Végső szakaszába érkezett a budapesti repülőtér privatizációjára kiírt pályázat. Iparági szakértők úgy látják, hogy a világ legnagyobb repülőtéri üzemeltetője által kínált kétmilliárd dollárt meghaladó ajánlati ár rendkívül agresszív. Véleményük szerint a kormányzatot megbabonázta a részvényekért ígért óriási, azonnali pénz ígérete anélkül, hogy saját szakállára megfelelő átvilágítási vizsgálatot végzett volna.
A repülőterek a világ minden részén komoly piaci erővel rendelkező helyi monopóliumok. A budapesti repülőtér szinte korlátlan kapacitással rendelkezik, illetve azzal a lehetőséggel, hogy Kelet-Európa elsődleges forgalmi csomópontjává, s ezáltal a nagy európai légiforgalmi központok, mint például a londoni Heathrow vagy a frankfurti repülőtér hatékony versenytársává váljon. Ám a légiforgalmi központok mindig valamelyik légiforgalmi szövetség irányítása alatt állnak. Ferihegy számára a Malév 2006. évi csatlakozása a Oneworldhöz a legfontosabb lépés, hiszen ez fokozza e szövetség kelet-közép-európai jelenlétét. A Oneworld számára a budapesti repülőtér komoly lehetőséget jelent a Star és a Skyteam régióbeli fölényének ellensúlyozására, és saját piaci helyzetének megerősítésére. A Star Bécsben és Varsóban is rendelkezik központtal, míg a Skyteam a CSA-n és Prágán keresztül képviselteti magát a régióban.
A Oneworld számára a londoni Heathrow jelenti az egyetlen fő csomópontot, amely a BAA irányítása alatt áll. A mára kialakult helyzet kapcsán a szakértők feltették a kérdést: vajon a BAA az általa beadott ajánlat révén próbál védelmet biztosítani igen jövedelmező heathrow-i monopóliuma számára, s a budapesti repülőtér új tulajdonosaként kísérli meg a verseny kizárását? Úgy tűnik, hogy ez az egyetlen magyarázata a rendkívül magas árnak és a Ferihegy megszerzése érdekében tett összehangolt erőfeszítésnek. A BAA ugyanis olyan helyzetbe kerülne, hogy a növekvő budapesti forgalom révén kiküszöbölhetné a 2008-ban ötödik terminálját megnyitó, illetve új kifutót is tervező Heathrow kárára megjelenő versenyt, ami határozottan a Oneworld, a British Airways és a Malév érdekei ellen szól, akik a budapesti repülőteret a londoni Heathrow-val versengő, második legnagyobb légiforgalmi csomópontként szeretnék látni. A heathrow-i repülőtér feltételes fejlesztése hátrányosan érinti a térség, és ezáltal a magyarországi turizmus, az utasforgalom és a gazdaság fejlődését. Vajon miként fogja a kormányzat ezt az érdekellentétet a jövőben kezelni? Mi történik, ha a BAA komoly hibákat követett el pénzügyi teljesítőképességének felmérése során, s a legnagyobb ügyfelei és a szabályozók révén pénzügyi nehézségei támadnának? Csak nem Ferihegy lesz majd az első áldozat a pénzügyi átszervezések oltárán? Ebben az esetben vélhetően épp a budapesti repülőtér alkalmazottai lesznek majd az elsők, akik megérzik ezt a hibát. Vajon ekkor igazolni fogja-e a magas ár a több mint 500 munkahely megszüntetését, ami a BAA ajánlatában áll, és amit majd újabbak követnek?
Információink szerint a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó – Malévra is pályázó – Euroinvest úgy döntött, pert indít az ÁPV Rt. ellen a korábbi tenderrel kapcsolatosan.
Feljelentés a kormányzati nyomás miatt. A Jobbik feljelentette Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és Kóka János gazdasági minisztert a közlekedés biztonságának szándékos veszélyeztetése miatt. A légi közlekedés három szegmensét érintő privatizációs botrányok ugyanis rendkívül súlyos morális válságba sodorták a Malév, a Budapest Airport és a HungaroControl munkavállalóit – mondta tegnap Metes György. A politikus szerint teljességgel elfogadhatatlan és felháborító, hogy a Nemzetbiztonsági Hivatal megfigyeli az illetékes szakszervezeteket. – Tiltakozunk a pártállami módszerek ellen, ám ahogy Lengyelországban a Szolidaritást sem sikerült, itt sem fogják végső soron az érdekképviseleteket megfélemlíteni – hangsúlyozta Metes György. A Jobbik közlekedéspolitikai kabinetvezetője úgy véli: nem tudnak a rendkívül felelősségteljes feladatukra koncentrálni azok a légi irányításban részt vevő munkatársak, akik folyamatosan munkahelyükért, egzisztenciájukért aggódnak. A sorozatos privatizációs botrányok, kaotikus állapotok, sztrájkkészültségek fokozott stressz alatt tartják a munkavállalókat, így képtelenek feladatukat megfelelően ellátni. A kialakult helyzetért Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt és Kóka János minisztert terheli a felelősség – közölte Metes György. (P. G.)