Tízezer li boldogság

2005. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valaki megérkezik vonattal Birobidzsánba, az első pillanatban megtudja, hogy miről is híres ez a város. A település nevét héberül is kiírták a cirill betűk mellett, az állomás előtti szökőkutat pedig hatalmas, aranyszínű menóra díszíti. Tőle jobbra jókora rézszobor, amely egy vándorló zsidó családot ábrázol – a település lakói pár éve kapták ajándékba egy kínai testvérvárostól. A város központjában a gigantikus művelődési ház előtti szoborcsoport központi alakja pedig egy chagalli figura, a háztetőn hegedülő muzsikus – igaz, a vonója időközben eltűnt.
Mivel késő délután érkezünk, már nem lehet senkit sem találni a hivatalokban. Kimegyünk megkeresni a zsidó temetőt, de helyette egy fura helyet találunk: vörös csillaggal díszített sírok, rozsdásodó vasobeliszkek és néha egy-egy héber feliratú fekete márványlap. Ámulatunkra hamar jön a magyarázat egy temetőbe érkező család részéről: itt nem volt elkülönülés, ez egy internacionalista város, ne csodálkozzunk.
Másnap reggel Anatolij Rabinovics, a Zsidó Autonóm Kerület vezetőjének szóvivője fogad, aki elmondja, hogy a húszas évek előtt kevesen laktak ezen a tájon, a területre nem volt szükség. A forradalom után azonban politikailag felértékelődött a régió (meg kellett erősíteni a határokat) és Sztálin meg akarta oldani a „zsidókérdést” is, ugyanis ez volt az egyetlen kisebbség, melynek nem volt a Szovjetunióban saját területe. Sőt a cári időkben a zsidók nem lakhattak városokban és nem utazhattak szabadon sem. Négy helyen jelöltek ki számukra területet, autonómiát ígérve nekik: a Krímben, Ukrajna és Fehéroroszország területén, valamint itt. A döntés 1924-ben született meg, és kevesebb mint egy év múlva megérkeztek az első zsidók. Önként jöttek, fellelkesülve a programot támogató hivatalos propagandától – a szegény orosz vidékek lakói mellett még Argentínából, Amerikából és (Hitler elől menekülve) több európai országból, köztük Magyarországról is érkeztek, hogy létrehozzák a világ első zsidó államát a sztálini rendszer keretein belül.
Csalódniuk kellett, mert az ígértekkel ellentétben itt senki és semmi sem várta őket. Megállt a vonat a tajgában, a semmi közepén, és a leszállók döbbenten tapasztalták, hogy nincs város, fogadóbizottság, de még egy árva épület sem, csak végtelen mocsarak, erdők és sztyepp. A betelepülés mindezek ellenére folytatódott, az emberek örültek, hogy földműveléssel foglalkozhatnak (ezt is tilos volt nekik a cári időkben), így 1934-ben nemzetiségi területté nyilvánították Birobidzsánt és környékét.
Az ide érkezőknek szerencséjük volt azzal, hogy a Kína felől érkező meleg áramlatok miatt Szibéria ezen része jóval melegebb, mint a többi vidék. Télen a hőmérséklet nem megy mínusz húsz fok alá, nyáron pedig elegendő a csapadék, ennek megfelelően jóval dúsabb a növényzet és változatosabb az állatvilág is. A feltört, mocsártól visszahódított területek sok embert tudtak eltartani, a környező erdők fáiból pedig hamar felépült a város. Az aranykor a harmincas évek közepén szakadt meg, amikor a bolsevik rendszer kezdte megmutatni igazi arcát. A retorziók nem voltak kimondottan zsidóellenesek, csak a másutt is használatos eszközöket vezették be: elkezdték keresni a nép ellenségeit, és ezeket általában az értelmiségiek köreiben találták meg. A zsidók mellett a kozákok is sokat szenvedtek itt, a koncepciós perek során gyakorlatilag kiirtották a teljes elitjüket. 1949-ben aztán bezárták a zsidó színházat, és elkezdődött az Izraelbe való kivándorlás, amely a mai napig tart. Igaz, a rendszerváltás óta a maradók nem húzzák ki a távozók nevét a telefonkönyveikből, mert gyakran megesik, hogy pár év után mégiscsak visszajönnek. Vagy a megkeresett pénzükkel akarnak vállalkozást indítani, vagy elegük van az ottani háborús fenyegetettségből – házigazdánk mindkét esetre tud bőven példát mondani.
Különben már itt is jó élni, tizenöt esztendeje egyeteme is van a városnak, ezért aztán rengeteg fiatal jön a környékből tanulni. Összesen nyolcvanezren lakják a várost, és hosszas unszolásra azt is megtudjuk, hogy bizony a zsidók aránya régen tíz százalék alá esett.
A beszélgetés után megkeressük a régi zsinagógát, ahol mosolygó szemű, mesefiguraszerű öreg rabbi fogad. Ő egyetemre készülő fiával és feleségével rövidesen kivándorol Izraelbe, mert azt tartja a zsidók igazi hazájának.
– Sokat szenvedtünk itt – meséli –, és csak anynyian maradtunk, hogy elférünk ebben a kis fatemplomban. Ennek ellenére jókora zsinagóga épült a város központjában, ott már más rabbi van, rám nincs szükség.
Elmegyünk a másik templomba is, ahol már azt érezzük, errefelé nem szűkölködnek az anyagiakban. Hatalmas bőrfotelben ülő úr oktat ki minket a világ dolgairól, egy kérdésre húsz percben válaszol, és többször elmondja, hogy nagyon nyitottak a világra: a különféle rendezvényeikre és tanfolyamaikra a nem zsidó származásúakat is nagy szeretettel várják.
Másnap lemegyünk egy közeli faluba, Valdejmre. Alig tizenöt kilométer, de a pionír időkben egy napig zötykölődött a szekér ezen az úton a tengelyközépig érő sárban. Egy idős nő mutatja meg a művelődési házban berendezett múzeumot, és megígéri, hogy előkeríti az elsőnek ideérkezett ember fiát is. A múzeumban hatalmas, aránytalan szobor állít emléket az első kolhoz megalapítójának, aki bár csak négy osztályt végzett, mégis fejben tudott tartani mindent, és „kemény, de igazságos” ember volt. A szobrát a fémgyűjtők elől menekítették ide a zárható terembe – lám, a hálás utókor errefelé sem ismert fogalom. A gyűjtemény megalapozója párás tekintettel mesél a nagy elődről, de amikor pártbeli érdemeit és az erőszakos téeszesítés idején szerzett kitüntetéseit mutogatja, gyanút fogunk, és eszünkbe jut a Helsinki-szindróma, vagyis az a jelenség, amikor a túszok hirtelen szimpatizálni kezdenek fogva tartóikkal, és méltányosnak érzik helyzetüket.
Visszafelé taxival megyünk, a sofőr hamar elmondja, hogy a „jó világban” a katonai elhárításnál dolgozott, de a peresztrojka után nem volt szükség a munkájára. Most építkezési vállalkozó, a katonaságnak dolgozna, de csapdahelyzetbe került: mivel titkos katonai objektumok területén is volna munka, csak orosz állampolgárokat alkalmazhat, azok viszont délben már alszanak a délelőtt megivott vodka miatt.
– Mi, oroszok nem vagyunk érettek a demokráciára – meséli keserűen –, nekünk rend kell és fegyelem, különben nem működik az ország. Gorbacsov és utódai szétverték a birodalmat, odaadtak mindent a külföldieknek. Putyin már jobb fiú, de nem tud ő sem mindent visszacsinálni. Itt már a kínaiaké a jövő – menjenek Csitába és nézzék meg!
A taxis javaslatától függetlenül Csita a következő állomás – olyan messze van, hogy a transzszibériai expresszen csak arra kell figyelnünk, hogy a megfelelő napon szálljunk le a vonatról. A város központjában levő Lenin-szobor olyan, mint egy kerületi fitneszbajnokság győztese, még mellényén is átdomborodnak a kockák a hasán. A márványozott tér minden egyes járókövében kínai jelek – később megtudjuk, hogy ennek nincs különösebb jelentősége, a beszállító cég üzent ezzel, tízezer li boldogságot kívánva mindenkinek. Alexander N. Novoseltser, a városháza nemzetközi osztályának vezetője megnyugtat: itt nincs kínai probléma, minden a legnagyobb rendben van az egymillió-kétszázezer lakosú tartományban. Itt már nem a Távol-Keleten vagyunk, ezt a részt Bajkálontúlnak hívják, és évente egy százalékkal csökkent a lakossága. Ennek okai a szélsőséges időjárás (a téli minimum és a nyári maximum között hetvenöt foknyi különbség van, és nyáron nagy a szárazság errefelé), gyérült a szociális háló, és nagyon átalakult a gazdaság. A kínai munkások különben jól képzettek és olcsók, szükség van rájuk – persze rendezett körülmények között, de erre garancia az erős idegenrendészeti törvény. A hivatalnok megemlíti, hogy a legutóbbi népszámláláson néhány ember magyarnak vallotta magát, de ő egyet sem ismer közülük.
A város elhagyott, iszonyatosan lepusztult régi központja mellett ósdi fatemplomra leszünk figyelmesek. A szög nélkül készült kétszintes épület ma már az idehurcolt dekabristáknak állít emléket. Ekkor derül ki számunkra, hogy ez a város is – mint megannyi más Szibériában – valaha büntetőtelepnek épült, és mérhetetlen mennyiségű emberi szenvedés árán lett azzá, aminek mutatja magát.
Gyorsan menekülünk innen, négyórányi buszozás árán lemegyünk az Alhanaj Nemzeti Parkba. A 138 ezer hektáros védett övezet egy nálunk is ismerős történet nyomán alakult meg: egy multinacionális cég aranyat kezdett bányászni robbantásos technikával, a nemesfémet ciánnal vonva ki a salakból. Fellépett ellenük az egész orosz tudományos világ, az innen származó híres énekes, a parlamentbe is bejutó Kobzon pedig koncertet szervezett, az itt élő burjátok pedig aláírást gyűjtöttek, így sikerült a bányát bezáratni. Rekordidő, három esztendő alatt nemzeti parkká minősítették a területet, és a Burját Autonóm Tartomány központi büdzséjéből most ultramodern üdülőközpontot akarnak építeni egy nyolcéves program keretében. Itt van ugyanis a buddhisták egyik szent helye, a kapu, amely összeköti az eget a földdel. Rendszeresen idejár a dalai láma is – az első egy hónapra befalaztatta magát a szent hely közelében egy viskóba, hogy semmi és senki ne zavarja őt a meditálásban.
Fölmegyünk a szent hegyre, amely most is – persze helyi mércével mérve – valódi turistaparadicsom. Hétvége van, egy néhány hektáros helyen vagy ezer sátort állítottak fel, ezért egymásba érnek a bográcsok és a köréjük sereglő kempingezők. Van itt barlang, ahol a nők termékennyé válnak, míg fentebb, a jéghideg hegyi patak vizében lubickolnak emberek. A négyfokos radontartalmú vízben legfeljebb két percig szabad ülni, de cserébe megszabadulhatunk érrendszeri, emésztési gondjainktól vagy a fej- és májfájásunktól.
Fölmegyünk a szent helyre, a lyukas szikla valóban lélegzetelállító látvány. Emberek százai zarándokolnak fel ide a többórás úton, hogy pénzt és ételt adjanak az isteneknek. A buddhistákat különben 1991-ben engedték vissza ide, és azóta töretlen a hitbéli fejlődésük – amíg mi fent voltunk, rengeteg fiatal jött, hogy hason fekve hosszan imádkozzék a sztúpa előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.