Átalakulóban a zsidó közösség

Joó István
2005. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsidó honfitársaink egyénileg, szervezetileg egyre többet ütköztetik nézeteiket önazonosságról, vallásról, közösségfinanszírozásról. A viták egyre hallhatóbbak a nem zsidó társadalom számára is. Nem gátszakasztó indulatokat tükröz ez, hanem növekvő biztonságérzetet. Arra utal az őszinte és nyilvános zsidó belpolémia, hogy oldódik a holokauszt hat évtizedes sokkja, és a mai Magyarországon ráfogás volna növekvő antiszemitizmusról beszélni. Három hullámban juthatott el az átlag hírfogyasztóhoz, hogy valami átalakulóban van a honi zsidóságon belül. Az első hullám nyáron jelentkezett. Mandátuma félidejében mondott le a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) elnöke, Heisler András, arra hivatkozva, hogy reformtörekvéseit elakasztották. A lemondásból nagy vita kerekedett a szövetségen belül és azon kívül. Szóba került, hogy nem követhetők eléggé bizonyos pénzek útvonalai, hogy megmerevedett a struktúra, s ez bajosan szolgálja a zsidó közösség érdekeit.
Legyen bejegyzett nemzeti kisebbség a zsidóság – ez az októberben élénk reakciókat kiváltott magánkezdeményezés volt a második hullám. Ez azt is a köztudatba dobta, hogy a Mazsihisz, bár nem tagadja a zsidóság nemzeti mivoltát a vallási mivolt mellett, mégis nagyon ellenzi, hogy kimondottan minoritássá váljék. Ez a cikk a folyamat harmadik lendületvétele után íródik. A minap konferenciát rendezett tizennyolc zsidó szervezet: vallási irányzatokhoz tartozók, ifjúságiak, kulturálisak és cionisták. A rendezvényen sokat emlegették a Mazsihisz állítólagos hegemóniáját, kárhoztatva azt. A záróközlemény a különféle zsidó identitások, szervezetek közötti párbeszédet sürgette. Csak első pillantásra furcsa, hogy a Magyar Tudományos Akadémia termeiben tartott konferenciáért – a helyiségbérlettől a New Yorkban élő Heller Ágnes repülőútjáig – éppen a bírálatok „tárgya”, a Mazsihisz tette a legtöbbet a kalapba. Hiszen a hitközségek szövetsége és az azon kívüli tizenhét egyéb szervezet hálója, a Zsidó Közösségi Fórum (ZSKF) még Heisler Mazsihisz-elnöki tevékenységének gyümölcse, sőt magának a konferenciának az előkészítése is Feldmájer Péter elődjének nevéhez fűződik. Másfelől az is észrevehető volt, hogy az izraelita felekezet legnagyobb alakulata, a „kifelé” az egész zsidó közösség nevében tárgyaló Mazsihisz nem képviseltette magát magas fokon. Feldmájer elnök is csak a nem rázós nyitóalkalomra látogatott el, és aztán elzárkózott az újságírók elől.
Hivatalos Mazsihisz-vélemény nélkül kell hát összerakni, mi újság úgy általában a hazai zsidóknál, és mi várható még. Vajon ez a rendezvény csak a posztját idő előtt elvesztő Heisler nagyot szóló hattyúdala volt? Netán tovább aktivizálódik a Zsidó Közösségi Fórum? Ha igen, ez elvezethet oda – ami több nyugati országban tapasztalható –, hogy nem egy vallási szervezet, hanem a különféle vallási és nem vallási szervezetek egyeztető tanácsa képez csúcsszervet a határokon belül élő zsidók számára?
Akár tovább izmosodik a ZSKF, akár nem, a pezsgés, úgy tűnik, megállíthatatlan. Már csak azért is, mert a zsidó identitás belső kibeszélése Trianon után megkezdődött, de nem lehetett teljes. Kegyetlen történések parancsoltak csöndet: vészkorszak, négy évtizednyi ateista diktatúra. Addig viszont nyolc-tíz válaszkísérlet is felbukkant a zsidóság mibenlétére, a közös származás értelmére. Komlós Aladár irodalmár például magyar zsidónak tartotta magát, olyan lélek tulajdonosának, amely elliptikus, „két központú”. Helyeselt bizonyos fokú asszimilációt, de csak a zsidó öntudat megőrzésével. Milyen messze állhatott ő a cionizmustól… Ettől Pap Károly, a később munkaszolgálatra – halálba – hurcolt író is elhatárolódott, ám ő az asszimilációt is elvetette – a nemzeti kisebbségi lét vállalását ajánlva ezek helyett. Voltak aztán polgári radikálisok, akik érzéketlenek voltak saját származási közösségük és a vallási megközelítés iránt, voltak lojális neológok és persze politikától tartózkodó ortodoxok, akik kizárólag felekezetként határozták meg magukat stb.
Az identitást megvitatni azért is időszerű, mert a zsidó vallás – az általános európai szekularizáció és a már említett XX. századi tragédiák miatt – már nem konzerválja az összetartozás-tudatot úgy, mint régen. Az elvallástalanodás durvábban sújtotta ezt a felekezetet, mint a nem zsidó társadalmat. A százezres lélekszámú közösségből öt-hétezer, aki föl-fölkeresi az imaházat. Ám ha nem a vallás, akkor mi tartsa meg közösségként őket, akik „ráadásul” rendszerint kettős identitásúak is? A közös történelem, a hagyományok? A nemzeti, etnikai jelleg és a kulturális autonómia előtérbe helyezése? Egy kívülálló itt csak jó disputát kívánhat…
Két tényezőt azért még említeni kell: anyagiak, döntésekbe való beleszólás. Az állami források döntően egyház-finanszírozási vonalon érkeznek, méghozzá a Mazsihiszhoz mint elosztó központhoz. Az egyik forrás a nem természetben visszakért, egykor államosított ingatlanokért járó örökjáradék. Ez a zsidó felekezetnél 1,7 milliárd forint. Ebből a Mazsihisz „lead” valamennyit a rajta kívüli zsidó szervezeteknek. Részben, mi tagadás, e forrás körül folyik az eszmeharc. (A hívek amúgy is csekély adományaiból, a felekezeti közszolgálati intézmények normatívájából nem szabad elvenni.) A hitközségek szövetségén kívüli vallási irányzatok és a világi zsidó szervezetek az eddiginél többet szeretnének saját működésük erősítésére. A Mazsihisznak persze nem akaródzik változtatni az elosztáson; a hitélettől a temetők fenntartásáig neki is több pénzre volna szüksége.
Feldmájerék attól, hogy ne a Mazsihisz legyen az állam hazai zsidó tárgyalópartnere, szintén ódzkodnak. Komoly érvük a szisztéma megbolygatása ellen: másfél száz éve beválik, hogy a fő vallási szervezet a zsidóság közéleti reprezentánsa. Így jó az államnak is – kormányoktól függetlenül… Ennek belátására pörgessük vissza a filmet öt évvel! Semjén Zsolt akkori helyettes államtitkár 2000 végén legitimációja kiteljesedéséhez segítette a Mazsihiszt. Logikus is, hogy az Orbán-kormány az izraelita felekezet kárpótlására és finanszírozására a vallási csúcsszervvel kötött a vatikáni megállapodáshoz hasonló szerződést. S akkor visszatérhetünk 2005-be: közösségileg sokkal több állami forrása továbbra sincs a zsidóknak, mint az egyház-finanszírozási. Nem is lesz, ha csak nem veszik magukra a nemzetiségi státust, és nem alakítanak kisebbségi önkormányzatokat.
De mi volna a jó az egész magyar társadalomnak, zsidó és nem zsidó magyaroknak egyaránt? Nem a beolvadás, nem is a megosztottság és vele a kiszámíthatatlanság. Sokkal inkább egy olyan közösségi ébredést szolgáló, demokratikusabb önszerveződés, amely a zsidók mindkét (zsidó, magyar) identitását figyelembe veszi. Ebből a szempontból minden amellett szól, hogy egy megújuló, a többi zsidó szervezettel nagylelkűbb Mazsihisz legyen-maradjon a diaszpóra zászlóshajója, a tízparancsolat értékeit továbbmenekítő hajó. Aki ilyet képzel el, annak reménykeltő, hogy a Feldmájer vezette Mazsihisz pár napja a három tradicionális keresztény egyházzal közösen adott kemény választ a liberális párt hitélet- és azon keresztül életellenes kampányára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.