A Ford Focusnak már az első, 1998-ban megjelent nemzedéke is olyan ügyesen hangolt, igényes konstrukciójú (hátul is független) futóművel, valamint precíz és életteli kormányzással rendelkezett, hogy
szinte könyörgött egy jó motorért, amellyel rendesen ki lehet aknázni a képességeit.
Nos, a Ford sokáig váratta a rajongókat, de aztán 2002-ben bemutatta a Focus ST változatot, amely nemcsak 39 lóerővel volt erősebb a korábbi csúcsváltozatnál, hanem feszesebb felfüggesztésével még ügyesebben is mozgott.

Fotó: Autó-Motor/Stefler Balázs
Aztán még abban az évben megjelent a turbómotoros RS is, de az magas árával és limitált darabszámával szinte elérhetetlen volt a földi halandóknak. A Focus első három generációjából rendre készült puhább ST és radikálisabb, kompromisszummentesebb RS sportváltozat is, viszont a 2018-ban megjelent utolsó, negyedik nemzedékből már csak az ST valósult meg. Vélhetően a magas CO2-kibocsátással járó tetemes bírságok miatt mellőzték ezúttal a negyedik RS-t, pedig jó lett volna megtudni, hogy mit talál ki a Ford a nyomatékvektorozó, driftelésre is lehetőséget adó összkerékhajtás és a 350 lóerős motor után.

Fotó: Autó-Motor/Stefler Balázs
Ha már nem lehetett RS az aktuális Focusból, a Ford azzal igyekezett kárpótolni a rajongókat, hogy az új ST-be a régi RS-ből és a Mustangból ismert 2,3 literes turbómotor „lebutított” változatát tette, amely teljesítményben ugyan csak a kategória átlagának alsó felét (280 lóerő) hozza, nyomatékban (420 Nm) viszont az etalonnak tartott Honda Civic Type R szintjén van.
Nem csak az erős motor jelzi, hogy ezt az ST-t hegyesebbnek szánta a Ford az elődöknél:
a Focus ST-k történetében először végre önzáró differenciálmű is segíti a jelentős motorerő útra vitelét, és az adaptív lengéscsillapítókért sem kérnek felárat. Sőt, a „Teljesítmény csomag” megvásárlásával gázfröccs-automatika (előny: simább visszaváltások, a hajtáslánc kisebb terhelése), rajtautomatika és versenypálya-üzemmód is kerülhet a legizmosabb mai Focusba.
Versenypályára felkészítve

Fotó: Autó-Motor/Stefler Balázs
Azonban még ez sem volt elég, hogy felvegye a versenyt a kategória legjobbjaival, a Honda Civic Type R-rel, a Renault Mégane RS-sel és a Hyundai i30 N-nel, ezért 2021-ben a Ford egy különleges opciós csomagot készített azon vásárlók számára, akik még több teljesítményt akarnak ST-jüktől, gyakran fordulnak meg versenypályán, és nem riadnak meg attól sem, hogy a lengéscsillapítókat manuálisan, speciális szerszámokkal állítgassák, hangolják a saját ízlésükre. Ez lett a „Versenypálya csomag”, amely a motorsportból ismert, jó nevű KW cég állítható gátlóit (12 fokozatban állítható a be- és 16 fokozatban a kirugózási keménység), 10 százalékkal könnyebb 19 colos felniket, versenypályára optimalizált Pirelli P Zero Corsa abroncsokat, 50 százalékkal feszesebb rugókat, 10 mm-es ültetést (amelyhez manuálisan további 15 mm adható), és 330 helyett 363 mm átmérőjű első féktárcsákat (négydugattyús Brembo féknyergekkel) tartalmaz.