A Malévnak sem jó, hogy brit a nyertes

Munkatársunktól
2005. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végső szakaszába érkezett a budapesti repülőtér privatizációjára kiírt pályázat. Iparági szakértők úgy látják, hogy a világ legnagyobb repülőtéri üzemeltetője által kínált kétmilliárd dollárt meghaladó ajánlati ár rendkívül agresszív. Véleményük szerint a kormányzatot megbabonázta a részvényekért ígért óriási, azonnali pénz ígérete anélkül, hogy saját szakállára megfelelő átvilágítási vizsgálatot végzett volna.
A repülőterek a világ minden részén komoly piaci erővel rendelkező helyi monopóliumok. A budapesti repülőtér szinte korlátlan kapacitással rendelkezik, illetve azzal a lehetőséggel, hogy Kelet-Európa elsődleges forgalmi csomópontjává, s ezáltal a nagy európai légiforgalmi központok, mint például a londoni Heathrow vagy a frankfurti repülőtér hatékony versenytársává váljon. Ám a légiforgalmi központok mindig valamelyik légiforgalmi szövetség irányítása alatt állnak. Ferihegy számára a Malév 2006. évi csatlakozása a Oneworldhöz a legfontosabb lépés, hiszen ez fokozza e szövetség kelet-közép-európai jelenlétét. A Oneworld számára a budapesti repülőtér komoly lehetőséget jelent a Star és a Skyteam régióbeli fölényének ellensúlyozására, és saját piaci helyzetének megerősítésére. A Star Bécsben és Varsóban is rendelkezik központtal, míg a Skyteam a CSA-n és Prágán keresztül képviselteti magát a régióban.
A Oneworld számára a londoni Heathrow jelenti az egyetlen fő csomópontot, amely a BAA irányítása alatt áll. A mára kialakult helyzet kapcsán a szakértők feltették a kérdést: vajon a BAA az általa beadott ajánlat révén próbál védelmet biztosítani igen jövedelmező heathrow-i monopóliuma számára, s a budapesti repülőtér új tulajdonosaként kísérli meg a verseny kizárását? Úgy tűnik, hogy ez az egyetlen magyarázata a rendkívül magas árnak és a Ferihegy megszerzése érdekében tett összehangolt erőfeszítésnek. A BAA ugyanis olyan helyzetbe kerülne, hogy a növekvő budapesti forgalom révén kiküszöbölhetné a 2008-ban ötödik terminálját megnyitó, illetve új kifutót is tervező Heathrow kárára megjelenő versenyt, ami határozottan a Oneworld, a British Airways és a Malév érdekei ellen szól, akik a budapesti repülőteret a londoni Heathrow-val versengő, második legnagyobb légiforgalmi csomópontként szeretnék látni. A heathrow-i repülőtér feltételes fejlesztése hátrányosan érinti a térség, és ezáltal a magyarországi turizmus, az utasforgalom és a gazdaság fejlődését. Vajon miként fogja a kormányzat ezt az érdekellentétet a jövőben kezelni? Mi történik, ha a BAA komoly hibákat követett el pénzügyi teljesítőképességének felmérése során, s a legnagyobb ügyfelei és a szabályozók révén pénzügyi nehézségei támadnának? Csak nem Ferihegy lesz majd az első áldozat a pénzügyi átszervezések oltárán? Ebben az esetben vélhetően épp a budapesti repülőtér alkalmazottai lesznek majd az elsők, akik megérzik ezt a hibát. Vajon ekkor igazolni fogja-e a magas ár a több mint 500 munkahely megszüntetését, ami a BAA ajánlatában áll, és amit majd újabbak követnek?
Információink szerint a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó – Malévra is pályázó – Euroinvest úgy döntött, pert indít az ÁPV Rt. ellen a korábbi tenderrel kapcsolatosan.



Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.