Nem működik a szervizdíj

Nem teljesült a száz lépés program egyik nagy lendülettel beharangozott intézkedése: ma még elenyésző azoknak a vendéglátóhelyek a száma, amelyek bevezették az október elseje óta alkalmazható szervizdíjat – derült ki a Magyar Vendéglátók Ipartestületének legfrissebb felméréséből.

Hunyor Erna
2005. 10. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két héttel ezelőtt küldte ki mintegy 400 étterembe a Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) azt a kérdőívet, amelyben arról érdeklődtek: bevezették-e az október elseje óta alkalmazható szervizdíjat – nyilatkozta lapunknak tegnap Háber Tamás, az MVI elnöke. A szervezet vezetője elmondta: eddig 85 válasz érkezett, és mindössze három vendéglátó-ipari egység válaszolta azt, hogy bevezették a szervizdíjat, négy étterem pedig gondolkozik azon, hogy éljen-e a lehetőséggel. Háber Tamás hangsúlyozta: még a felmérés elején tartanak, így ezek a számok mindenképpen változni fognak, bár az is látszik, hogy a szakma kivár a szervizdíj bevezetésével. Ugyanis még tisztázni kell azokat a pénzügyi és könyveléstechnikai kérdéseket, amelyek mérvadók az APEH-bevallás, -elszámolás elkészítésekor. Az elnök közölte: ezzel kapcsolatban két előterjesztést is elküldtek a Pénzügyminisztérium számára, ám eddig egyikre sem kaptak választ.
A szakmai szervezet vezetője úgy vélte, felmérésük eredménye mindenképpen mérvadó lesz, tekintve, hogy nagy különbségek vannak a falusi kiskocsma, a külföldön is jó hírű fővárosi vendéglő, a vidéki panzió, valamint a sokcsillagos szálloda árrései között. Háber Tamás úgy véli, a rendeletet megalkotó Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szándéka az volt, hogy az ételért és a szolgáltatásért adott borravaló után a vendéglők járulékot is fizessenek. A legtöbb vendéglős ezt csak úgy tudná bevezetni, ha az ezzel járó pluszköltségeket beépítené áraiba, és ezzel megterhelné a vendég pénztárcáját. Háber úgy látja: fel kell mérni, hogy Magyarországon van-e olyan fogyasztói kereslet, ami ezt elbírja, az eddigi tapasztalat ugyanis ennek az ellenkezőjét mutatja.
Háber Tamás ismételten hangsúlyozta: a szervizdíj és a borravaló nem keverendő össze. A szervizdíj ugyanis kötelező, amennyiben az az étlapon, itallapon, valamint a számlán fel van tüntetve. A borravaló ezzel szemben önkéntes, azaz akkor adható, ha a vendég a kiszolgálással, ellátással elégedett. Nem szabad elfelejteni ugyanakkor, hogy hazánkban nem a szervizdíjnak, hanem a borravalónak van hagyománya. Ezt az a tény is igazolja, miszerint a legtöbb megkérdezett fővárosi közép- és felső kategóriás étteremben évek óta kialakult gyakorlat, hogy a felszolgálók csak minimálbér közeli fizetést kapnak, a többit a borravalóból kell megkeresniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.