November negyedikét és ötödikét jelölte meg az Irányítástechnikai Dolgozók Független Szakszervezete, a Légiforgalmi, Igazgatási, Gazdasági és Oktatási Szakszervezet, a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezete, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete, valamint a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája abban a levelében, amelyben egyeztető tárgyalásokat kértek Kóka János gazdasági és közlekedési minisztertől a HungaroControl (HC) tervezett gazdasági társasággá való átalakítása miatt – értesült lapunk. Úgy tudjuk, hogy egyeztetést kérnek a Budapest Airport (BA) Rt. és a Malév Rt. várható privatizációja miatt is a BA Rt., a Malév Rt. és az Aeroplex dolgozóinak érdekképviseletei is.
A november 4-i vagy 5-i egyeztetésre azért kerülne sor, mert a kormány 2006. december elsejétől a HungaroControl – Magyar Légiforgalmi Szolgálatot költségvetési intézményből gazdasági társasággá kívánja alakítani, ám a Hungaro-Control a mintegy hétszáz munkavállalót nem tájékoztatja az érdemi változásokról. Emiatt pedig a dolgozók körében egyre nagyobb a bizonytalanság, mindenki a munkahelye elvesztésétől tart. Értesüléseink szerint a HC átalakításáról készített üzleti tervet a Pénzügyminisztérium visszadobta, és újat a november 9-i kormányülésen szándékoznak előterjeszteni. Ezt megelőzően azonban tegnap tárcaközi egyeztetést tartott a gazdasági és közlekedési tárca, valamint a Pénzügyminisztérium, amelyről lapzártánkig nem közöltek részleteket. Információink szerint időközben elkészült a HC vagyonértékelése, amely 8,519 milliárd forintban határozta meg a magyar légiforgalmi szolgálatot ellátó cég valós piaci értékét. Ám a HC törzstőkéjét – az állami céget kft.-vé alakító okirattervezet szerint – ötszázmillió forintban határoznák meg.
A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) korábban lapunkkal azt közölte: választ várnak a HC-t felügyelő gazdasági minisztertől arra, hogy miért kell egy kötelezően állami feladatot ellátó szervezetet, a légiforgalmi irányítást privatizálni; kinek éri meg egy kötelezően nullszaldós tevékenységet folytató céget megvenni, valamint milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent az, hogy hazánk légterét nem a magyar állam ellenőrzi? Egyúttal felszólították Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt, hogy állítsa le Kóka János, illetve csapatának „privatizációs ámokfutását”.
Szakértői vélemények szerint, ha az új alapító okiratba belefoglalják, hogy amennyiben a HC Kft. az üzletrészek felosztása vagy a törzstőke felemelése folytán új taggal egészülne ki, s így többszemélyes társasággá válna, úgy a tagok kötelesek az alapító okiratot társasági szerződéssé módosítani, megteremti annak lehetőségét, hogy a cég átalakítását követően privatizálják a HungaroControlt.

Itt van, amit mindenki várt: ünnepel Szoboszlai Dominik és Buzsik Borka – fotó