büntetéseket alkalmaztak: a szőlőhegy felé fordították a szent szobrát, hogy lássa a fagy eredményét, sőt voltak, akik megvesszőzték, meggyújtották, német nyelvterületeken pedig sárba dobták. Ha azonban megmaradt a termés, akkor megvendégelték, borral kínálták Szent Orbánt. Ha a fagyok megkímélték a szőlőt, jöttek a nyári viharok, amelyek szintén nagy kárt okozhattak. Éppen ezért Szent Vitus a nagy esőzésektől, Szent Donát a jégesővel súlyosbított viharoktól védte a szőlőket. Ha ezeket megúszta az ültetvény, akkor már nagy reményekkel nézhettek a szüret elé a gazdák.
– A korábbi évszázadokban mikor kezdték a termés szüretelését?
– Kisasszony napján megszedték a csemegeszőlőket, sokszor a szőlővesszővel együtt. Így elrakva akár húsvétig is tárolhatták, és folyamatosan édes gyümölcshöz juthattak. Erre azért is szükség volt, mert az édes ízeket kevés helyről tudták biztosítani. A nádcukor drága, a répacukor pedig sokáig ismeretlen volt. A méz mellett pedig természetes édesítő anyagként a mustot használták. Ezért az erjedés megelőzése érdekében a mustot befőzéssel, füstöléssel, később kénezéssel tartósították. Az édes mustba pedig gyümölcsöket főztek, így lekvárokhoz is jutottak. A török kor az édes ízek reneszánszát hozta Magyarországon, a musttal egybefőzött gyümölcsök híg lekvárja ekkor az úgynevezett pekmez volt. A borszőlő szürete általában – a kései érésű furmint, hárslevelű fajták miatt – október közepén, Terézia, esetleg Gál, majd Orsolya napja környékén kezdődött. Az első borok Szent Márton ünnepére – vagyis a november 11. körüli időszakra – forrtak ki.
– Szent Márton az egyik legkorábbi Kárpát-medencei szent…
– Egy francia gazda egyszer azt mondta, hogy Szent Márton igazi magyar védőszent. Valójában Szent Márton nem állt kapcsolatban a magyarsággal, de egyesek szerint a pannóniai Savariában, vagyis a mai Szombathelyen, mások szerint pedig Szent Márton hegyén, a mai Pannonhalmán születhetett. Az ókori Mártonra, a későbbi Szent Mártonra, a katonaszentre a középkori királyok is sokat hivatkoztak. Mint zsoldos katona a római légiókkal járta Európát, amikor egyszer egy városkapu előtt találkozott egy koldussal, akit megsajnált. Jellegzetes, közismert kép, hogy a köpenyéből lehasított egy darabot a koldusnak, aki a legenda szerint Jézus Krisztus volt. Márton ekkor vált kereszténnyé, és végül Toulouse püspökeként halt meg. A borral különösebb kapcsolata nem volt, de mivel Európa nagy szőlőterületein ekkorra forrtak ki a borok, ezért a Márton-napra kiforrt újbort Szent Márton borának nevezték. Márton napja gazdasági szempontból is fontos volt, hiszen korábban naptári évzáró, illetve évkezdő napként tartották számon. Erre a napra már a libák is meghíztak, le lehetett vágni őket. Ma már ismét egyre több helyen tartják meg Szent Márton ünnepét, sőt a borászok külön palackoznak Szent Márton borából.
– A naptári év végéhez köthető a jánosáldás. Mit jelent ez a fogalom?
– Szent János a legenda szerint kiitta a mérgezett kelyhet, de nem halt meg. Ezért búcsúzásnál Szent János poharát ürítik mintegy a felebaráti szeretet kifejezéseként, illetve így is lehet jelezni az egymás iránti megbecsülést. A kehely kiürítése mitikus rontáselhárító gesztus is, ugyanis Szent János napján bort is szenteltek, így ruházták fel bajelhárító szereppel. Ezután betegségek, kutak fertőzése ellen csepegtettek belőle.
– Karácsony idejéhez kapcsolható tehát a jánosáldás, a húsvét ünnepéhez pedig az emmausi bor…
– Jézus Krisztussal két tanítványa a feltámadása után találkozott Emmausnál. A faluba érve Krisztus kettétörte és megáldotta a kenyeret, amiről a tanítványok felismerték őt, tanúságot tettek a feltámadásáról, ezután eltűnt a szemük elől. Ennek az emlékére tartják meg elsősorban német nyelvterületeken az emmausi ünnepségeket. Ekkor arra emlékeznek, hogy Jézus feltámadt, és tovább él. Nagyon elterjedt ez az ünnepség, és a vallásos ünnep egyfajta földi, profán, felebaráti vendéglátással bővült. A szőlősgazdák gyakran már hajnalban kimentek a hegyre, és a harmatos fűben keresték Jézust, majd az imádság, a stációk látogatása után a kápolnához igyekeztek. Délután pedig a nyitott pincéknél vendégül látták a szomszédokat, ismerősöket és beszélgettek. A nagyböjt után ez volt az első társasági alkalom. A sok finomságtól roskadozó asztalok a gazdasszonyok ügyességét hirdették az arra járóknak, akik ismeretlenül is megkóstolhatták a süteményeket, pogácsákat és borokat. Egy napon belül így fonódott össze itt is a vallásos és a profán ünnep.
– Egy ember életében hogyan kapcsolódott a bor a hétköznapokhoz és hogyan az ünnepekhez?
– Nagyon kedves volt a gazdáknak a szőlő. Szinte megszemélyesítették, mintegy barátként, gyerekként tekintettek rá. A szőlő is úgy növekedett, mint a gyermek. Beszélgettek vele, megszólították. Azt a sok szeretetet, amelyet kapott az embertől, mind-mind visszaadta. Nem véletlen, hogy az ember élete során oly sokszor kapott fontos szerepet a bor. Már a születés pillanata előtt, a hosszú várakozás alatt a bábaasszony is gyakran sok bort fogyasztott. A csecsemőt is sokszor borral fertőtlenítették. A gyermekek nagy mennyiségben fogyasztottak mustot és szőlőt, de akár borral is megkínálhatták őket. A legénnyé válás azzal kezdődött, hogy a fiatal egyedül mehetett a szőlőhegyre, borozgathatott a barátaival, német borvidékeken az osztálytársaival, a Schulkameradjaival. Minden nagyobb munka végzésekor, ünnep, társasági összejövetel alkalmával bor került az asztalra. Az idősebb ember talán még jobban ragaszkodott a borhoz, hiszen a nehéz munkában serkentette, hűsítően hatott. Ilyenkor nagyobb mennyiségű bort fogyasztottak a kiizzadt folyadék pótlására, természetesen a józanságot megőrizve, de talán jobb kedvvel fejezve be a munkát. Nemcsak élvezeti cikk, hanem fertőtlenítő hatása és további tulajdonságai miatt gyógyászati szer is volt a bor.
– Ezekről a szokásokról már csak múlt időben beszélhetünk?
– Szerencsére nem, hiszen a régi szokások kezdenek újjáéledni. A rendszerváltás után a szentek ünnepeiről való megemlékezéssel együtt a bor is kezdi visszanyerni allegorikus, mitikus, kultikus jellegét. Egyre több helyen felújítják, gondozzák a kápolnákat, a ledőlt szobrokat. Az emberek lelkébe és a mindennapokba kezd a vallás is visszatérni. Az ünnepeknek nagy jelentőségük van életünkben, és az ünnepekkel a bor is mindjobban visszanyeri rangját. Ünnepet megülni, átérezni ismét meg kell tanulnunk. Érdekesség, hogy a szőlővédő szentek tisztelete nemcsak a katolikus vidékeken, hanem a protestáns területeken is megjelent, ahol nem segítőszentek napjaiként, hanem mint ünnepi események, társasági összejövetelek, borlovagrendek gyűléseinek alkalmaiként adtak lehetőséget a közösségi életre. Ilyen szempontból pedig a szőlővédő szentek ünnepi alkalma, közösségteremtő, összetartó ereje megint kezd hangsúlyt kapni – általában a szőlővel és a borral együtt. A védőszentek tájalkotó elemek, amelyeknek gondozása hozzátartozik az ápolt kultúrtájhoz. A félreértett osztályöntudat, a torz ideológia számtalan pusztítást végzett a korábbi évtizedekben. Ma már azonban új értéket és szemléletet tükröznek a határban álló kőképek, feszületek, szobrok, oszlopok, szőlőhegyi kápolnák. Megújulást, munkát, tartást, ünnepet. Nem véletlen, hogy a magyar bor ismét Magyarország arculatához, mindennapjaink és ünnepnapjaink képéhez tartozik, mint a szőlőhegyi védőszentek felújított szobrai is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.