Eladható lenne a magyar vasút

Putsay Gábor
2005. 10. 25. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tárgyalja a vasúti törvény tervezetét az Országgyűlés. A módosítás lényege, hogy az új jogszabály az 1993 óta hatályban lévő irányelveket váltja fel. Kérdésünkre Fónagy János (Fidesz) országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztere kifejtette, hogy elfogadhatatlan az új törvény tervezete, mivel jelenlegi formájában figyelmen kívül hagyja a vasút társadalmi jelentőségét, nem szolgálja a vidéki ember biztonságát, a vasutasok érdekeit, pusztán vállalattechnikai és gazdasági szempontokat vesz figyelembe. Fónagy közölte azt is: a törvény, illetve az európai uniós szabályok szakmai átvétele fontos, a jelenlegi tervezet ugyanakkor lehetővé teszi a magyar vasút teljes értékesítését, s figyelmen kívül hagyja az Országgyűlés hatáskörét és az állami felelősséget, ami elsősorban a közszolgálati személyszállítás fenntartása miatt fontos. Az előkészítőknek ellenben nagyon lényeges – tette hozzá –, hogy a vasút terheitől jövőre mentesüljön a költségvetés.
Ugyan a kormány azt hangoztatja, hogy a vasúti pályahálózat állami tulajdonban marad, ennek ellenére a törvénytervezetben ez a szándék nem egyértelmű. Három csoportra bontaná a magyar pályahálózatot az új törvény, ugyanakkor a tervezetben az szerepel, hogy „az országos vasúti törzshálózati vasúti pálya – ha e törvény másként nem rendelkezik – az állam kizárólagos tulajdonában áll”. Az egyéb országos törzshálózati vasúti pályákhoz viszont olyan fontos vonalak tartoznak, mint a Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks vagy a Rétszilas–Szekszárd–Bátaszék, nem utolsósorban itt is megemlítik a Budapest–Debrecen–Záhony fővonalat. A mellékvonalak esetében az államnak legalább a többségi irányítást biztosító befolyással kell rendelkeznie.
Katona Kálmán, aki szintén az előző kormány idején volt közlekedési miniszter, tegnap közölte: az MDF szerint az országos törzshálózati vasúti pályáknak kizárólagos állami tulajdonban kell maradniuk, a mellékvonalak esetében pedig befolyás helyett az állami vagy önkormányzati többségi irányítási tulajdon az elfogadható. Katona nehezményezte, hogy a tervezetből kimaradtak az Országgyűlés döntési kompetenciái, a közszolgáltatás ellenértékének megtérítését az állam részéről pedig csak lehetőségként adja meg. Mivel az MSZP–SZDSZ-kormány nem teljesíti a MÁV-nak tett kötelezettségét, ezt akkor is számon kellene kérni, ha a nem fizető fél az állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.