A Malévnak sem jó, hogy brit a nyertes

Munkatársunktól
2005. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végső szakaszába érkezett a budapesti repülőtér privatizációjára kiírt pályázat. Iparági szakértők úgy látják, hogy a világ legnagyobb repülőtéri üzemeltetője által kínált kétmilliárd dollárt meghaladó ajánlati ár rendkívül agresszív. Véleményük szerint a kormányzatot megbabonázta a részvényekért ígért óriási, azonnali pénz ígérete anélkül, hogy saját szakállára megfelelő átvilágítási vizsgálatot végzett volna.
A repülőterek a világ minden részén komoly piaci erővel rendelkező helyi monopóliumok. A budapesti repülőtér szinte korlátlan kapacitással rendelkezik, illetve azzal a lehetőséggel, hogy Kelet-Európa elsődleges forgalmi csomópontjává, s ezáltal a nagy európai légiforgalmi központok, mint például a londoni Heathrow vagy a frankfurti repülőtér hatékony versenytársává váljon. Ám a légiforgalmi központok mindig valamelyik légiforgalmi szövetség irányítása alatt állnak. Ferihegy számára a Malév 2006. évi csatlakozása a Oneworldhöz a legfontosabb lépés, hiszen ez fokozza e szövetség kelet-közép-európai jelenlétét. A Oneworld számára a budapesti repülőtér komoly lehetőséget jelent a Star és a Skyteam régióbeli fölényének ellensúlyozására, és saját piaci helyzetének megerősítésére. A Star Bécsben és Varsóban is rendelkezik központtal, míg a Skyteam a CSA-n és Prágán keresztül képviselteti magát a régióban.
A Oneworld számára a londoni Heathrow jelenti az egyetlen fő csomópontot, amely a BAA irányítása alatt áll. A mára kialakult helyzet kapcsán a szakértők feltették a kérdést: vajon a BAA az általa beadott ajánlat révén próbál védelmet biztosítani igen jövedelmező heathrow-i monopóliuma számára, s a budapesti repülőtér új tulajdonosaként kísérli meg a verseny kizárását? Úgy tűnik, hogy ez az egyetlen magyarázata a rendkívül magas árnak és a Ferihegy megszerzése érdekében tett összehangolt erőfeszítésnek. A BAA ugyanis olyan helyzetbe kerülne, hogy a növekvő budapesti forgalom révén kiküszöbölhetné a 2008-ban ötödik terminálját megnyitó, illetve új kifutót is tervező Heathrow kárára megjelenő versenyt, ami határozottan a Oneworld, a British Airways és a Malév érdekei ellen szól, akik a budapesti repülőteret a londoni Heathrow-val versengő, második legnagyobb légiforgalmi csomópontként szeretnék látni. A heathrow-i repülőtér feltételes fejlesztése hátrányosan érinti a térség, és ezáltal a magyarországi turizmus, az utasforgalom és a gazdaság fejlődését. Vajon miként fogja a kormányzat ezt az érdekellentétet a jövőben kezelni? Mi történik, ha a BAA komoly hibákat követett el pénzügyi teljesítőképességének felmérése során, s a legnagyobb ügyfelei és a szabályozók révén pénzügyi nehézségei támadnának? Csak nem Ferihegy lesz majd az első áldozat a pénzügyi átszervezések oltárán? Ebben az esetben vélhetően épp a budapesti repülőtér alkalmazottai lesznek majd az elsők, akik megérzik ezt a hibát. Vajon ekkor igazolni fogja-e a magas ár a több mint 500 munkahely megszüntetését, ami a BAA ajánlatában áll, és amit majd újabbak követnek?
Információink szerint a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó – Malévra is pályázó – Euroinvest úgy döntött, pert indít az ÁPV Rt. ellen a korábbi tenderrel kapcsolatosan.



Feljelentés a kormányzati nyomás miatt. A Jobbik feljelentette Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és Kóka János gazdasági minisztert a közlekedés biztonságának szándékos veszélyeztetése miatt. A légi közlekedés három szegmensét érintő privatizációs botrányok ugyanis rendkívül súlyos morális válságba sodorták a Malév, a Budapest Airport és a HungaroControl munkavállalóit – mondta tegnap Metes György. A politikus szerint teljességgel elfogadhatatlan és felháborító, hogy a Nemzetbiztonsági Hivatal megfigyeli az illetékes szakszervezeteket. – Tiltakozunk a pártállami módszerek ellen, ám ahogy Lengyelországban a Szolidaritást sem sikerült, itt sem fogják végső soron az érdekképviseleteket megfélemlíteni – hangsúlyozta Metes György. A Jobbik közlekedéspolitikai kabinetvezetője úgy véli: nem tudnak a rendkívül felelősségteljes feladatukra koncentrálni azok a légi irányításban részt vevő munkatársak, akik folyamatosan munkahelyükért, egzisztenciájukért aggódnak. A sorozatos privatizációs botrányok, kaotikus állapotok, sztrájkkészültségek fokozott stressz alatt tartják a munkavállalókat, így képtelenek feladatukat megfelelően ellátni. A kialakult helyzetért Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és Kóka János minisztert terheli a felelősség – közölte Metes György. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.